Hvorfor spirer hvidløg?
Fra : Jette

Dato : 21-12-06 11:42

Hej.

Man køber et hvidløg og straks det er kommet indenfor døren, spirer det! Jeg
synes ikke det smager godt med de spirer, så spørgsmålet er hvordan
butikkens lagre opbevarer dem, så de ikke spirer?

På forhånd tak.
Jette

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-12-06 11:46

"Jette" <sussex25@hotmail.com> writes:
> [...]
>synes ikke det smager godt med de spirer, så spørgsmålet er hvordan
>butikkens lagre opbevarer dem, så de ikke spirer?

Koldt og mørkt

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Dorte Klerke

Dato : 21-12-06 18:46

"Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg synes ikke det smager godt med de spirer, så spørgsmålet er hvordan
> butikkens lagre opbevarer dem, så de ikke spirer?

Hej Jette
Vi opbevarer det i køleskabet og det holder sig fint uden at spire.

Dorte

Fra : Brian S

Dato : 21-12-06 21:46

Jette skrev:
> [...]
> synes ikke det smager godt med de spirer, så spørgsmålet er hvordan
> butikkens lagre opbevarer dem, så de ikke spirer?

Jeg tror, det er leddet inden detailbutikken, der har æren: opbevaring
i kontrolleret atmosfære, der forsinker grøntsagens spiring. Mine
kartofler spirer lystigt allerede en uge efter de er købt. Også
selvom de ligger koldt og mørkt i køleskabet.

Fra : Emilsen

Dato : 22-12-06 00:37

Efter mange tanker skrev Jette:

> Man køber et hvidløg og straks det er kommet indenfor døren,
> spirer det! Jeg synes ikke det smager godt med de spirer, så
> spørgsmålet er hvordan butikkens lagre opbevarer dem, så de
> ikke spirer?

Prøv at Google efter ordene: spiseløg spiring

Så vil du opdage, at det er avlerne, som gør sig de største
anstrengelser. En tidlig høst, eller ringe gødning, vil nedsætte
spiringsevnen, men nedsætter også udbyttet. Forsøg med
pestisider (fællesbetegnelse for alt unaturligt) kan også
hjælpe, men det koster.

Opbevares spiseløg på køl, vil de naturligt begynde at spire fra
engang i februar måned og frem, uanset fremgangsmåde.
Spirer de før, har de været opbevaret for varmt og/eller for
lyst/fugtigt. Det koster penge at holde varer nedkølede. Vælg
selv pris/leverandør/kvallitet. Det kan være ret uoverkommeligt.

Spirende hvidløgsfed kan stikkes ned i jorden ved
potteplanterne. Størrer løg plantes i sin egen lille potte og
behandles som enhver anden plante.
De resulterende spirer kan bruges som purløg. De mindste til
smørrebrød, de grovere til æggekage og i supper m.m.

God fornøjelse.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-12-06 12:53

Emilsen wrote:
[...]

> [...]
> spiringsevnen, men nedsætter også udbyttet. Forsøg med pestisider
> (fællesbetegnelse for alt unaturligt) kan også hjælpe, men det koster.

Jeg mener at vide at nikotin anvendes som pesticid, eller i hvert fald
blev det før i tiden. Hvordan kan det være unaturligt????

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Emilsen

Dato : 22-12-06 18:05

Den 22-12-2006, skrev Peter Knutsen:

> Jeg mener at vide at nikotin anvendes som pesticid, eller i
> hvert fald blev det før i tiden. Hvordan kan det være
> unaturligt????

Jeg er rørende enig med dig i, at det er et naturligt
forekommende stof. Men det er ikke naturligt forekommende i en
løgmark.

Min ultrakote forklaring på, hvad pesticider er, udspringer fra
Miljøstyrelsens krav til anvendte bekæmpelsesmidler. Citat:

"Hvis planteekstrakter og ikke-syntetiserede naturstoffer skal
anvendes til bekæmpelsesformål, er anvendelsen underlagt samme
krav om godkendelse som kemiske bekæmpelsesmidler". Citat slut.

Ref.:
<http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?pg=http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2003/87-7972-894-4/html/kap05.htm>

Det er en politisk defination, ikke en videnskabelig, for at
beskytte forbrugerne mest muligt.

m.v.h. Emil

Fra : Jette

Dato : 22-12-06 18:23

Tak for forklaringerne. Jeg glemte at oplyse at jeg naturligvis opbevarer
løgene i køleskabet.
Øh, kvalitet og pris?? Man griber vel bare de nærmeste hvidløg i en eller
anden butik, fordi
alle dem derhjemme er spiret... Men som det ser ud, må jeg vel lære at
værdsætte spirerne.
vh. Jette