Opmåling af fælgafstand og Hub afstand på ~
Fra : reloadtriumph

Dato : 21-12-06 16:56

Hej
Er der nogen der kender afstanden på en triumph med et 19" hjul og en
8 "Hub?

Jeg skal bruge det til at kunne samle hjulet

Vh. Jacob

Fra : Futte & Co.

Dato : 21-12-06 17:57

reloadtriumph wrote:
> Hej
> Er der nogen der kender afstanden på en triumph med et 19" hjul og en
> 8 "Hub?
>
> Jeg skal bruge det til at kunne samle hjulet

Hvad er det du skal bruge, eller er det bare mig der ikke forstår dit
indlæg

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-12-06 14:05

Futte & Co. skrev den 21 dec 2006 i
-
> Hvad er det du skal bruge, eller er det bare mig der ikke forstår dit
> indlæg

Troll ?

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Morten Dahl

Dato : 22-12-06 23:45

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote in message

> Hvad er det du skal bruge, eller er det bare mig der ikke forstår dit
> indlæg

Mit bud, manden har brug for at vide hvilken længde eger han skal bestille,
når nu har står med et løst 8" nav (formentlig pga. tromlebremse) og en 19
fælg..

Gætter ikke på det er en Troll, nok nærmere en der ikke har taget sig tiden
til at formulere sig ordentligt, og dermed få større chance for hjælp.

PS. aner ikke hvad egerlængden er.

--

Morten Dahl

Fra : Henning

Dato : 23-12-06 01:11

> Gætter ikke på det er en Troll, nok nærmere en der ikke har taget sig
> tiden
> til at formulere sig ordentligt, og dermed få større chance for hjælp.
>
> PS. aner ikke hvad egerlængden er.

Egerlængde er ret kompliceret at regne ud hvis, det kræver at man både har
fælgdiameteren hvor egerne sidder, diameteren på navet der hvor hullet til
egerne er og samtidig skal man have afstanden af hullerne i fælget, da de
normalt sidder forskudt i forhold til midten, samtidig skal man også have
navbredden , både indvendig og udvendig, dem der kommer op indvendig i navet
er jo lidt kortere end de udvendige. Når man så har alle disse mål skal man
så lige vide hvor mange kryds man vil have på egerne, jo flere jo længere
skal egerne være.
Nu kan vi regne egerlængderne ud, herefter skal man have regnet vinklen ud
på hovedet på egerne, de er også forskellige på indvendige og udvendige
eger.
Jeg fik et uoriginal nav og fælg egert om sidste vinter, her var der ingen
der kunne hjælpe mig med målene, så jeg måtte selv i gang med udregningen og
det lykkedes faktisk for mig at regne dem korrekt ud.
Jeg lavede et lille program til at regne det ud i excell og mener stadig at
jeg har programmet liggende, hvis nogen er interesseret.
MVH
Henning

Fra : Grunnet

Dato : 23-12-06 01:31

Morten Dahl wrote:
> [...]
>
> Gætter ikke på det er en Troll, nok nærmere en der ikke har taget sig
> tiden til at formulere sig ordentligt, og dermed få større chance for

Gode forklaringer og formler findes her:
http://www.geocities.com/spokeanwheel/

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere m/motor, men intet om MC)

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-06 17:26

On 21 Dec 2006 07:56:10 -0800, reloadtriumph wrote:

> Jeg skal bruge det til at kunne samle hjulet

Brødrene Kyhn !

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : reloadtriumph

Dato : 28-12-06 13:42

Hej Henning og alle andre.

Tak for dit svar.

Det er korrekt at jeg står med narv og fælg samt eger. Jeg har samlet
hjulet løst og der virker som om at egerne er helt rigtige i
størrelse. Jeg har ikke fuldt sat mig ind i hvad der kræver for at
kunne udregne den korrekte pasform, men jeg kan se at det åbenbart
ikke er noget man bare lige gør.
Jeg vil derfor meget intersesseret i at du sender mig en kopi af dit
program, så vil jeg nærstudere dette for at sætte mig lidt mere ind
i tingene.

Også tak til dem der giver unødvendig kritik, mens andre godt kan
forstå hvad der menes i en hurtig vending.

Jeg vil kikke nærmere på linket i geocities. Tak for dette link.

Sidst

Godt nytår til alle.

Vh. Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 15:29

On 28 Dec 2006 04:42:17 -0800, reloadtriumph wrote:

> Også tak til dem der giver unødvendig kritik, mens andre godt kan
> forstå hvad der menes i en hurtig vending.

Unødvendig kritik ?? Dit spørgsmål er så ringe, at ingen kan andet end at
gætte :-/ Hvorom alt er, nu hvor at Du fortæller, at Du har eger, nav og
fælg, og at det er strikket løst op, så er der jo kun off-set tilbage,
altså hvor meget fælgen skal sidde i den ene, eller anden side af nav'et.
Og der kan Du lige så godt montere hjulet i for/bag-gaffel, og tjekke
efter, for der så mange forskellige Triumph opsætninger at det vil være
håbløst at vejlede. Det afhænger af hvilket stel, hvilken forgaffel,
hvilken baggaffel, hvilket nav, (konisk, lige, med løs tromle/kædehjul), og
guderne må vide hvad Triumph ellers kastede sammen. For slet ikke at tale
om alle de "bitsa'er" der ruller rundt på vejene nu.