Angående overgang fra Windows XP ti
Fra : Lyrik

Dato : 22-12-06 12:57

Jeg vil koge det ned til følgende:
Alt det man også godt kan i Windows, men aldrig får gjort fordi systemet
fremtræder så rodet, det er man straks i gang med på OS X. Lige nu sidder
jeg og hører Podkastede nyheder fra new York Times. Det har jeg sgu'
aldrig kunnet loppe mig op til i XP. Jeg har da hørt at man også kan, men
her er man bare i gang med et fingerknips.
Dette OS X koncentrerer sig om at komme i gang med funktionerne.

Jeg har altid undret mig når jeg frekventerede Mac gruppen, da jeg kørte
XP, over, at der aldrig snakkedes om systemet, men kun om programmerne.
Hvad med systemet, tænkte jeg.
Men nu kan jeg mærke på mig selv at systemet lige så stille glider i
baggrunden,- og at det man kan bruge det til endelig kommer på plads.
jeg synes de nye MAC tv-reklamer siger det på en meget rammende måde.

Jamen hvad savner jeg fra XP? De mange spil. Videokonverteringsprogrammet
SUPER fra E-Rightsoft. Og så egentlig ikke mere.

Hilsen
Jens

--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 22-12-06 13:31

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Jamen hvad savner jeg fra XP? De mange spil. Videokonverteringsprogrammet
> SUPER fra E-Rightsoft. Og så egentlig ikke mere.

Til videokonverteringen - måske du kan bruge ffmpegx (ikke et perfekt
program, men det kan meget):
http://www.ffmpegx.com/

Hjælp:
http://www.ffmpegx.com/howtos.html

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-12-06 15:35

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Til videokonverteringen - måske du kan bruge ffmpegx (ikke et perfekt
> [...]

eller den knald gode "skal" til ffmpeg:

<http://www.techspansion.com/visualhub/>

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Lyrik

Dato : 22-12-06 22:13

Den 22.12.2006 kl. 15:34 skrev Thomas von Hassel
<thomas_lists@elements.dk>:

> eller den knald gode "skal" til ffmpeg:
>
> <http://www.techspansion.com/visualhub/>
>
> /thomas
++++++++++++++
Tak for den! Jeg har allerede konverteret videoer fra mit Kamera og
smidt dem ned til afspilning på mobiltelefonen over Bluetooth. Peace of
cake med OS X.

Den installerede alle de tillægsprogrammer som ffmpegx ville have man selv
skulle downloade. "Visualhub" er programmet når man skal smide film på sin
mobil eller Ipod, PSP o.s.v..
Prøveversionen tillader dog kun 2 minutter, men det er også rigeligt til
en start når man står og glor ned i sin mobiltelefon))

Hilsen og tak fra jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-12-06 22:31

> [...]

> Prøveversionen tillader dog kun 2 minutter, men det er også rigeligt til
> en start når man står og glor ned i sin mobiltelefon))

Nemlig, jeg bruger den til at komprimere .vob filer fra min KiSS DP-558.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-12-06 13:36

> [...]

> Jamen hvad savner jeg fra XP? De mange spil. Videokonverteringsprogrammet
> SUPER fra E-Rightsoft. Og så egentlig ikke mere.

Velkommen til!

Vi der har siddet over en Mac i mange år har en tendens til at se alle
dens fejl og mangler og når vi endelig forvilder os ind på en PC, er det
jo nemt at forklare vores forvirring med at vi ikke kender
XP-styresystemet.

Det er nu rart at få sine fordomme bekræftet en gang imellem

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-06 17:07

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> dens fejl og mangler og når vi endelig forvilder os ind på en PC, er det
> jo nemt at forklare vores forvirring med at vi ikke kender

Vi er nu en del Mac-brugere der har måttet leve med Windows
tilstrækkeligt mange år til at vi godt kender sandheden.

En af dem er en overflod af vira.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 22-12-06 20:53

Den 22.12.2006 kl. 17:06 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> Vi er nu en del Mac-brugere der har måttet leve med Windows
> tilstrækkeligt mange år til at vi godt kender sandheden.
>
> En af dem er en overflod af vira.
++++++++++++++++++
I grunden er det ikke alene virus som er problemet. Med de rette
antivirus-og antitrojan og antispywareprogrammer kan man holde virus fra
døren sådan næsten 100%. Men de ligger og kører i opstartsfasen. Det er
skideirriterende. hver dag når man starter er der opdateringer der maser
sig frem på skærmen. AVG antivirus som er gratis og derfor udbredt, lægger
et vindue lige i midten af skærmen og melder opdatering. Efter nogen tid
er den færdig hvorpå den siger:"Opdateret-OK?" Nu kan man så bruge tid på
at trykke OK ellers lukker den efter 30 sekunder.
Eller man er i gang med noget og så sløver maskinen ned. Man er lutter??
Indtil man opdager at AVG er i færd med at skanne hele maskinen med dens
30 millioner filer for virus.

Men ikke alene det. Installerer man Quicktime lægger den sig i
systray-bundlinien og kører i baggrunden. Installerer man Adobe PDF
reader, ligger den i bundlinien og lurer. Det er som om alle de programmer
man installerer lægger en "krog" i bundlinien som kroger sig fast i
internet og system.
Åbner man så en PDF-fil så åbnes den ikke lige straks. Først har den fat i
Adobes hjemmeside hvor den finder en opdaterimg, hvorpå den melder at
måske kan dokumentet ikke vises i al sin skønhed før den har fået lov til
at opdatere igen igen. Der er så mange opdateringer på alle de programmer
der ligger i maskinen at man aldrig får åbnet det dokument man oprindelig
havde besluttet sig for at læse.
Uskyldige brugere jeg har mødt har alenlange rækker af programkroge i
deres systray og kan ikke forstå at maskinen er blevet så sløv.
Garvede karle tillader ikke engang at antivirusprogrammet kører ved
opstart. De lever livet farligt men har en maskine der kan flytte røven i
stedet. SÃ¥ kan virus blive et problem.
Og så træder Windows til og begynder at fungere som en virus. "Din maskine
er i fare" "Tryk på dette link for at rette fejlen" melder den hvert andet
minut når man har slået irritationsmomenterne fra.(XP SP2)
Nøjes man så med XP SP1 for ikke at blive plaget, ja så virker
bluetoothfunktionen ikke, for den virker først fra Servicepakke2. med
servicepakke 2 følger plagerierne. der er et "Genuine Windows
Validationprogram" som kræver adgang til maskinen og vil undersøge dine
rettigheder til brug af maskinen i tide og utide.
Når man er træt af det cirkus og når man ser at med Vista vil de også
spytte på én, så står man af, hvis man er som jeg og går over til MAC OS X
Tiger.
"Spytte hvordan?" vil nogen spørge. De vil tillade sig at fjerne
programmer fra ens maskine, som de ikke mener man skal have. De vil have
styresystemet aktiveret inden 3 dage ellers holder det op med at fungere.
De vil kontrollere at det bruges på samme maskine. De vil brokke sig hvis
man skifter hardware og true en i tide og utide. De har glemt at man er en
kunde og at man skal behandles som en kunde. De vil bestemme og dominere.
Man fornemmer tydeligt Bill-"Aspergeren i baggrunden" som er ophavet til
dette system. Hvis du ikke kender den karaktertype, så læs nogle af
dktekno's indlæg på dk.politik, så forstår du hvem jeg mener at Windows er
født af, og hvorfor den er som den er.

Hilsen
jens

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-12-06 19:27

> [...]

> dette system. Hvis du ikke kender den karaktertype, så læs nogle af
> dktekno's indlæg på dk.politik, så forstår du hvem jeg mener at Windows er

Jeg tror du har ret i at det er grundholdnigen hos MS der er problemet.
Derfor sker der nok ikke de store revolutioner med Vista (ud over de
tekniske forbedringer).

Apropos forespurte jeg i Windows-nyhedsgruppen om man ikke kunne fjerne
de irriterende gule pop-up meldinger fra brugerfladen.

JO - let - svarede en venlig person og henviste mig til MS' hjælpeside
om problemet. Her følger opskriften:

Sådan deaktiveres pop-up-tip i meddelelsesområdet

Advarsel! Hvis du bruger Registreringseditor forkert, kan der opstå
alvorlige problemer, som bevirker, at du skal geninstallere
operativsystemet. Microsoft kan ikke garantere, at problemer, der
skyldes forkert brug af registreringseditoren, kan løses. Brug af
registreringseditoren sker på egen risiko.

1. Klik på Start, klik på Kør, skriv regedit, og tryk derefter på ENTER.
2. Find følgende undernøgle:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Adv
anced
3. Højreklik på den højre rude, opret en ny DWORD-værdi, og giv den
derefter navnet AktiverPopUpTip.
4. Dobbeltklik på denne nye post, og giv den en hexadecimal værdi på 0.
5. Afslut registreringseditoren. Log af Windows, og log derefter på
igen.

Med disse trin deaktiveres alle pop-up-tip i meddelelsesområder for
denne bruger. Det kan ikke lade sig gøre kun at deaktivere pop-up-tip
for bestemte programmer.

Jeg tænkte i min naivitet at man bare kunne trykke på en knap....!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-12-06 00:09

On Sun, 24 Dec 2006 19:26:40 +0100, Stig Leerbeck wrote:

> Jeg tror du har ret i at det er grundholdnigen hos MS der er problemet.
> Derfor sker der nok ikke de store revolutioner med Vista (ud over de
> tekniske forbedringer).

SNIP

> [...]
> for bestemte programmer.
>
> Jeg tænkte i min naivitet at man bare kunne trykke på en knap....!

Sådan er der rigtigt mange ting man kan ændre i Windows. Hvor mange
knapper synes du man skulle lave og hvor skulle de placeres?

Det er forresten ikke noget problem at finde mindst lige så langhårede
vejledninger til Mac OS.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-12-06 16:10

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> [...]
> knapper synes du man skulle lave og hvor skulle de placeres?
>
> Det er forresten ikke noget problem at finde mindst lige så langhårede

Det er fuldstændigt usandsynligt at Apple skulle lave en påtvungen
hjælpefunktion uden at man kan fjerne det med et klik på en knap. Jeg er
faktisk rystet over at MS kan finde på et.

Du har ret så langt, at man nogle gange skal ud i 3. parts værktøjer,
hvis man vil undgå de krøllede kommandoer i en kommando-prompt. Men jeg
har endnu ikke fundet emner som ikke har kunnet håndteres af gratis
eller næsten gratis 3. parts værktøjer.

Og fælles for disse funktioner er at de handler om udvidelse af hvad man
almindeligvis kan forvente af en hjemme-computer. F.eks. udvidet
opsætning af samba-serveren ud over deling af brugerens mappe.

Det handler ikke om fjernelse af hjælpe-pop-up vinduer! Den synes jeg er
for langt ude.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jon

Dato : 25-12-06 21:10

> [...]

> hjælpefunktion uden at man kan fjerne det med et klik på en knap. Jeg er
> faktisk rystet over at MS kan finde på et.

Da Apple hadde balonnghjelp under OS8-9, så kunne man i alle fall slå
det av ved et enkelt menyvalg i Finder, uten å gå inn i noen som helst
dialogrute.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-12-06 01:16

On Mon, 25 Dec 2006 21:09:37 +0100, Jon wrote:

> Da Apple hadde balonnghjelp under OS8-9, så kunne man i alle fall slå
> det av ved et enkelt menyvalg i Finder, uten å gå inn i noen som helst
> dialogrute.

Hvis man kan huske OS 8 og 9 og muligvis længere tilbage også, så kan
man sikkert også huske et lille program kaldet Resedit (om ikke andet
hørt det omtalt).
Det er næppe nødvendigt for mig at fortælle hvorfor så mange kender
til dette program, vel?

Fra : Jon

Dato : 26-12-06 09:44

> [...]

> hørt det omtalt).
> Det er næppe nødvendigt for mig at fortælle hvorfor så mange kender

Point taken. Dog: Ballonghjelp trengte man det altså ikke til.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-12-06 19:22

> [...]

> hørt det omtalt).
> Det er næppe nødvendigt for mig at fortælle hvorfor så mange kender

Ja - jeg brugte det til at ændre kommando-genveje i Quark. Har aldrig
anvendt det i systemsammenhæng.

Resedit og tilsvarende bliver ganske rigtigt brugt af nørder som os, men
at fjerne ballon-hjælp er noget som selv fru Hansen i Kæret får trang
til når ballonerne spærrer udsynet til de knapper hun havde tænkt sig at
anvende.

Jeg synes at det er proportionsforvrængning og udtryk for at ville se
alle problemerne i Mac styresystemerne i ren objektivitetsiver.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-06 20:39

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Resedit og tilsvarende bliver ganske rigtigt brugt af nørder som os

Bruger du det da stadig?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-12-06 10:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Bruger du det da stadig?

Nej, jeg kan snart ikke engang huske genvejene i OS9 mer, men der er da
vist noget tilsvarende i OSX, ikk?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-12-06 10:35

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Nej, jeg kan snart ikke engang huske genvejene i OS9 mer, men der er da
> vist noget tilsvarende i OSX, ikk?

Det har jeg nu aldrig hørt om.

Og ja, jeg brugte naturligvis ResEdit, og har endda den trykte manual.
Jeg udleverede dog kun programmet til mennesker, jeg mente burde kunne
administrere det - i øvrigt var det en gratis download fra Apples
hjemmeside.

I ukyndiges hænder kunne hele systemet smadres.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-12-06 01:13

On Mon, 25 Dec 2006 16:09:55 +0100, Stig Leerbeck wrote:

> Det er fuldstændigt usandsynligt at Apple skulle lave en påtvungen
> hjælpefunktion uden at man kan fjerne det med et klik på en knap. Jeg er
> faktisk rystet over at MS kan finde på et.

Det er altså rystende for dig at MS kan finde på at lave et interface,
man ikke kan ændre på ved hjælp af en knap. Endvidere er det din
påstand at Apple ikke kunne finde på det samme.
Det kunne være du skulle pudse dine envejs-briller.

> [...]
> hvis man vil undgå de krøllede kommandoer i en kommando-prompt. Men jeg
> har endnu ikke fundet emner som ikke har kunnet håndteres af gratis

Der findes da også et utal af mere eller mindre gratis programmer til
Windows, der kan ændre i stort set alt i operativsystemet ved hjælp af
knapper.

> [...]
> opsætning af samba-serveren ud over deling af brugerens mappe.
>
> Det handler ikke om fjernelse af hjælpe-pop-up vinduer! Den synes jeg

Microsoft mener at de vinduer skal være der, ligesom Apple har elementer
i deres operativsystem de mener skal være der. Microsoft dokumenterer så
bare hvordan man ændrer deres operativsystem.
Jeg har svært ved at se hvorfor det skulle være langt ude.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-12-06 10:24

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det kunne være du skulle pudse dine envejs-briller.

Ved nærmere eftertanke er dit svar netop en understregning af min
indledning, nemlig at vi Mac-brugere har meget nemt ved at finde fejlene
i Mac systemerne.

Men vi begår ofte den fejl, at proportionsforvrænge i et forsøg på ikke
at være alt for subjektiv.

OSX' eventuelle mangler som kan afhjælpes med indviklede kodelinier,
drejer sig jo typisk om krav der går ud over hvad en normal bruger måtte
ønske. At sammenligne det med en så åbenbar formynderisk indstilling som
MS udviser "vi skal dæleme have gule pop-up sedler overalt på desktoppen
om vi kan li det eller ej" synes jeg er netop den slags
proportionsforvrængning.

Jens' indlæg bevidner, at andre mennesker også kan have den opfattelse
at MS er utilnærmelig og mindre brugervenlig.

