CBR1000F periodisk raslen
Fra : Ole

Dato : 23-12-06 21:50

På min 1994'er SC24 er der en kraftig raslen fra "et sted i dybet".
Raslen lyder som knastkæden, men den er der kun en gang imellem.
Sidst jeg kørte til mekanikeren raslede den hele vejen, men efter at have
stoppet motoren og starten den igen (for at mekanikeren kunne høre det) var
raslen væk.
Den kommer og går altså.... og mekanikeren sagde at motoren gik rigtigt
godt.

Kan det ske for en knastkæde/strammer at den kun rasler en gang imellem
(forsvinder ved højere omdrejninger), eller skal jeg lede efter fejlen et
andet sted?

mvh Ole

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 23-12-06 22:48

"Ole> Kan det ske for en knastkæde/strammer at den kun rasler en gang
imellem
> (forsvinder ved højere omdrejninger), eller skal jeg lede efter fejlen et
> andet sted?

jeg har efterhånden haft rigtigt mange CBR1K'ere og kun 1 har været helt fri
for raslen. Det er et notorisk problem for denne, og det kan komme efter
15.000km. Har meget lidt betydning, så lev med det! Bliver det rigtigt
slemt, kan man naturligvis prøve at skifte strammer+kæde+fører (ca 1500 i
stumper + evt arbejdsløn), men det kommer nu hurtigt igen... Sandsynligvis
noget med at CBR'en "trækker" knastkæden stram indefra, hvor de fleste andre
maskiner trykker på den udefra. Som om der ikke er kraft nok i den
opbygning
Køber du en ny knastkædestrammer vil du opdage at bunden er blevet længere,
dvs fjedremekanismen er ændret. Honda har altså forsøgt at komme problemet
til livs, men helt fjernet det har de ikke...

At den er periodisk skyldes nok varme... Mange jeg har haft er lyden
forsvundet når den er blevet godt varm. Det svarer vel til turen ned til din
mekker?

Mvh TB
PT CBR1K 94

Fra : Eg Egemarke

Dato : 23-12-06 22:58

Min Sc24 gør det osse, men KUN de første 200 m og ved lave omdrejninger når
den har stået lææææænge.
Efter at have kørt de gamle Cb750 Kz og Cb 900 mm er jeg bestemt ikke nervøs
over lidt raslen.
Cb 750 Kz´eren larmede så meget uanset om den var varm eller kold at folk
troede at kæde kunne hoppe over når som helst

MvH Eg

Fra : Balfu

Dato : 24-12-06 02:06

Hvis det er omkring den 24 ? har du tjekket for nisser god jul.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 24-12-06 08:49

> [...]
>
> Kan det ske for en knastkæde/strammer at den kun rasler en gang imellem
> (forsvinder ved højere omdrejninger), eller skal jeg lede efter fejlen et

Bare et gæt, men det kunne vel ikke komme fra koblingen?
Min CBR 1000 raslede også fra knastkæden, men kun i ganske kort tid efter
start. Den burde ikke rasle efter kort tids kørsel.
Hilsen Matthias

Fra : Ole

Dato : 24-12-06 13:27

Det kommer og går både når den er kold og varm.
Og det er ikke koblingen.
Og det er mere end "almindelig" raslen (har haft en BoldDor).

Kan thermostaten finde på at rasle hvis den f.eks. ikke åbner lukker
korrekt?

mvh Ole

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 24-12-06 20:33

$Fu7.14@news.get2net.dk...
> Det kommer og går både når den er kold og varm.
> Og det er ikke koblingen.
> Og det er mere end "almindelig" raslen (har haft en BoldDor).

jamen søger du andre steder og er du sikker på det ikke er knastkæden, så
har jeg haft en hvor jeg skiftede oliepumpekæden (330kr for kæde). Den
sidder tæt på bundkar...

Fra : Ole

Dato : 25-12-06 19:05

Den vil jeg se på - tak for forslaget.

mvh Ole

Fra : Allan Bojesen

Dato : 24-12-06 14:17

> [...]
>
> Kan det ske for en knastkæde/strammer at den kun rasler en gang imellem
> (forsvinder ved højere omdrejninger), eller skal jeg lede efter fejlen et

Hej Ole

Hvor langt har den gået, og ved du om den måske har fået skiftet strammer
tidligere? Det er normalt at strammeren skal skiftes for hver 35-40.000 km,
og er ikke nogen større operation i forbindelse med ventilcheck. Der er
forøvrigt 2 andre kæder i motoren til henholdsvis oliepumpe og generator,
men det er sandsynligvis ikke dem. Min egen SC21 har rundet 120.000 km og
efter sidste strammerskift ved 105.000 km er motoren faktisk uden raslen.

Prøv at søge et par måneder tilbage på et indlæg fra Thomas Jensen, hvori
der er et link til et engelsk forum hvor der gives en vejledning i justering
af balanceakslen.

Allan Bojesen

Fra : Ole

Dato : 24-12-06 15:02

Tak for info - jeg vil prøve at søge tilbage.
Den har kørt 62 kkm - jeg har ingen historie på kæderne.

mvh Ole

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 24-12-06 16:05

> [...]
> hvori
> der er et link til et engelsk forum hvor der gives en vejledning i

jup!
det link kan vist varmt anbefales, jeg erindre der var nogle gode
aha-oplevelser
jesper
hawk

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ole

Dato : 24-12-06 16:16

Findes ikke længere?

mvh Ole

Fra : Allan Bojesen

Dato : 25-12-06 07:31

Indlægget er her http://www.cbrforum.com/m_29609/tm.htm ca. nr. 10 af "dad".

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-12-06 14:55

"Ole" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Findes ikke længere?
>
> mvh Ole

Hej Ole,

her er et link til det forum, det er i øvrigt et godt CBR1000 forum.
http://www.cbrforum.com/m_161016/tm.htm

Det hjalp på raslen i min motor, og som du kan se derinde, er der mange der
har fundet ud af, at det hjælper.
Og så er det ganske nemt at fikse.

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Ole

Dato : 26-12-06 19:50

Tak for linket.
Har checket siden ud = i morgen skal jeg justere....

mvh Ole