On Sat, 23 Dec 2006 13:44:53 +0100, 2 wrote:
> Det er godt med detalje foto.
> Og her virker jo dit link, hvor ligger det når man går ind via din
> hovedside?
Du skal gå ind via RK kædehistorie, på første side er linket til side to.
> Med den grønne og røde cirkel, synes jeg tidligere at der blev nævnt
> at tandhjulene bliver slidt indad også, det er jo ikke tilfældet på
> dit tandhjul. Nærmest mest vinkelret på periferi så tænderne bare
> bliver smallere. (vist ikke nævnt af dig, men en anden)
Jeg mindes ikke at have set et forkædehjul blive slidt ind mod centrum, og
det giver jo også mening at en slidt/længere kæde ikke kan komme til bund i
kædehjulet.
> Det er godt og præcist at man kan måle slidet på kæden ved at måle
> længden. Max grænsen på 1% er det bare en tommelfinger regel,
> eller i forhold til index tal?
Det er et tal der har været kendt den tid jeg kan huske, og det passer i
øvrigt fint med skalaen på baggaflen af VTR'en, hvor der er ca. 8 mm. hen
til den røde advarsel.
> Hvad så med tandhjulene er der så også et præcist mål for det slidt,
> så det ikke ligger i et holdnings spørgsmål om åh nej se der er
> slidt et par my af?
Nøeh, det er vel mange års erfaring med mc, der lærer en hvornår at det er
rentabelt at skifte kædehjul.
> Kontra at I nævner at slidt tanghjul slider mere på kæden.
> Hvorfor bliver rullerne mere slidt end tværpind/bøsninger, når jo
> hvert led i en kæde overfører og skal kunne overføre kraften?
På et perfekt sæt, (kæde+hjul) lægger rullen sig uden synderlig påvirkning
i fordybningen mellem tænderne, (de andre ruller optager hovedparten af
kræfterne).
På et slidt sæt rammer rullen på kanten mellem spids og runding på
kædehjulet, og skal, ud over at optage hele trækkraften alene, samtidig
"kante" sig ned ad den skarpe kant. Dette gælder for forkædehjul. For
bagkædehjul er det lidt anderledes. Det at Du oplever med dit bagkædehjul
er at kæden kommer hen til bagkædehjulet uden at være stram, (der overføres
jo ingen kraft i nederste løb), og rullerne "falder" simpelthen ikke ned i
buerne mellem tænderne, fordi afstanden ikke længere passer, og der er
ingen træk i kæden til at tvinge rullerne ned mellem tænderne. Og så ruller
kæden hen over kædehjulet i små ryk.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr