Opskrift på gærdej, der kan hæve
Fra : Dorthe

Dato : 26-12-06 19:55

Hej NG

Jeg mangler en opskrift på nogle boller, hvor dejen kan hæve natten over
og bages næste morgen. Er der nogen, der ligger inde med en god opskrift?

/Dorthe

Fra : Kari Eiffert

Dato : 26-12-06 22:27

"Dorthe" <nospam@nospam.no.thanks> skrev i en meddelelse
> [...]
> og bages næste morgen. Er der nogen, der ligger inde med en god opskrift?

Jeg kan da anbefale denne opskrift:
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/1970/Bagvaerk-opskrifter/boller-for-syvsover

Mvh Kari

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-06 20:39

Dorthe skrev:

> Jeg mangler en opskrift på nogle boller, hvor dejen kan hæve
> natten over og bages næste morgen. Er der nogen, der ligger
> inde med en god opskrift?

Min søsters "seje boller" plejer at blive gode:
http://magnetic-ink.dk/23

Men se osse det grydebagte brød der har været omtalt en del gange
for nyligt - senest i en tråd om en stegeso.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-06 09:42

> [...]
>
> Jeg mangler en opskrift på nogle boller, hvor dejen kan hæve natten
> over og bages næste morgen. Er der nogen, der ligger inde med en god

Hej Dorthe

Mit forslag er at du laver en dej som du plejer, men måske kun kommer 1/5
gær i. Så kan du ælte dejen og lade den hæve natten over...

Selv gør jeg det at jeg laver en fordej af lunkent vand, fuldkornsmel og
surdej. Denne fordej står så og passer sig selv i 8-12 timer, dvs det meste
af dagen. Så laver jeg dejen færdig, og på dette tidspunkt tilsætter jeg
5-10 gram gær som jeg har opløst i lidt vand.
Når dejen er færdig former jeg det brød jeg vil bage, pakker det ind og
sætter det til høvning i havestuen, hvor der er køligt. Når jeg så står op
om morgenen, og brødet har hævet natten over, er det lige til at sætte i en
varm ovn. Og så er der nybagt brød til morgenmad...

I denne proces kan du også lave en fordej med gær istedet for surdej, og så
kun 5-10 gram gær. Denne dej kan så stå natten over, tildækket på
køkkenbordet, og dejen kan så laves færdig om efterhæve en times tid inden u
bager det.

Et langtidshævet brød smager tit bedre end et alm "hurtighævet" gærbrød,
imo.

Held og lykke med langtidshævningen

Louise