Branteviksild
Fra : Paho

Dato : 23-12-06 12:19

Jeg står og skal lave nogle Branteviksild som jeg fik opskriften på af en
svensk ven. De smager ganske fanstastisk, så nu skal det være. De skulle
gerne være klar til 2. juledag så det haster lidt

I opskriften står der at man skal anvende 1 dl Perstorp eddike (24%) samt 6
dl. vand til marinaden, men jeg kan ikke finde anden eddik end Heidelbergs
eddike som er på 5%.

Er der nogen der kender til Perstorp eddike - kan det fås i det
Storkøbenhavnske område - er det smagsmæssigt meget forskelligt fra
Heidelbergs, eller kan man med sindsro blot ændre på eddike- vandforholdet?

M.v.h.

Palle Holck

ps. er der nogen der kan anbefale nogle gode krydderiforretninger i
Storkøbenhavn?

Fra : Peter Westh

Dato : 23-12-06 12:36

"Paho" <paho@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Storkøbenhavnske område - er det smagsmæssigt meget forskelligt fra
> Heidelbergs, eller kan man med sindsro blot ændre på eddike-

Perstorp ättika er så vidt jeg kan forstå ren spriteddike, det vil sige uden
nogen egensmag andet end eddikesyren - så du burde uden videre kunne
erstatte med ca. 3/4 vand og 1/4 Heidelberg (ifølge
http://www.perstorpattika.nu/ )

Men sig mig - hvordan lyder din opskrift på Branteviksild?

/P

Fra : Paho

Dato : 23-12-06 13:02

Takker for svaret. Opskriften kommer her:

Branteviksill .receptet påstås ha sitt ursprung i den skånska

orten med samma namn.

Det speciella är att man inte använder någon vätska alls till

inläggningen.

Inredienser:

1 kg sillfilé som flås och läggs i följande lag:

6 dl vatten

1 dl Perstorps ättika (24%)

2 spk. salt

Inläggningen:

5 dl socker

40 krossade vitpepparkorn

40 krossade kryddpepparkorn (allehånde)

2 stora gula lökar, hackade

2 stora rödlökar, hackade

1-2 msk citronpeppar

2 smulade lagerblad (laurbærblade)

1 stor knippa hackad dill

Tillagning:

1. Låt sillen ligga i den första lagen över natten på sval plats.

Ta därefter upp sillen och låt den rinna av.

2. Blanda alla ingredienserna till inläggningen och varva därefter den
avrunna sillen med

blandningen i en hög glasburk.

3. OBS! Det skall inte vara någon vätska i vid inläggningen. Låt
Inläggningen dra några

dagar i kylskåp.

Det går förstås bra att ungefär halvera receptet och utgå från 2 burkar
sillfiléer, rensade

och flådda, från närmaste butik.

Lycka till!

Fra : Paho

Dato : 23-12-06 14:24

Blandingsforholdet må efter mine begreber være ca. 4 dl Heidelbergeddike til
3 dl vand, ellers kommer du ned på en faretruende lav fortynding da
Heidelberg er på 5% og Perstorp på 24%.

På hjemmesiden giver blandingsforholdet 1 dl. Perstorpeddike til 6 dele vand
flg.:

Matättika 3 %
Blanda 1 del ättika med 6-7 delar vatten

M.v.h.

Palle Holck