kan man bruge en hel svinekam til fondue?
Fra : Alemat

Dato : 26-12-06 15:38

Hej Gruppe.

Vi skal som så mange andre have findue til nytårsmad. Kan jeg købe en hel
svinekam, skære den i passende stykker og bruge det til fondue med et
vellykket resultat? Eller er det NO GO?

//Heidi

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 26-12-06 16:36

"Alemat" <no@way.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi skal som så mange andre have findue til nytårsmad. Kan jeg købe en hel
> svinekam, skære den i passende stykker og bruge det til fondue med et

Det tror jeg vil være udmærket. Mariner det et halvt døgns tid først.

Steen.

Fra : Emilsen

Dato : 28-12-06 00:30

Alemat udtrykte præcist:

> Vi skal som så mange andre have findue til nytårsmad. Kan jeg
> købe en hel svinekam, skære den i passende stykker og bruge
> det til fondue med et vellykket resultat? Eller er det NO GO?

Helt ærligt: No go, medmindre det er helt unge mennesker med
kraftige tyggeredskaber, eller hvis i vil fonduestege i dagevis.

Den korrekte fremgangsmåde er, pil fedt og ben (brunes og bruges
til sovsen) af kødet, gourmetsalt kødet, varmebehandle det i
mindst 3 timer (optimalt i 12-24 timer) ved max. 55 grader C. i
centrumtemperatur.
Og her kan du frit vælge mellem alle typer kød. Bindevæv
blødgøres ved temp. over 47 grader C., næsten uanset kødtype.
Ved lang tids varmebehandlig ved 55 grader C., er alle skadelige
bakterier m.v. garanteret borte.

Dine gæster vil måske også sætte pris på lidt afveksling? Så
brug forskellige type kød og tilbehør.

m.v.h. Emil

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-12-06 14:16

Emilsen skrev i mn.e01e7d6ca16a13a7.52167@home.invalid dette:
> Alemat udtrykte præcist:

> til sovsen) af kødet, gourmetsalt kødet, varmebehandle det i

Helt ærligt - kan du godt smage forskel på gourmetsalt og ganske alm.
havsalt, når du bruger det som her foreslået? Jeg har forsøgt mig med noget
steg, hvor jeg havde to kødstykker, og i et selskab på 8 særdeles madglade
og -vante var ingen i stand til at smage forskel.
Så herefter har jeg reserveret det hundedyre gourmetsalt til bordet,
tyndtskåret filet, røget dyrekølle og lignende.

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Emilsen

Dato : 28-12-06 14:54

Jan Boegh har bragt dette til os:

> [...]
> har forsøgt mig med noget steg, hvor jeg havde to kødstykker,
> og i et selskab på 8 særdeles madglade og -vante var ingen i

Der er _ingen_ som kan smage forskel på køkkensalt og havsalt i
madlavningen:
<http://www.techmedia.dk/default.asp?Action=Details&Item=705>
Hent ovenstående artikkel på linket.
Jeg vidste ikke, at der findes noget som kaldes 'Gourmetsalt'.

> Så herefter har jeg reserveret det hundedyre gourmetsalt til
> bordet, tyndtskåret filet, røget dyrekølle og lignende.

Det er forskellen på saltkrystallernes udformning og størrelse,
som afgør forløbet af oplevelsen af saltets smagsintensitet.

Gourmetsaltning er en metode, hvor man salter et helt kødstykke
med mellen 0,5 og 1% (køkkensalt) af kødets vægt i mindst 3
timer for store kødstykker (gerne et døgn) eller i en time
(eller to) for udskårne bøffer.
Metoden er beskrevet - og testet ved blindsmagning - i pjecen
"Stegning af kød - myter fakta og nye metoder".

Håber ovenstående opklarede misforståelsen. Nu kan jeg godt se,
at mine udgydelser kunne mistolkes, beklager.

m.v.h. Emil

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-12-06 17:53

Emilsen skrev i mn.e37e7d6cec23251c.52167@home.invalid dette:

> Håber ovenstående opklarede misforståelsen. Nu kan jeg godt se,
> at mine udgydelser kunne mistolkes, beklager.

Tjae - det gør jeg ikke.
Jeg fik jo lært noget nyt, og det er jo sådan set noget af det bdste, man
kan blive udsat for.
Så jeg takker!
vh
Jan

Fra : Alemat

Dato : 28-12-06 17:23

"Emilsen" <emilsen@home.invalid> wrote in message
> [...]
> m.v. garanteret borte.
>
> Dine gæster vil måske også sætte pris på lidt afveksling? Så brug

Hejsa

Jeg har droppet svinekammen og kastet mig over en svinemørbrad.
Det var nu også planen at der skulle flere slags kød til menuen..
Oksetykstegsfilet, cocktailspølser med og uden bacon omkring.
Så skal vi have bagte kartofler, blandet salat og forskellige slags
hjemmelavet dressing og flutes.

vi er 5 par der skal fejre nytåres sammen, hver især har vi fået tildelt
opgaver, hvor det så er os der skal komme med hovedretten.

Vi skal have 1 gryde med fedt og 2 med rødvin.

Musm... Jeg elsker fondue

//Heidi

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 28-12-06 19:26

> [...]
>
> vi er 5 par der skal fejre nytåres sammen, hver især har vi fået tildelt
> opgaver, hvor det så er os der skal komme med hovedretten.

Det er meget bedre med svinemørbrad, men husk stadig at marinere. Det er det
der giver prikken over iét.

Steen.