Tvangsfodrede juleænder
Fra : Madsen

Dato : 21-12-06 03:17

Jeg har et spørgsmål som lyder: "Vores fødevareminister vil ikke acceptere
et lovforslag som påbyder fjerkræsavlerne som opdrætter ænder, at de
tydeligt skal oplyse på indpakningen om anden er blevet tvangsfodret eller
ej. I stedet siger han, at forbrugeren jo bare kan sætte sig ind i reglerne,
og så lære at læse hvad der står på den nuværende varedeklaration. Jeg har
netop være en tur i Brugsen. Her havde de 3 forskellige ænder, men ingen
steder stod der noget om foddermetoder. Kan du måske fortælle mig hvad det
er vores kære fødevareminister mener"?

Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-06 09:52

"Madsen" <boligret@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Her havde de 3 forskellige ænder, men ingen steder stod der noget om
> foddermetoder. Kan du måske fortælle mig hvad det er vores kære

Når Aldi pludselig sælger spray-flødeskum og dermed tvinger mig til at
doble mit forbrug, er det så TVANGSFODRING?

Fra : jenny og søren

Dato : 21-12-06 11:49

"Madsen" <boligret@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige ænder, men ingen steder stod der noget om foddermetoder. Kan
> du måske fortælle mig hvad det er vores kære fødevareminister mener"?

Hej

så skal du bare lade være med at købe nogen af dem..og tag ud til en
andeopdrætter og vælg din egen and, eller tag på jagt og plaf den ned selv..

der står jo heller ikke på smøret/osten at den feder ved overdrevet forbrug
vel ???

mvh

Søren

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 22-12-06 00:07

> [...]
> ej. I stedet siger han, at forbrugeren jo bare kan sætte sig ind i
> reglerne, og så lære at læse hvad der står på den nuværende

Den tvangsfodring, der omtales, er vel den, der har været praktiseret i
Frankrig til gæs, som stoppes mekanisk med langt mere foder, end de normalt
selv ville optage. Formålet med denne tvangsmæssige overfodring er at
forstørre gæssenes lever for at opnå en bedre kvalitet af "Foie gras". Denne
form for dyrplageri er forbudt her i landet og en sådan tvangsfodring
anvendes - mig bekendt, og jeg kender en del til det - slet ikke overfor
ænder.
Mvh.
Aksel

Fra : Bo Warming

Dato : 22-12-06 02:03

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> forbudt her i landet og en sådan tvangsfodring anvendes - mig
> bekendt, og jeg kender en del til det - slet ikke overfor ænder.
Dobbeltmoral hos stat er klar, når vi dog tillader salg af foie gras

For at forhindre at børneskuespillere optræder, forbyder vi jo salg af
børneporno

Øko-Helgeninde Camilla Plum reklamerer vildt for at øge dyrplageri ved
at købe foie gras tsk tsk

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 22-12-06 10:37

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse news:r9Gih.836
> Dobbeltmoral hos stat er klar, når vi dog tillader salg af foie gras

Nej det er ikke korrekt. Den almindeligt købte gåseleverpostej - Foie gras -
stammer fra ganske almindelige gæs, fodret på sædvanlig, normal vis. En
sådan produktion kan industrialiseres rimelig nemt og giver derfor et
billigere produkt.
Formålet med den betydeligt mere arbejdskrævende tvangsfodring er at gøre
leveren ekstra stor og fedtholdig og dermed at "forbedre" slutproduktet.
Mvh.
Aksel

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-12-06 18:21

Aksel Pedersen skrev i 3a6e7$458ba717$551828ea$30262@news.arrownet.dk
dette:

> Nej det er ikke korrekt. Den almindeligt købte gåseleverpostej - Foie
> gras - stammer fra ganske almindelige gæs, fodret på sædvanlig,
> normal vis.

Gåseleverpostej ja - men er det nu også rigtigt, når det drejer sig om 'foie
gras', der jo på den lokale tunge betyder 'fed lever' eller - hvad man vel
ofte vil kalde det: fedtlever?
Og det har altså intet med gåseleverpostej at gøre. Den sidste kaldes ofte
'Paté de foie gras' og det betyder vel nærmest postej af fedtlever.
Men hvor jeg elsker 'Foie gras' efterlader gåsdeleverpostej mig aldeles
kold. Og det er altså ikke det samme.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Bo Warming

Dato : 23-12-06 10:21

> [...]
> Formålet med den betydeligt mere arbejdskrævende tvangsfodring er at
> gøre leveren ekstra stor og fedtholdig og dermed at "forbedre"

Kan et smagspanel afgøre om det er fup-foisgras eller
dyrplageri-resultatet.??

Har EU givet Strassbourg-gåseavlere monopol på at fuppe eller må den
være fra Slagelse?

Vareklaration angiver aldrig "højst 90% af gåsemad blev indtaget af
lyst".

Når menneskers overvægt altid skyldes at maden er FOR LÆKKER, kan man
så ikke gøre gæs så sindsyge som fx jeg er, dvs friste fjerkræet til
overspisning via krydderier, vin i drikketruget , snobberi ,
veljusteret snu varmebehandling, friskhed etc ?

Min vegetar-pate med pesta og MarlboroughSauvinignonBlanck-sideshow
må ku få den dummeste gås til at lægge sig en vom til.- frivilligt.

Fra : -V-

Dato : 22-12-06 00:25

On Dec 22, 12:07 am, "Aksel Pedersen" wrote:
> en sådan tvangsfodring anvendes - mig bekendt, og jeg kender en del til det - slet ikke overfor
> ænder.

Det lyder interessant.
Kan du fortælle lidt mere?

Er du selv fjerkræavler?