Det synes jeg altså var lidt interessant.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Lyrik

Dato : 26-12-06 21:30

Den 26.12.2006 kl. 10:23 skrev Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk>:

> Jens' indlæg bevidner, at andre mennesker også kan have den opfattelse
> at MS er utilnærmelig og mindre brugervenlig.
>
> Det synes jeg altså var lidt interessant.
>
> Stig Leerbeck
+++++++
Tak Leerbeck. Nu kommer jeg jo lige fra et mangeårigt XP brug. Før det ME
og Win95. Det er klart at man frygter at skulle gå over til noget andet,
når man ligefrem bliver brugt som nørd af kolleger og venner i
Xp-systemets krinkelkroge.
Jeg turde kun fordi Mac-en kunne køre XP. Det ansér jeg for en fordel for
en tidligere Xp-bruger. Men den brug jeg gør af XP har indskrænket sig til
et enkelt spil og så som "Fejlkonsol"
Altså har jeg et problem med maskinen så kan jeg starte op i XP og se om
problemet også er der. I XP kan jeg løse de fleste ting. I MAC skal jeg
først lære det.
Stor var min forbløffelse da jeg fik et netværksproblem. Jeg havde kludret
godt og grundigt.

Jeg har en Zyxel ruter fra Cybercity med IP telefoni. Her har været
problemer som på linien som er blevet fejlrettet. Udstyret-ruteren er
blevet skiftet. Samtidig har jeg købt en Airport Express, fordi manden i
Apple butikken sagde at man stort set bare kunne tilslutte den ruteren og
så havde man et trådløst opkoblingspunkt.
Så pludselig var der multiple problemer. jeg havde "rystet på hånden"
undervejs.Dertil havde jeg sat "godkend password" i newsreaderen, så
jeg kunne ikke læse news, hvilket fik mine knæ til at blive til gelé.

Efter at have svedt lidt i XP prøvede jeg systemindstillinger i OS
X-Tiger. Jeg trykkede i panik på knappen "hjælp mig!"Jeg skal lige sige
at XP har knappen "Hjælp", men den fører næsten aldrig til andet end:"Har
du prøvet ditten og har du prøvet datten."-ikke megen hjælp her.
Stor var min forbavselse da jeg trykkede "Hjælp mig" i Tiger. Den sagde
noget i retning af:"Nu skal jeg prøve at gøre det for dig, men jeg ændrer
totalt på dine indstillinger-OK?" -"TRYK!" -Og så virkede det!! Derefter
var der en hængelås på billedet i hjørnet som var åben-"TRYK" og
hængelåsen låste. Så sagde den at nu kunne indstillingerne ikke ændres før
man åbnede låsen igen!-Smart!!

Det system har gjort overgangen så utrolig smertefri. Jeg kan trygt
anbefale andre at gøre springet og få arbejdsro uden indblandinger fra
"the asperger."

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-12-06 19:27

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Vi er nu en del Mac-brugere der har måttet leve med Windows
> tilstrækkeligt mange år til at vi godt kender sandheden.
>
> En af dem er en overflod af vira.

Jeg er ikke ubekendt med Windows.

Det interessante ved Jens' historie er jo at den ikke handler om de helt
åbenbare og meget rationelle argumenter for og imod Windows/OSX.

Jens oplever simpelthen en øget arbejdsglæde, hvilket er det samme som
jeg selv har oplevet efterhånden som systemerne er blvet bedre og bedre
på Mac-siden.

Denne arbejdsglæde er jo helt i tråd med Apples gamle kampagne, hvor man
på en plakat ser et antal billeder der illusterer en Mac-brugers
arbejdsdag og et tilsvarende antal der illustrerer windowsbrugeren.

Medens Mac-brugeren pakker sammen og med et lettet smil forlader
arbejdspladsen på billede 3, forsøger PC-brugeren desperat at få gang i
sin maskine. På det sidste billede er han i afmagt ved at glide ned
under bordet efter at have prøvet at kvæle computeren med sit slips.

Det ser ud til at man stadigvæk 18 år senere kan opleve tingen på samme
måde.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Lyrik

Dato : 25-12-06 11:54

Den 24.12.2006 kl. 19:26 skrev Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk>:

> [...]
> under bordet efter at have prøvet at kvæle computeren med sit slips.
>
> Det ser ud til at man stadigvæk 18 år senere kan opleve tingen på samme

+++++++

Det var meget længe siden jeg havde forsøgt mig med websider. Jeg havde
for år tilbage benyttet Microsoft Publisher, men den var forlængst
forældet. Jeg har forsøgt at sætte mig ind i Frontpage, men uden rigtig
held. Det blev ikke til noget. Det var ved at udvikle sig til et traume.
jeg hørte at nu forsvandt Frontpage og at Microsoft havde planlagt at en
ny Publisher 2007 skulle afløse den. Hele tiden nye koncepter at sætte sig
ind i for en websvag-ling!))

