Aftapning af kølervæske under vinterhi
Fra : Siavash T.

Dato : 22-12-06 13:46

Hej alle

Først og fremmest ønske jeg alle en glædelig jul og godt nytår.
Dernæst vil høre om der skulle ske noget uhensigtsmæssig, hvis man
aftapper kølervæsken i MC under vinterhi i et IKKE helt isoleret
Skur?

Venlig hilsen

Siavash T.

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-06 17:26

On 22 Dec 2006 04:45:50 -0800, Siavash T. wrote:

> [...]
> Dernæst vil høre om der skulle ske noget uhensigtsmæssig, hvis man
> aftapper kølervæsken i MC under vinterhi i et IKKE helt isoleret

Lige over

Og Du kan roligt tappe kølevædsken af, men husk at påfylde igen til foråret

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Anders Majland

Dato : 22-12-06 19:58

> Og Du kan roligt tappe kølevædsken af, men husk at påfylde igen til
> foråret

Det ville jeg så lade være med - Der er korrosionsbeskyttende stoffer i
kølervæsken så jeg tror at det gøre mere gavn at beholde køervæsken på en at
lade fugtig atmosfærisk luft kommer derind.

Men skift evt køervæske inden opstaldning til en der er frostsikker.

Fra : GK

Dato : 23-12-06 10:23

"Siavash T." <siavash.taghizadeh@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

skift den ud med noget frisk væske og stil den så i hi .. den har ikke godt
af at stå uden væske på så irrer den inde i køle kanaler

mvh gk

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-06 10:09

On Sat, 23 Dec 2006 10:22:55 +0100, GK wrote:

> skift den ud med noget frisk væske og stil den så i hi .. den har ikke godt
> af at stå uden væske på så irrer den inde i køle kanaler

Arhr, er det ikke lidt søgt ? Mange gange står brugte reservedelsmotorer i
lange perioder uden kølevand inden de igen tages i brug, og det giver nu
ikke anledning til problemer.

Fra : flopper

Dato : 24-12-06 10:38

Orla Pedersen formulerede søndag:

> Arhr, er det ikke lidt søgt ? Mange gange står brugte reservedelsmotorer i
> lange perioder uden kølevand inden de igen tages i brug, og det giver nu
> ikke anledning til problemer.

ka da godt være det er søgt, men den skal jo alligevel have ny
kølevæske på, og når den er fyldt med kølevæske, så er risikoen for at
der kommer ilt indefra jo minimeret noget. Iøvrigt spekulerer jeg lidt
over motivet til at lade maskinen stå uden kølevand. Kølervæske er jo
sikret ned til en bestemt - grad, så risikoen for frostspringner skulle
vel ikke være tilstede, og besparelsen?? renten af 50 kr.- hmmmm

flopper

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-06 11:09

On Sun, 24 Dec 2006 10:37:43 +0100, flopper wrote:

> Iøvrigt spekulerer jeg lidt over motivet til at lade maskinen stå uden
> kølevand.

Tjae, et forestående ventiljusteringsservice, i løbet af vinteren, på en
VTR f.eks. Der skal kølere, kåbe, luftfilter mm. alligevel afmonteres. Og
så kan de dele jo passende, ved opstalding, rengøres, og lægges pænt
tilside på loftet.

Orla Pedersen, som forbereder et stempeltræk over vinteren.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr