Parfumen
Fra : gb

Dato : 21-12-06 05:13

Jeg har set, at romanen "Parfumen" er blevet filmatiseret. Jeg læste
den for 20 år siden, og det er en genial, grotesk krimnalhistorie fra
det gamle Frankrigs parfumerier og parfumedistrikter om et autistisk
geni, som laver "den ultimative parfume"... (ingen spoiler!)

Hvis filmen følger bogen, er det et must til min samling - jeg er ret
spændt på at se den!

--
GB

Fra : Jan Andersen

Dato : 21-12-06 08:42

On Thu, 21 Dec 2006 04:13:03 GMT, gb <nospam@no.invalid> wrote:

> [...]
>geni, som laver "den ultimative parfume"... (ingen spoiler!)
>
>Hvis filmen følger bogen, er det et must til min samling - jeg er ret

Er det ikke Tom Tykwer (Lola Rennt) der laver den?
Glæder mig altid til at se, hvad han er "up to".

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Peter Heide

Dato : 21-12-06 18:32

> Er det ikke Tom Tykwer (Lola Rennt) der laver den?
> Glæder mig altid til at se, hvad han er "up to".

Hat læst bogen og set filmen. Sikkert også ca. 20 år siden jeg læste
den og havde samme indtryk som Jan. Har nogen gang genlæst en bog
jeg syntes var fantastisk for år siden og blevet ret skuffet ved anden
omgang. Feks." Birdy" som jeg syntes var det værste lort anden gang.

Filmen ligger meget tæt op af bogen såvidt jeg husker. Den er sådan
lidt "over the top" med en hovedperson man absolut ikke har nogen
somhelst sympati for. Det hele er sådan lidt beskidt ,snusket og mørkt.
Paris bliver ihverttilfælde ikke skildret romantisk tværtimod. man
kan godt forstå at parfumer er in, da der må stinke ad helvede
til i den by.

Pigerne i filmen som parfumemageren bruger, kender man i så
kort tid ,at man nærmest er ligeglad med hvad der sker med
dem og i det hele taget vader hovedpersonen i død. Så den
for ca. 1 mdr. siden og har allerede glemt en del af filmen

Var ikke særligt imponeret. Som en anden har skrevet er
svulstig lige ordet der passer til den Parfumen.

Jeg vil give den 3 dråber jomfru-ekstrakt ud af 6

Fra : Brian P

Dato : 21-12-06 10:11

Jan Andersen skrev:

> Er det ikke Tom Tykwer (Lola Rennt) der laver den?
> Glæder mig altid til at se, hvad han er "up to".

Også her. Traileren ser bare SÅ ringe ud, at jeg har en snigende
fornemmelse af, at filmen er ligeså svulstig og adrbadr. Forhåbentlig
passer det ikke.

Fra : gb

Dato : 21-12-06 11:13

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in

> Også her. Traileren ser bare SÅ ringe ud, at jeg har en snigende
> fornemmelse af, at filmen er ligeså svulstig og adrbadr.

Har du et link?

--
GB

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 21-12-06 12:09

"gb" <nospam@no.invalid> skrev i en meddelelse
> "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in

> Har du et link?

http://www.apple.com/trailers/dreamworks/perfume/

Mvh. Martin

Fra : gb

Dato : 26-12-06 11:57

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in news:458a6b34$0$152
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> http://www.apple.com/trailers/dreamworks/perfume/

Tak! Det ser bedre ud end forventet.

--
GB

Fra : konstman

Dato : 21-12-06 13:41

Den engelske titel er "Perfume: The Story of a Murderer" - ikke at
forveksle med andre "Perfume"-film. Den har premiere i DK 25-12 - og i
USA 27-12 - så den er slet ikke på DVD-stadiet endnu (for os, der
mener at film skal ses i sengen - på en stor skærm).

Filmen skulle være engelsksproget selv om det er en tysk/fransk/spansk
samproduktion.

http://www.scope.dk/film.php?id=4839
http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=1:325005
http://www.imdb.com/title/tt0396171/

mvh

Jan K

Fra : Brian P

Dato : 21-12-06 16:04

Martin Ohlsson skrev:

> http://www.apple.com/trailers/dreamworks/perfume/

Det er ikke den samme trailer som koerer i de danske biografer i
oejeblikket? (Den danske version slutter fx med at der bliver zoomet
ind paa parfumistens tud, og saa er den noget kortere).

