Kaffe i Ibook
Fra : Otto

Dato : 26-12-06 17:39

Hej

Fruen var uheldig at få hældt, en kop kaffe i hendes ibook 12". Den
stinker af kaffe, og det sidder godt fast i tastaturet. Har haft
tastatur og airport pillet op, og der var desvære også kaffe -
museknappen er også godt ramt...:(

Vi skyndte os at afmontere batteriet, og har ikke prøvet at tænde den -
af frygt for at ligger masser af kaffe i maskinen.

Hvad gør man lige? Vi kontakter skadevolders forsikring i morgen, og
hvis de vil dække, så er det vl bare ind til Apple?

Hvad koster et nyt keyboard?

Mvh
Otto

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-12-06 10:29

Otto <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad gør man lige? Vi kontakter skadevolders forsikring i morgen, og
> hvis de vil dække, så er det vl bare ind til Apple?

Er der kommet kaffe i andre dele?

Bruger vedkommende sukker og fløde?

I sidstnævnte tilfælde tror jeg at jeg ville forsøge at afmontere
tastaturet og vaske det, evt. blæse det grundigt igennem bagefter med
trykluft, hvis du har sådan noget.

Men først ville jeg selvfølgelig sikre mig at ikke garanti eller
forsikring vil klare problemet for mig.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten

Dato : 27-12-06 10:47

> [...]
>
> Vi skyndte os at afmontere batteriet, og har ikke prøvet at tænde den - af
> frygt for at ligger masser af kaffe i maskinen.

Se det er en rigtig god ting!!
Ud med alt med strøm i. Batteri og strømforsyning!
Jeg har selv fået en bærbar der har været vand i og da vedkommende ikke fik
taget batteriet fra har det resulteret i at nogle af printbanerne er godt
irrede og enkelte vigtige taster som E ikke virker på det interne tastatur.
Jeg har at renset det, haft loddet stikterminaler af mv., men uden at
tasterne er kommet til at virke igen. Selve tastaturet fungerer fint, det
kan jeg måle med multimeter, så der er nok en IC der fået ristet en indgang
i takt med at irren er vokset frem.
Havde vedkommende bare taget batteriet ud også, stilt den lunt og ventet
minimum 24 timer med igen at sætte strøm til havde den såmænd nok ikke taget
alvorlig skade.
Jeg fik den som sagt gratis og nu bruger jeg den som en form for stationær -
den fungerer fint med extern USB tastatur

> Hvad gør man lige? Vi kontakter skadevolders forsikring i morgen, og hvis
> de vil dække, så er det vl bare ind til Apple?
>
> Hvad koster et nyt keyboard?

Aner det ikke.
Klart, kan man få en forsikring til at betale et prof. værksted er det
naturligvis det bedste. Men uanset hvad er det en rigtig god ikke at slutte
strøm til den. Skal den bare renses vil det nok ikke koste alverden (bare
timelønnen) på et lokal værksted hvis man selv skal betale.
Nu er kaffe jo af en lidt anden beskaffenhed end alm. postevand (kaffe
efterlader noget klistret "film") og især hvis der har været sukker el.
fløde i. Så er det nok bedst at få den renset inden i inden der igen sluttes
strøm til. Dvs. værksted hvis i ikke selv har erfaring med rengøring af
elektronik.

Mvh
Morten

Fra : Lyrik

Dato : 26-12-06 20:40

Den 26.12.2006 kl. 17:39 skrev Otto <hom@FJERNMIG@pc.dk>:

> [...]
>
> Hvad gør man lige? Vi kontakter skadevolders forsikring i morgen, og
> hvis de vil dække, så er det vl bare ind til Apple?

Jeg satte et krus kaffe på mit PC tårn. Uheldigvis på kanten så koppen
tømte sig i skærmen. Det dækkede forsikringen -ny skærm (Fair) ud fra den
betragtning at:
1.Jeg havde elskadeforsikring i min "husstand" som dækkede kortslutning.
Havde jeg ikke haft dette tillæg havde den ikke dækket.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"