Langtidsstegt oksefilet - Gode råd ønskes.
Fra : Olsen

Dato : 22-12-06 11:54

Hjælp ønskes:

Jeg har fået fat i en oksefilet på ca 6 kg. som
jeg regner med at lave til nytår.
Jeg kunne godt tænke mig at prøve at langtidsstege
den:
Hvor lang tid skal sådan en ca. have (Rosa)?
Skal den bare krydres med salt & peber, eller
er der nogle gode forslag?
Hvor lang tid skal den trække efter den er kommet
ud af ovnen?

På forhånd tak.
Olsen

Fra : T.

Dato : 22-12-06 14:13

"Olsen" <nospam@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal den bare krydres med salt & peber, eller
> er der nogle gode forslag?
> Hvor lang tid skal den trække efter den er kommet

Hej Olsen

Jeg har ikke prøvet at lave en sådan stor steg på så mange kg.
Men jeg har mange gange lavet en oksemørbrad og den vender jeg lige på en
meget pande hurtigt.
Så ryger den ind i ovnen på 62 grader i 5-6 timer.
Til sidst kan jeg godt finde på at starte min grill op, og så lige ud og
vende den, så den får grill smagen.

Jeg har hørt engang fra en kok at man ikke langtidssteger den, men man
modner den når det er på de der 62 grader.
Hvis det ikke er rigtigt, kunne jeg godt tænke mig at høre om der andre der
ved noget om det.

Hilsen

Fra : Emilsen

Dato : 23-12-06 12:12

Olsen:

> Hvor lang tid skal sådan en ca. have (Rosa)?
> Skal den bare krydres med salt & peber, eller
> er der nogle gode forslag?
> Hvor lang tid skal den trække efter den er kommet
> ud af ovnen?

Få svar på alle dine spørgsmål i denne pjece:
<http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf>

Brun stegen ved max. varme, gourmetsalt og lavtemperatursteg ved
75 grader C. i ca. 3-5 timer. Når kernetemperaturen er 55
grader, sænkes ovntemperaturen til 55 grader. Herefter kan den
vente i timevis på gæsterne.

Stegningen kan foregå i en fryse-/kogepose, da temperaturen ikke
kommer over kogepunktet (fryseposer kan ikke bruges). Brug dem
fra Brugsen, en 11 liters vil måske passe.
Hvis det ønskes, kan du komme laurbærblade, hel peber, snittede
rodfrugter m.v. i posen under stegningen (ryst posen et par
gange), så kommer der smag til brug i sovsen.
Lige før serveringen tages stegen ud af posen, og tørres i en
varmluftsovn til den ser lækker ud (få minutter ved god varme).

m.v.h. Emil

Fra : ole

Dato : 23-12-06 21:54

"Emilsen" <emilsen@home.invalid> wrote in message
> [...]
> Lige før serveringen tages stegen ud af posen, og tørres i en varmluftsovn
> til den ser lækker ud (få minutter ved god varme).

Hvad er fordelen ved at langtidsstege den?
/Ole

Fra : ole

Dato : 23-12-06 22:15

"ole" <fs@sfd.dk> wrote in message
> "Emilsen" <emilsen@home.invalid> wrote in message

> Hvad er fordelen ved at langtidsstege den?
> /Ole
Nå - jeg var lidt hurtig med spørgsmålet. Jeg læste mig til det ved at følge
dit link til pjecen.
/Ole

Fra : Blab

Dato : 25-12-06 19:50

Olsen <nospam@nowhere.com> wrote in

> [...]
> Skal den bare krydres med salt & peber, eller
> er der nogle gode forslag?
> Hvor lang tid skal den trække efter den er kommet

Takker for svarene, tror jeg ved nok til at jeg
tør gå i gang med sådan et projekt, selv om det
er første gang, og der er gæster.
Er der nogle der evt. har forslag om tilbehør,
da det jo er lidt svært (og jeg gider egentlig
heller ikke) med bagekartofler.

--
They were giving me 10,000 watts a day, you know, and I'm hot to trot.
The next woman who takes me on will light up like a pinball machine

Jack Nicholson - One flew over the coocoo's nest