Mængde af and (igen igen)
Fra : Kim Schulz

Dato : 23-12-06 17:41

Hejsa,
Sidder lige og diskuterer med svigermoderen (ja ved det er farligt) om
hvor meget and der skal bruges til 12 voksne + et barn. Sagen er den at
hun i år har købt en masse berbarie andebryst stykker (250g stk) og
lårstykker (300g stk) i stedet for hele ænder og det gør at jeg ikke
kan bruge min normale tommelfinger regel med 3-4 personer om en stor
and(3400-3600g).

Så hvor meget skal der til, nu hvor der heller ikke er indmad eller
andet.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Max

Dato : 23-12-06 18:35

Hej Kim

> Så hvor meget skal der til, nu hvor der heller ikke er indmad eller
> andet.

Man skal vel nærmere tænke i rent kød, og så er 200 g en fin
tommelfingerregel, så der burde være nok hvis man beregner
300 g til hver.

--
Mvh Max

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-12-06 11:26

Max skrev i 458d6765$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:
> Hej Kim

> Man skal vel nærmere tænke i rent kød, og så er 200 g en fin
> tommelfingerregel, så der burde være nok hvis man beregner
> 300 g til hver.

Andekød falder temmeligt tungt, så for de fleste mennesker er der mere end
rigeligt hvis man beregner enten et andebryst eller 1 lårstykke pr. pers.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-12-06 18:40

On Sat, 23 Dec 2006 18:34:40 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Man skal vel nærmere tænke i rent kød, og så er 200 g en fin
> tommelfingerregel, så der burde være nok hvis man beregner
> 300 g til hver.

ja det er rigtigt, men med and er der jo stadig store mængder fedt som
de fleste ikke spiser (her i huset i hvert fald). Trækker man dette fra
så forsvinder grammene hurtigt.