Lydisolerende loft fra hhv. Knauf/Danogips~
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-12-06 22:35

Hej!

Jeg bor i en lejlighed hvor der er rimeligt lydt. Etageadskillelsen er
(sandsynligvis) 185mm hulbeton og jeg vil gerne forbedre lydisolationen med et
loft som maks kan sænke det nuværende med ca. 80mm (ellers kommer jeg ned under
mine rosetter på væggene, hvilket jeg ikke ønsker). Derfor har jeg undersøgt
markedet og er kommet frem til, at jeg skulle have et Knauf/Danogips Lydbøjleloft:

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/system/ceilings/cl_cladding/clc_sound.html

Jeg talte med Stark om det, og de kom frem til en pris på ca. 9000,- +moms ex.
mineraluld til hulrummet.

Derimod kunne Gyproc levere en anden (tilsvarende?) løsning til 8500 incl. moms,
og ex. mineraluld ligeledes.

Gyproc's løsning består af deres AP akustikprofiler og skinner SK 25 som skrues
fast med QS25/QS38 skruer og fuges med en akustisk fugemasse. Gipspladen hedder
GNE 13 og loftet får, som lydbøjleloftet, to lag monteret (forskudt).

Så langt så godt. Men er Gyproc's løsning lige så effektiv som Knaufs lydbøjler?
Umiddelbart synes jeg akustikprofilerne giver væsentligt flere kontaktpunkter på
loftet, hvilket vel overfører en større del af lyden. Jeg har dog ikke kunnet
finde en god monteringsguide hos Gyproc, så det kan godt ske, at jeg ikke ved
hvordan det skal monteres korrekt.

Hvordan vil i mene, at AP skal monteres ifbm. SK 25? Stark sagde, at loftet
ville blive sænket ca. 75mm, hvilket kunne tyde på, at man monterer SK 25'erne
jævnt fordelt, og derefter AP'erne på tværs af disse.

Vil Gyproc's løsning give en lige så god lyddæmpning som Knaufs lydbøjleloft?

Andre kommentarer? Al input modtages med kyshånd.

--
Mvh, Kim Voss Schrader