Tankopbevaring
Fra : Finn og Angela

Dato : 24-12-06 21:06

Benytter lige pausen mellem julemad, pakkeuddeling og kortspil til et
presserende spørgsmål:

Har afmonteret tanken, fordi jeg skal lave noget vinterrenovering på cyklen.
Havde egentlig tænkt mig at have den liggende i kælderen (Ca. 15C), men den
fordamper mere benzin end jeg troede den ville. Jeg så for et stykke tid
siden en idé med at tape tankdækslet til, men hvordan gør jeg det rent
praktisk - bare noget gaffa ud over dækslet og ud på min fine lak..(og kan
jeg få tapen af uden at ødelægge lakken)?

Eller er det bedst at tømme tanken med hvad det indebærer af olie/WD40
iskvætning for at forhindre rust etc...?

Hilsen og god jul og godt nytår
--

Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 24-12-06 22:13

"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller er det bedst at tømme tanken med hvad det indebærer af olie/WD40
> iskvætning for at forhindre rust etc...?

Tøm tanken og læg den ned i kælderen. Er kælderen tør, så sker der intet ved
at have den liggende dernede. WD40 og lign. er ikke nødvendig.
Hilsen Matthias

Fra : Glavind

Dato : 25-12-06 01:07

> [...]
>
> Eller er det bedst at tømme tanken med hvad det indebærer af olie/WD40
> iskvætning for at forhindre rust etc...?

Hejsa.
Lukker dit benzindæksel ikke tæt.
Jeg ville fylde noget karburatorsprit på sammen med benzinen. Sørg for at
tanken er helt fyldt.
På den måde kommer der hverken kondens eller rust.
Jeg har efterhånden brugt den metode i mange år.
Mvh
Glavind

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Finn og Angela

Dato : 25-12-06 10:26

> Hejsa.
> Lukker dit benzindæksel ikke tæt.

Nej det gør det så åbenbart ikke (men det skal det vel heller ikke; jeg
mener, der skal jo kunne luft ud og ind ifm. kørsel..).

> [...]
> tanken er helt fyldt.
> På den måde kommer der hverken kondens eller rust.
> Jeg har efterhånden brugt den metode i mange år.

Det var også hvad jeg havde tænkt mig - men det er åbenbart nødvindigt at
afdække "udluftningen", ihvertfald hvis den skal opbevares indendørs..

--
Hilsen

Fra : Armand

Dato : 25-12-06 13:08

> [...]
> praktisk - bare noget gaffa ud over dækslet og ud på min fine lak..(og kan
> jeg få tapen af uden at ødelægge lakken)?

Med knofedt skulle det nok kunne komme af igen!

Ellers kunne tanken pakkes ind i en plastpose solidt lukket med en
strip/lign.
Jeg tror at den end ikke behøver at være af bensin-resitent plast, men
ellers kan man vel udskifte den en gang eller to i løbet af vinteren, hvis
ikke ligefrem at man kan skaffe en pose i "ordentligt" plast (hvad dét så
måtte være - ANYONE?).

> Eller er det bedst at tømme tanken med hvad det indebærer af olie/WD40
> iskvætning for at forhindre rust etc...?

Jeg tror at selv en tømt tank vil dunste i samme grad som en fyldt :-/

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 25-12-06 14:01

Armand wrote:

> Ellers kunne tanken pakkes ind i en plastpose solidt lukket med en
> strip/lign.

Nemlig!

> [...]
> ikke ligefrem at man kan skaffe en pose i "ordentligt" plast (hvad dét så

Nemlig! , almindelig sort plastpose. Det virker glimrende. Min triumph
tank har 2 haner som ikke er helt tætte, så de blev forbundet med 30
cm. alm. haveslange . Tilsammen fjernede det enhver lugt af de dyre
dråber.

> Jeg tror at selv en tømt tank vil dunste i samme grad som en fyldt :-/

Nemlig!, i meget lang tid.

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Finn og Angela

Dato : 25-12-06 23:02

Takker for svarene; forsker lidt med noget tape og en plastsæk - vi har
nogen kraftige blå institutionsnogen på jobbet..

- men tænkte i øvrigt på, at man muligvis kunne fremstille en "prop" (hullet
under tankdækslet er jo cirkulært); jeg så i en tidligere tråd sort
monteringssilikone/Sikaflex 221 nævnt - det sidste er iflg. datablad
"midlertidigt bestandigt" (hvad det så end betyder) overfor bl.a. olie og
brændstoffer..