mine hvid kalkede mure bliver grønne ?
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 25-12-06 15:13

Hej nogle af mine Hvid kalkede ydder mure bliver mere og mere grønne, de er
kalkede i sidste forår, Stuehuset som er malet med skalcem er ikke helt så
grønne, men de begynder også at blive det nu, det er værst nede ved jorden
og jeg regner så med at det er pga. fugten og den manglende frost, for det
må vel være en slags alger ?? eller hvad er det endelig ?
og kan jeg få et eller andet middel til fx. at putte en en rygsprøjte som
kan tage det ?
Eller er der kun at vente på at der bliver endten frost eller sommer igen ?
Håber nogen har et godt råd da det jo ikke er ret kønt.

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Morten

Dato : 25-12-06 17:28

prøv algefjerner til at blande op med vand.
Fås i bilka og jem og fix (hvid spand med grønt låg ca 50 kr )
plejer selv at bruge det til blandt andet tag, husmur og belægning
Det er særligt effektivt hvis man har mulighed for at forstøve det så det
skummer ligesom sæbebobler

plejer at komme det i højtryksrenseren og sprøjte det op i luften så der
bliver et lag på ca 5 mm

Morten

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-12-06 18:39

Lars Bisgaard skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> og kan jeg få et eller andet middel til fx. at putte en en
> rygsprøjte som kan tage det ?

Jeg en nordvæg, der er ligeså slem - jeg har købt en flaske i
Silvan, der skulle kunne klare det i en havesprøjte - men
jeg har dog ikke fået prøvet endnu.

Et andet tip her fra gruppen gik ud på at man skulle blande
1 dl rodalon og 9 dl vand og sprøjte på med havesprøjten
- det har jeg heller ikke fået testet endnu.

Men det er da et par tip, der er værd at afprøve.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mads

Dato : 25-12-06 21:27

On Mon, 25 Dec 2006 18:39:10 +0100, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Et andet tip her fra gruppen gik ud på at man skulle blande
>1 dl rodalon og 9 dl vand og sprøjte på med havesprøjten
>- det har jeg heller ikke fået testet endnu.

Det virker ihvertfald fint på alger på flisegangen. Jeg har
brugt den metode flere gange og det er dejligt nemt.
Bare sprøjt på og vent et par dage. Så forsvinder det
grønne af sig selv.

BTW, sidste gang jeg købte en flaske i Bilka havde de
ikke Rodalon, men jeg fik at vide at Premin var det
samme produkt og det virker ihvertfald ligeså godt.

mvh Mads

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-12-06 10:19

On Mon, 25 Dec 2006 21:26:49 +0100, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Det virker ihvertfald fint på alger på flisegangen. Jeg har
>brugt den metode flere gange og det er dejligt nemt.
>Bare sprøjt på og vent et par dage. Så forsvinder det
>grønne af sig selv.

Ja, det er nemt nok, det svære er at tage sig sammen til at gå i gang

>BTW, sidste gang jeg købte en flaske i Bilka havde de
>ikke Rodalon, men jeg fik at vide at Premin var det
>samme produkt og det virker ihvertfald ligeså godt.

Mange af de algemidler der findes til fliser/stakitter indeholder det
samme som rodalon, ofte bare billigere. Så vidt jeg husker er det aktive
stof man skal kigge efter på flasken 'Benzalkoniumklorid'.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
Hvilket type juletræ er du til? Afstemning på http://www.gartneriet.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-12-06 15:46

Mads Lie Jensen wrote:
> Ja, det er nemt nok, det svære er at tage sig sammen til at gå i gang

Ja - det er nok det største problem

Jan