Tempoet er lidt bedre i denne her, men den ophidser mig ikke voldsomt.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 24-12-06 01:53

Jeg synes at den var værd at se.
Den giver imho et god (karikeret) skildring af hvordan det er at være
autistisk.

-Rune

Fra : Bo Warming

Dato : 26-12-06 02:02

"gb" <nospam@no.invalid> wrote in message

> [...]
> geni, som laver "den ultimative parfume"... (ingen spoiler!)
>
> Hvis filmen følger bogen, er det et must til min samling - jeg er

"Autistiske genier"
kan Patruljen fortælle om sjældenheden af. Autisme er jo enspænderi
og manglende evne til at begå sig i det af gruppepresset iscenesatte
conversatonsskuespil, hvor man beskedent undlader at grave dybt i
emnet og skøjter forsigtigt over uenighed for ikke at give partneren
mindreværdsfølelse

Så er der selvfølgelitg usenetskuespillet hvor man er aparte hvis man
ikke svarer med fucking cool børnehavemudderkast. Sindsyge er ikke at
gide eller evne at spille normal.

Her lidt om smalltalk og lipservice:

" One of the reasons that we find so few persons
rational and agreeable in conversation
is, that there is hardly a person who does not think more of, what
he wants to say, than of his answer to, what is said. Duc de La
Rochefoucauld

" When elderly invalids meet with fellow-victims of their
own ailments, then at last real conversation begins, and life is
delicious. Logan Pearsall Smith

" Alle mennesker er kedelige, undtagen når vi har brug for dem.
Oliver Wendell Holmes

" Conversation is an art in which man has all mankind for
competitors. R.W.Emerson

" Den kunst at samtale består at to: af kunsten at kunne tale og
kunsten at kunne tie og høre. Georg Brandes

" Der findes intet, som hedder konversation. Det er en illusion.
Hvad der findes, er afbrudte monologer. (Dialog er ofte to
samtidige monologer i hver sin retning) Rebecca West

con Et virkeligt godt råd er derfor, at vi alle bruger størstedelen
af vor samfundsdebattid på indgående og fordomsfrit at beskæftige os
med det, vore modstandere siger og skriver. (Glistrup-citat)

" Hun lider af verbal inkontinens. Hendes problem er, at hun helt
mangler evnen til at konversere, men bestemt ikke evnen til at tale.
George Bernard Shaw

" If you wish to appear agreeable in society, you must consent to
be taught many things which you know already. John Caspar Lavater
(1741-1801)

COna Den ene søger en fødselshjælper til sine tanker, den anden en,
som han kan hjælpe: sådan opstår en god samtale. Nietzsche

cona Konversation burde berøre alt, men ikke samle sig om noget.
Oscar Wilde

Cona Man tænker bedst, når man har talt. Piet Hein

cona The bond of all companionship, whether in marriage or in
friendship, is conversation. Oscar Wilde

conb I samtaler mellem mennesker bliver de trefjerdedel af
spørgsmålene stillede og de trefjerdedele af svarende givne for at
gøre den samtalende en ganske lille smule ondt.
Derfor tørster mange mennesker så stærkt efter selskaber,
Det yder dem en følelse af deres kraft." (Nietzsche)

That is the happiest conversation where there is no competition, no
vanity, but a calm quite interchange of sentiments. Gerald Johnson

Snak og veltalenhed er ikke det samme: At tale og tale godt er to
ting. Et fjols kan snakke, men en klog mand taler Ben Johnson

conf There is no conversation more boring than the one where
everybody agrees Montaigne, Michel de (1533-1592)

conf Women have simple taste. They can get pleasure out of the
conversation of children in arms and men in love. H.L. MenckenCHILDISH

cong Menneskers samtale er en blanding af beklagelser og bange
anelser. R.W.Emerson

cong Ultimately the bond of all companionship whether in marriage or
in friendship, is conversation. Oscar Wilde

conke Kedelig kaldes en person, som kun vil tale, når du vil
have, at han skal høre efter Ambrose Bierce 1842-1914

conke Vi tilgiver ofte dem, som keder os, men aldrig dem, som vi
keder.Duc de La Rochefoucauld

cons People of the same trade seldom meet together, even for
merriment and diversion, but the conversation ends in a conspiracy
against the public, or in some contrivance to raise prices.
Adam Smith

conxz A man of no conversation should smoke. Emerson

conxz Few people will not expose the private affairs of their
friends, when at a loss for at subject of conversation Nietzsche

conz As it is the characteristic of great wits to say much in few
words,