Den perfekte ris a´la mande ???
Fra : Jas

Dato : 22-12-06 08:26

Hejsa

For første gang skal vi selv lave ris´a la mande... så derfor står jeg og
mangler den perfekte opskrift på sådan en - er der nogen der kan hjælpe.....

Jan

Fra : T.

Dato : 22-12-06 14:14

"Jas" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> For første gang skal vi selv lave ris´a la mande... så derfor står jeg og
> mangler den perfekte opskrift på sådan en - er der nogen der kan

Hej Jan
Den her er bare skide god, har brugt den de sidste 5-6 år.
Ris a la mande
(5 personer)
Ingredienser:

165 g. Grødris.
0,75 l. Sødmælk.
0,25 l. Piskefløde.
75 g. Sukker.
En anelse salt
1 stang vanille
50 g. Mandler.
0,5 l. Letpisket fløde.

Fremgangsmåde:

a.. Mælk og piskefløde koges op, sammen med vanillemarv, sukker og salt.

b.. Når mælken koger, tilsættes risene, og koges op, under stadig
omrøring.

c.. Når det er kogt grundigt igennem under tætsluttende låg, stilles
gryden i ovnen ved 125 grader i ca. 45 minutter.

d.. Husk dog hele tiden, at rør i gryden jævnligt.

e.. Dette foregår dagen i forvejen hvor ris a la manden skal serveres.

f.. Dagen efter piskes fløden let og vendes så forsigtigt i risene, sørg
for kun lige akkurat at vend fløden rund i og ikke røre for meget, da
desserten hurtigt kan risikere at skille.

g.. Til sidst tilsættes de grofthakkede mandler.
Anretning:

a.. Serveres med kirsebærsauce.

b.. Vil man selv lave denne gøres det ved at købe et glas kirsebær, kog
dem op og jævn bærrene af med kartoffelmel.

c.. På denne måde bliver saucen nemlig lang, sådan som vi kender det ved
vores kirsebærsauce
Hilsen

Fra : Max

Dato : 22-12-06 15:57

Hej Jas

> For første gang skal vi selv lave ris´a la mande... så derfor står
> jeg og mangler den perfekte opskrift på sådan en - er der nogen der
> kan hjælpe.....

Køb en pakke Pama grødris, den mørkeblå pakke og gør som der
står på bagsiden, så kommer du ikke galt afsted.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-12-06 18:22

"Jas" <jan@soerensen.mail.dk> wrote in

> For første gang skal vi selv lave ris´a la mande... så derfor står jeg
> og mangler den perfekte opskrift på sådan en - er der nogen der kan
> hjælpe.....

Uha

Ris A la Mande er jo religion Her i familien har vi ligefrem haft
"alamang" konkurrence, og det der skiller vandene er flere ting:

1) Konsistensen. Skal der husblas i?

2) Smagen. Skal der spiritus i og hvor sød skal den være?

Nå, her er opskriften på den alamang der vandt vores familiekonkurrence:

Kog en risengrød af 1 ltr. sødmælk, 1 flækket vanillestang uden korn (gem
dem til senere) og 125 g økologiske grødris. Intet andet. Kog den lidt
tykkere end normalt. Fjern vanillestangen og lad grøden afkøle gerne til
næste dag.

Hak 100 gram smuttede mandler efter behag og rør dem i den kolde grød
sammen med 1 spsk. flormelis(eller mere hvis man vil have den sødere) og
vanillekornene. Pisk 2 dl. fløde stift, og vend det forsigtigt i grøden.
Den skal være luftig. Her er der nogle i familien der foretrækker mere
fløde: 3 dl. Men det kan man jo eksperimentere med selv. Stil det koldt
til serveringen.

Samme år vi havde alamang konkurrencen, havde vi også forslag til andet
end kirsebærsovs. Den helt store favorit, som vi stadig laver sammen med
kirsebærsovs hvert år til jul, var Appelsin/kanel sovs.

Lad 1/2 ltr frisk appelsinjuice koge med 1 kanelstang, 1 spsk flormelis
og en halv stjerneanis i ca. 30 min. Filtrér sovsen, smag den til med
sukker, jævn den med maizena og kom halve fileterede appelsinbåde i.

Sovsen er et godt alternativ til kirsebærsovsen, men stadig meget julet.

Fra : Jas

Dato : 23-12-06 10:37

1 hvor mange personer er den opskrift du nævner til

2 Stjerneanis er det den der stjernefrugt man kan købe....

3 Halve filletere appelsinbåde... hvordan skal det lige forståes....

Glædelig jul

Jan Sørensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-06 11:31

Jas skrev:

> 2 Stjerneanis er det den der stjernefrugt man kan købe....

Stjerneanis er et krydderi:
http://da.wikipedia.org/wiki/Stjerneanis_(plante)

Stjernefrugt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Karambol

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-12-06 15:07

> 1 hvor mange personer er den opskrift du nævner til

4-8 personer. Vi kan godt lide stadset, men jeg har hørt der findes
småspisende familier

> 2 Stjerneanis er det den der stjernefrugt man kan købe....

Nej det er et krydderi. Lidt lakridsagtigt i smagen. Du kan sagtens udelade
det.

> 3 Halve filletere appelsinbåde... hvordan skal det lige forståes....

Skær en appelsin ud i fileter:

SKÆR skrællen af en appelsin med en skarp kniv, så du får fjernet både
skræl og det yderste tynde lag "hud". Skær derefter ned mellem
appelsinbådene, så du ender med at have små appelsinfileter helt uden
skind.

Dem halverer du så.

Fra : Emilsen

Dato : 23-12-06 13:58

Kent Oldhøj formulerede fredag:

> Lad 1/2 ltr frisk appelsinjuice koge med 1 kanelstang, 1 spsk
> flormelis og en halv stjerneanis i ca. 30 min. Filtrér
> sovsen, smag den til med sukker, jævn den med maizena og kom
> halve fileterede appelsinbåde i.

Det lyder rigtigt lækkert.

Ang. tilbehør til desserten, hørte jeg i P4-panelet, at en
'nisseøl'-gelé var velegnet. Det lyder i det mindste sjovt.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 23-12-06 14:06

Hej Emil

> Ang. tilbehør til desserten, hørte jeg i P4-panelet, at en
> 'nisseøl'-gelé var velegnet. Det lyder i det mindste sjovt.

Som tilbehør bør man også servere en Belgisk Kriek øl,
lavet på kirsebær, en suveræn dessertøl.

--
Mvh Max

Fra : T.

Dato : 24-12-06 09:57

Fra : T.

Dato : 24-12-06 09:58

Fra : T.

Dato : 24-12-06 09:59

> Hej Emil

> Som tilbehør bør man også servere en Belgisk Kriek øl,
> lavet på kirsebær, en suveræn dessertøl.
>
> --
> Mvh Max

Hej Max

Det er spag og behag, vi prøvede den sidste år, og der var ikke en der kunne
lide den.

Hilsen