Jeg slæbte IMAC-kassen hjem den 7.12.06. Jeg har aldrig prøvet systemet
før. Men jeg opdagede efter en uge at den til min store overraskelse havde
et webværktøj indbygget. Det hedder IWeb.
Så skal man ikke til at spekulere over hvilket program man nu skal vælge
til at prøve sig frem med websider i. I forgårs åbnede jeg det for første
gang og prøvede lidt på må og få. Det var noget nyt. Jeg lukkede det igen.
I går havde jeg en plan for en side. På'en igen. På 10 minutter var den
hjemme. Bingo! Jeg havde imellemtiden fundet et FTP-program på nettet der
kunne smide siden op.-Jeg har ikke prøvet at se om OSX selv har et
ftp-program indbygget!? Det vil jeg lede efter nu.......
Fortsat God Jul og et godt Nytår.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Per Rønne

Dato : 25-12-06 12:25

> [...]

> ny Publisher 2007 skulle afløse den. Hele tiden nye koncepter at sætte sig

Du kunne også prøve DreamWeaver:

<http://www.macromedia.com>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-12-06 12:56

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Jeg har ikke prøvet at se om OSX selv har et
> ftp-program indbygget!? Det vil jeg lede efter nu.......
> Fortsat God Jul og et godt Nytår.

Jo da æble+k......ellers er <http://www.interarchy.com/main/> er ret
godt program

M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-12-06 16:10

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Jo da æble+k......ellers er <http://www.interarchy.com/main/> er ret
> godt program
>
> M.

Hvad skriver du i server-adresse-linien for at få mulighed for at
uploade til FTP-serveren.
Jeg kan nemlig kun finde ud af at bruge den til download og det har
irriteret mig et stykke tid.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Lyrik

Dato : 26-12-06 02:27

Den 25.12.2006 kl. 16:09 skrev Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk>:

> [...]
> uploade til FTP-serveren.
> Jeg kan nemlig kun finde ud af at bruge den til download og det har

+++++++++
Jeg har købt Fetch. Den er lige hvad en mand har brug for.))

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-06 06:46

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> +++++++++
> Jeg har købt Fetch. Den er lige hvad en mand har brug for.))

Du kunne bare være gået ind i en UNIX-skal, med Terminal.app eller
X11.app, og brugt ftp.

Du skriver bare [eksempelvis]:

Last login: Tue Dec 26 06:14:52 on console
Welcome to Darwin!
ftp> ftp 192.168.1.3
Connected to 192.168.1.3.
220 Disk Station FTP server at DiskStation ready.
Name (192.168.1.3:per):
331 Password required for per.
Password:
230 User per logged in.
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.
ftp> help
Commands may be abbreviated. Commands are:

! lpage quote
$ lpwd rate
account ls rcvbuf
append macdef recv
ascii mdelete reget
bell mdir remopts
binary mget rename
bye mkdir reset
case mls restart
cd mlsd rhelp
cdup mlst rmdir
chmod mode rstatus
close modtime runique
cr more send
debug mput sendport
delete mreget set
dir msend site
disconnect newer size
edit nlist sndbuf
epsv4 nmap status
exit ntrans struct
features open sunique
fget page system
form passive tenex
ftp pdir throttle
gate pls trace
get pmlsd type
glob preserve umask
hash progress unset
help prompt usage
idle proxy user
image put verbose
lcd pwd xferbuf
less quit ?
ftp>

=

Men det er måske for 'langhåret'?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 26-12-06 10:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du skriver bare [eksempelvis]:
>
> Last login: Tue Dec 26 06:14:52 on console
> Welcome to Darwin!
> ftp> ftp 192.168.1.3
> Connected to 192.168.1.3.
> 220 Disk Station FTP server at DiskStation ready.
> Name (192.168.1.3:per):
> 331 Password required for per.
> Password:
> 230 User per logged in.
> Remote system type is UNIX.
> Using binary mode to transfer files.
> ftp> help
> Commands may be abbreviated. Commands are:

> [...]

