Julegaven ( til Århus )
Fra : Allan Hansen

Dato : 23-12-06 11:14

Farvandsvæsenet har publiseret:

"Danmark. Kattegat. Århus Bugt. Århus Havn ESE. Vrag.
Position. 56° 08,269´ N 10° 18,126´ E, 14,0 m.

Detaljer. På ovennævnte position er ved opmåling fundet et ca. 70 m langt og
18 m bredt vrag, hvorover dybden er som anført."

Jeg kan ikke se at der skulle være et vrag hverken i søkortet eller i
Dykinfo, så med en afstand til Århus på 3-4 SM og med en beskeden dybde så
synes det fint. Vrag..... med de dimensioner er det nok mere en pram.

Allan Hansen

Fra : Præst

Dato : 23-12-06 15:04

Hej Allan.

hvis positionen er meget nær en af de grønne bøjer
så er det en kulpram.
det er et godt dyk og ikke svært
et godt begynder sted dog ikke mulighed for penetering

Venligst Per

GLÆDELIG JUL ALLE SAMMEN

Fra : kaae@email.dk

Dato : 28-12-06 19:50

Fra : kaae@email.dk

Dato : 28-12-06 19:57

Hejsa Allan - Per
Det er desvære ikke et nyt vrag, men en genopmåling af S/S Olympia
Længden og breden en et resultat af at vraget er faldet ud til
siderne. Jeg har dykket på denne position som er omkring m70 fra den
"nye" fra farvandsvæsnet opmåling.
N 56.08,284 E 10.18,194 Her findes jernplader som er næsten i flugt
med bugten. Jeg har lavet en tegning som kan findes i "projekt Århus
bugten"
Dykker Hilsner
Henrik Kaae

Fra : kaae@email.dk

Dato : 29-12-06 10:18

Hej Allan
Her er lidt info om vraget:
VRAG DATA

Navn:S/S OLYMPIA   Type:SKRUEDAMPER   BRT.:1051   Længde: ? Højde: ?
Datum:WGS 84   N:56.08.27    E:10.18.20   DOV:15   DOB:16
Datum:WGS 84   N:56.08.284 E:10.18.194    Kilde:Philip
Nathansen
Sikker Ja
Bygget:1872   Forlist:21/2 1893   Årsag:Is-skruning   Fundet:Maj 1970
Finder:Åge Jensen

Beskrivelse:
Dampfragter af jern , bygget i Hamburg var på vej fra Hamburg til
Århus med en last bestående af sesamfrø og stykgods. Skibet
grundstødte på Læsø den men p.g.a. storm og is blev Olympia skruet
læk af is som hun drev med fra Læsø.

Vi dykkede den 20.06.2004 på resterne af Olympia vi kunne ikke slå
vraget på ekkolod men ved at trække et anker hen over bunden fik vi
hold. Jeg dykkede som det første hold vi brugte liniehjul da der var
dårlig sigt.

Vi fandt resterne som bestod af svære jernplade samt 3-4 spander alt
var næsten i flugt med bunden. Alt nedsprængt.

Dykket på den: 20.06.2004

SØKORT Nr.: 112

© Henrik Kaae

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-12-06 20:46

<kaae@email.dk> skrev i en meddelelse
>Hej Allan
>Her er lidt info om vraget:

Jeg synes egentlig det er interessant at der ligger sådant et stort vrag så
tæt på en stor by og så er det ikke registreret i søkortene. Det gælder
sikkert også for mange af de andre vrag fra "Århus Bugt Projektet" og jeg
har da flere dykkerkammarater der hvert år dykker på adskellige jumfruvrag,
så der er stadig meget nyt at finde.
Det tætteste jeg har været på Århus, iført "frømandsudstyr" har været
vragene ved Sjællands Odde, og S/S Olympia får mig nok ikke tættere på. Jeg
er nok også blevet kræsen efter et dykkerår med fantastisk dykning i
Østersøen, ved Øland og på Gustloff. Lad os håbe på et vindstille 2007

Allan Hansen

Fra : kaae@email.dk

Dato : 29-12-06 23:06

Hej Allan
S/S Olympia var på de gamle søkort 112 men motoren blev fjernet så
frigangen var ca.14 meter herefter blev "vraget" ikke længere markeret
på nye kort.
Jeg har et kort fra1956 her er vraget markeret.
Dykker hilsner
Henrik Kaae