Iltning af Amarone fra '94
Fra : Ole JJ

Dato : 22-12-06 22:30

Hej NG

Jeg har fået fat i en efter sigende rigtig god Amarone fra '94 til
julemaden. Men hvordan skal jeg "klargøre" den? Jeg havde tænkt mig at hælde
den på karaffel et par timer før, men kommer i tvivl om, hvorvidt det er
nok?

Hilsen Ole JJ

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-12-06 22:37

Ole JJ wrote:
> [...]
> den på karaffel et par timer før, men kommer i tvivl om, hvorvidt det er nok?

Jeg ville ikke gøre det. Med mindre det er en _meget_ god Amarone, er
det en stor risiko at løbe.

Der er jo to muligheder:

1. Den har ikke brug for at blive iltet. En dekantering kan derfor let
risikere at gøre vinen flad før tiden.

2. Det er stadig 'lukket' og har derfor gavn af at blive iltet. I så
fald får den rigelig ilt ved ophældning i glasset og den tid der går,
inden I er gennem måltidet..

Så kan I også følge dens udvikling og risikerer dermed ikke, at den
allerede er færdig, inden I får begyndt.

mmh (med misundelig hilsen - 12 årig Amarone lyder ikke værst)

Krabsen

Fra : T.

Dato : 22-12-06 23:07

"Ole JJ" <testole(fjern)@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> julemaden. Men hvordan skal jeg "klargøre" den? Jeg havde tænkt mig at
> hælde den på karaffel et par timer før, men kommer i tvivl om, hvorvidt

Hej Ole

Her er et udklip fra Google

Brunlige nuancer i farven. Der er sødme i duften fra de tørrede druer -
minder om blommer i maderia. Lidt sprittet, men det hænger nok sammen med
vinens alder. Smagen er tyndere end duften - vinen smager godt, men den har
ikke den sveskesmag, som Amaroner normalt har.
En god vin - må godt åbnes i god tid (2-3 timer).

(Smagt januar 2002)

Men der kan jo være stor forskel på Amarone, jeg har smagt Amarone til
400kr. flaske som ikke var den største oplevelse.

Til gengæld har jeg også smagt Amarone til 70kr. flasken der smagte rigtig
godt.

Men en ting er sikkert, du går næsten aldrig galt med en Amarone til
julemaden.

Hilsen

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-12-06 15:27

Ole JJ skrev i 458c4e4d$0$6261$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:
> [...]
> julemaden. Men hvordan skal jeg "klargøre" den? Jeg havde tænkt mig
> at hælde den på karaffel et par timer før, men kommer i tvivl om,

'94 er ikke noget stort år for amarone og skal nok drikkes nu. Jeg tror ikke
du vil opleve den store udvikling ved at den står i et par timer - på den
anden side, burde du heller ikke risikere alverden ved at åbne den og
dekantere den et par timer før.
Jeg ville ikke give den mere end et par timer. I virkeligheden ville jeg nok
åbne en flaske et par timer før - smage på den, og hvis den er for lukket -
har for mange 'beske' nuancer - vlle jeg dekantere den. Ellers ikke.

vh
jan