.... netop ))))
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-06 11:16

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... netop ))))

Det ville måske hjælpe lidt at læse min artikel i sidste nummer af
Dobbeltklik, MacBrugers medlemsblad i tabloidformat.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 26-12-06 22:04

Den 26.12.2006 kl. 06:45 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> [...]
> X11.app, og brugt ftp.
>
> Du skriver bare [eksempelvis]:
>
> Last login: Tue Dec 26 06:14:52 on console
> Welcome to Darwin!
> ftp> ftp 192.168.1.3
> Connected to 192.168.1.3.
> 220 Disk Station FTP server at DiskStation ready.
> Name (192.168.1.3:per):
> 331 Password required for per.
> Password:
> 230 User per logged in.
> Remote system type is UNIX.
> Using binary mode to transfer files.
> ftp> help
> Commands may be abbreviated. Commands are:

Damn! Der kunne jeg have sparet de penge!
Men på den anden side jeg køber ikke Tiger for at køre Unix.
Det er jo en behagelighed at have et vindue med valg af filer og en
oversigt over de filer der ligger på serveren samtidig. Men jeg tager da
hatten af for din Unix ekspertise.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Per Rønne

Dato : 27-12-06 05:40

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Men på den anden side jeg køber ikke Tiger for at køre Unix.

Ikke desto mindre kan du ikke køre Tiger uden at køre Unix, da Tiger
blot er en grafisk skal på Unix-maskinen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 28-12-06 01:41

Den 27.12.2006 kl. 05:40 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> Ikke desto mindre kan du ikke køre Tiger uden at køre Unix, da Tiger
> blot er en grafisk skal på Unix-maskinen ...
++++++++++++++
Det er en sandhed med modifikationer. OS X indeholder komponenter fra
flere styresystemer, der iblandt UNIX.
Prøv at læse her:
http://www.kernelthread.com/mac/osx/
Den nedstammer fra NEXTSTEP men indeholder en lang række moduler. Free
BSD, Darwin,Mach og flere andre.
Det er ikke kun UNIXprogrammer der kan bringes til at køre, men også OPEN
DARWIN:
http://www.opendarwin.org/
Endvidere er JAWA en integreret del af styresystemet og .PDF udgør en
integreret del af den grafiske brugerflade. Derfor kan den læses uden
PDF-reader!

Eksperterne kalder det "En NEXTSTEP version 5 eller 6" Kernen er baseret
på XNU udviklet på Carnegie Mellon Universitetet i midten af 1980-erne.
den kan spores tilbage til operativsystemet ACCENT udviklet ved samme
universitet.
Kernen er ikke længere en megakerne, men en mikrokerne fra og med version
3.0
Der er mange fantastiske teknologier i et Mac styresystem.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-06 07:01

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Det er en sandhed med modifikationer. OS X indeholder komponenter fra
> flere styresystemer, der iblandt UNIX.

UNIX er samlebetegnelsen for en bunke operativsystemer på forskellige
platforme, og selvfølgelig kan UNIX 'udbygges' med ekstra komponenter.

Det var jo også det vi i sin tid gjorde med cp/m 80, når vi lagde
regnearket Supercalc, databasen dBase II og ordprocessoren WordStar ind
på den ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-12-06 19:22

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> +++++++++
> Jeg har købt Fetch. Den er lige hvad en mand har brug for.))

Ja, den eller rBrowser ka anbefales.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-12-06 14:22

On 2006-12-25 16:09:55 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Hvad skriver du i server-adresse-linien for at få mulighed for at
> uploade til FTP-serveren.
> Jeg kan nemlig kun finde ud af at bruge den til download og det har
> irriteret mig et stykke tid.

Den kan kun læse og ikke uploade. Det skulle vist komme i 10.5.

Jeg anbefaler altid CyberDuck, som er god og gratis og på dansk:

http://cyberduck.ch/

--
Mvh.
René

Fra : Per Rønne

Dato : 27-12-06 19:07

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Den kan kun læse og ikke uploade. Det skulle vist komme i 10.5.

ftp-programmet i unix-skallen kan da sagtens uploade?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-12-06 20:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> ftp-programmet i unix-skallen kan da sagtens uploade?

Du med din unix-skal

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk