mine killinger sutter
Fra : Rikke Nielsen

Dato : 22-12-06 16:40

Hej..
Jeg fandt 2 killinger der var blevet forladt i vejkanten, da de var
mellem 6-7 uger. De er nu mine elskede misser og er nu 15-16 uger. Men
de sutter på fingre og øreflipper. Har undersøgt lidt hvorfor de gør
det, og har fundet ud af at det nok er fordi de er kommet for tidligt
fra deres moder. Mit spørgsmål er nu hvordan jeg skal få dem afvendt med
det. Hvis jeg prøver at holde dem fra mine fingre går de nærmest i panik
og klynker. Det er slet ikke til at holde ud, så giver selvfølgelig
efter :) er det bare noget jeg skal affinde mig med eller er der en blid
måde at få dem til at holde op?

Med venlig hilsen
Rikke Nielsen

Fra : Siri

Dato : 23-12-06 12:25

> [...]
> og klynker. Det er slet ikke til at holde ud, så giver selvfølgelig
> efter :) er det bare noget jeg skal affinde mig med eller er der en blid

Hej Rikke
Der er ret stille her - her i julemåneden - ærgerligt nok, for der er
sikkert flere af de 'gamle erfarne rotter', der kunne hjælpe dig med
viise ord.
Jeg begynder kan kun anbefale dig at gå ind på de sites, hvor man kan
finde kvalitets-råd - efter mit indtryk såsom netdyredoktor,
katteinfo.dk, og så har både katteklinikken Felinas site og Felismir
sikkert noget om det.
Ellers kaster jeg mig selv over bøgerne 'Kattens adfærd og
problemadfærd' af Marianne Thornberg - den er fuld af fornuftige råd,
men lidt tør at læse - så er der 'Kattehviskeren' af Claire Bessant, og
den forbløffende gode og grundige 'Katte for Dummies'. Lidt til
ønskelisten, måske, selvom det er lidt sent.
Kattens Værn har også en grundig hjemmeside med gode artikler, og hvis
de ellers har en telefon jule-åbent, så er de altid hjælpsomme med
fornuftige og brugbare råd. De har jo 'ti tons' erfaring med
hittekillinger.
Jeg er ikke erfaren med killinger overhovedet - men tænker, at man kunne
måske finde en erstatning - noget andet at sutte på, noget, der kan tåle
det og som ikke skader de små misser. En sutteflaske - narresutter - evt
i miniformat - noget i den dur?
Jeg håber, at I finder ud af det, og at du og de små mitte-piv-er får en
dejlig jul.
Varme hilsner,
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anette

Dato : 25-12-06 03:06

Rikke Nielsen wrote:
> Mit spørgsmål er nu hvordan jeg skal få dem afvendt
> med det.

Hej Rikke

Ikke fordi jeg ved en dyt om det; men jeg tror jeg ville prøve at så at sige
"starte forfra".

Altså købe en sutteflaske og noget killingemælk ( åhh hvad er det nu det
hedder?..KMR? )
Og så give dem flaske når de vil sutte, give dem det når de har lyst i en
uges tid eller to, og så ellers trappe ned, på samme måde som en kattemor
gør det over nogle uger.

Jeg ved ikke om det vil virke - bare et forslag.

De var meget små da du fandt dem, tryghedsbehovet og sutteriet er stadig
enormt når de er så små. Og jo det er da nuttet når en lille killing sutter,
knap så kært når det er en voksen kat der sutter fingre og tøj i stykker.

Held og lykke med dem.

Anette
www.philana.dk

Fra : Gitte

Dato : 30-12-06 21:20

Hejsa NG,

jeg har det samme problem med min lille misling, men så vidt jeg er
orienteret (fik ham af en kollega) er han ikke taget for tidligt fra
sin mor ... Han er så til gengæld kommet som kat nr. 2 i huset (begge
er indekatte og har således ikke mulighed for at forlade "den synkende
skude"). Kan det have noget med sagen at gøre: at det måske har
været lidt utrygt at komme til en fremmed kat, som slet ikke ville
have noget at gøre med ham. (Nu går det meget bedre og de kommer fint
ud af det med hinanden - selvom de sommetider tager nogle ture rundt i
lejligheden!)

Om natten (tidlig morgen) vågner han og vil gerne "die" på mine
øreflipper og slikke mig i næsen *UF!* Jeg har prøvet at aflede ham
ved at have en skål med killinge tørfoder stående ved min seng, men
lige lidt hjalp det. Jeg kan som regel få ham til at holde op - efter
10-15 min. - ved at kæle med ham. Han er i det hele taget en meget
kælen kat, måske er det bare bare blevet til en (u)vane med tiden?

Men det er vel for sent at begynde på sutteflaskehalløjet?!

mvh Gitte, Miss Sophie og Mister