Mere varme tak!!!!
Fra : MEG.diver

Dato : 22-12-06 22:19

Hej gruppe

Går ud fra at jeg ikke er den eneste dykker der er uendeligt træt af
at fryse. Har prøvet alt muligt smart, dyrt undertøj, men nej, samme
resultat. Jeg kunne jo altid investere i en ny dyr underdragt eller en
tykkere tørdragt, men der må da være en anden løsning end det.
Var en del timer i vandet for nylig i forbindelse med et kursus jeg
deltog på og fandt ud af at en tyk fleece trøje under min 200g DUI
underdragt varmede bedre end alt andet jeg har prøvet. Nu manglede jeg
så bare at få varme i benene, men jeg kunne ikke rigtigt finde bukser
i tyk fleece.
For nogle dage siden fandt jeg løsningen på denne hjemmeside:

http://www.sportdres.dk/ny/Detalje.asp?Sub=30&Category=4&Varen_index=3389

En fleece heldragt! til billige penge.... det må da prøves! Fik den
med posten i dag, den ser fin ud. Forventer at få tid til at komme i
vandet inden for den første uge af næste år og teste om det er
sagen. Så skal den stå sin prøve....

Megalodon will rule the sea again!

Christian

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-12-06 01:23

"MEG.diver" <invadeh2o@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Christian

Den har jeg brugt i 5 år nu, selvfølgeligt vil den give dig lidt ekstra
varme... men det er dælme ikke meget.
Kan anbefale at skifte din underdragt ud med en ordentlig tykkelse. 200 gram
er til svømmehal, evt brusebade.
400 gram plus et par lag super undertøj / fourth element er minimum når det
skal være behageligt.

Mvh og god jul
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-12-06 07:26

Helt enig.

Jeg kan varmt anbefale to lag Icebreaker undertøj af merinould, men det er
dyrt:

"Fremstillet af New Zealandsk merinould i bedste kvalitet. Merinofårene
græsser på Sydøens bjergskråninger, og det barske klima har givet dem en
meget finfibret og blød pels, der isolerer dem mod kulden. Merinould kan
altså rumme mere luft pr. vægtenhed end andre uldtyper, og så kradser den
ikke! Samtidig har undertøjet selvsagt alle de fordele, som andet
uldundertøj har - herunder, at det bevarer isolationsevnen i fugtig
tilstand, og at det slet ikke kommer til at lugte så hurtigt som
kunststofundertøjet. Pasformen er god, og så er det ganske klædeligt."

Ellers fås der jo mange former for aktiv varme vha. lidt strøm både til
torso, fødder og fingre se f.eks.
http://www.jj-technique.com/Shop_htm/shop_heating.htm
http://www.divernet.com/cgi-bin/articles.pl?id=1451§ion=1056&action=display

/Sune

Fra : MEG.diver

Dato : 23-12-06 04:30

> [...]
> er til svømmehal, evt brusebade.
> 400 gram plus et par lag super undertøj / fourth element er minimum når det

Hmm, jeg har fourth element undertøj, og det synes jeg ikke giver
nogen mærkbar forskel.
Og ja, en 400g underdragt ville være dejlig, men lidt af min pointe
var netop at jeg ikke ville investere en formue i underdragt lige p.t

> Mvh og god jul
> Johnny

Og god jul til dig også....

Mvh

Christian

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 23-12-06 08:47

MEG.diver wrote:
> [...]
> resultat. Jeg kunne jo altid investere i en ny dyr underdragt eller en
> tykkere tørdragt, men der må da være en anden løsning end det.

Og jeg som troede, at disse tørdragter skulle være varmere end de våde . . .
jeg bruger en våddragt, der kalder sig Picasso Dark Thermic 5mm (opencell),
og kan snildt være i karret i halvanden time uden at fryse andet end de små
æblekinder!

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]