/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kæder
Fra : Ukendt


Dato : 20-12-06 23:25

Foranlediget af den senere tids kædesnak, så måtte jeg lige ud i værkstedet
for at se hvor slemt det stod til med min 35.000 Km. gamle DID kæde. Det
gav lidt flere billeder, og erfaring, til
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

 
 
Steen Gruby (20-12-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-12-06 23:33

On Wed, 20 Dec 2006 23:25:08 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Foranlediget af den senere tids kædesnak, så måtte jeg lige ud i værkstedet
>for at se hvor slemt det stod til med min 35.000 Km. gamle DID kæde. Det
>gav lidt flere billeder, og erfaring, til
>http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html

Du er sgu'tte kedelig
Mange tak for en fin beskrivelse.



--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Anders Majland (20-12-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 20-12-06 23:40

>>http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html
>
> Du er sgu'tte kedelig
> Mange tak for en fin beskrivelse.

Yep - og endnu engang fik jeg kædeskærmen "smidt i hovedet" - jeg må snart
igang med noget lidt hjemmesløjd. Jeg skal alligevel "snart" have skiftet
den kæde. Måske jeg skulle bidrage med et par billeder af en kæde der burde
have været skiftet for længst .... Mon jeg kan nå at skrve en 2mm alu plade
på ønskesedlen

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



Armand (20-12-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-12-06 23:57


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4589bbb5$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
> ....endnu engang fik jeg kædeskærmen "smidt i hovedet" - jeg må snart
> igang med noget lidt hjemmesløjd...........
> Mon jeg kan nå at skrve en 2mm alu plade på ønskesedlen

Ønsker incl. spec.af størrelse skrives her. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

--
Armand.
(med adgang til aluplader div. tykkelser og overflader)



Steen Gruby (21-12-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-12-06 00:01

On Wed, 20 Dec 2006 23:56:49 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej.
>
>Ønsker incl. spec.af størrelse skrives her. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Armand = Julemand

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Torben Scheel (21-12-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 21-12-06 09:23

Steen Gruby wrote:

> Armand = Julemand
>
Og Julemod = Armod

vh
Torben

Armand (23-12-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-12-06 01:54


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:458a446e$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
> Steen Gruby wrote:
>
>> Armand = Julemand
>>
> Og Julemod = Armod
>


Jeg regner ikke med at skulle have nogen indtægt på mesters alu-skrot, så
der kan måske ligefrem være noget om det

--
Armand.
(der forøvrigt selv foretrækker "oliedunks-plast" til jobbet)



Anders Majland (21-12-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 21-12-06 09:21


> Ønsker incl. spec.af størrelse skrives her. ca 250x400 og 1,5mm tykkelse
> burde være nok...
> Armand.
> (med adgang til aluplader div. tykkelser og overflader)

Men jeg må hellere lige få lavet en papmodel først så jeg ikke ønsker en
plade der er 10mm for lille

Og så vil jeg se om ikke jeg kan lave en model der passer til både xt'en og
xtz'en

Mvh
Anders Majland






Orla Pedersen (21-12-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 21-12-06 09:25

Anders Majland wrote:


> Og så vil jeg se om ikke jeg kan lave en model der passer til både xt'en og
> xtz'en

Når at Du går igang, så design endelig beskyttelse af link-systemet ind i
samme plade. Det glemte jeg da jeg var igang.

mvh
Orla


Torben Scheel (21-12-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 21-12-06 09:27

Anders Majland wrote:
>
> Yep - og endnu engang fik jeg kædeskærmen "smidt i hovedet" - jeg må snart
> igang med noget lidt hjemmesløjd. Jeg skal alligevel "snart" have skiftet
> den kæde. Måske jeg skulle bidrage med et par billeder af en kæde der burde
> have været skiftet for længst .... Mon jeg kan nå at skrve en 2mm alu plade
> på ønskesedlen
>
Metalcenteret Ejby Industrivej 100 er stedet for den slags. Fine stumper
af 57S søvandsbestandigt alu til kilopris - de sælger gerne til private.
Husk at det er håndværkeråbningstider.

--
vh
Torben

Perminator (21-12-2006)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 21-12-06 00:32

Hej Orla
> Foranlediget af den senere tids kædesnak, så måtte jeg lige ud i
> værkstedet
> for at se hvor slemt det stod til med min 35.000 Km. gamle DID kæde. Det
> gav lidt flere billeder, og erfaring, til
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html

Har givet linket videre til min SV650-kammarat, som ikke følger med her
(endnu).
Det er guldkorn!
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057




Claus Rittig (21-12-2006)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-12-06 11:51

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1r0bv5z4vse08$.1q5hmq60bd5qj$.dlg@40tude.net...

> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html

Det er sgu godt skrevet!

Rittig



Ukendt (22-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-12-06 10:14

On Thu, 21 Dec 2006 11:51:21 +0100, Claus Rittig wrote:


> Det er sgu godt skrevet!
>
> Rittig

Tak for roserne allesammen, hvis at siden kan forebygge bare én
baghjulsblokering, så har det været det hele værd.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

2 (23-12-2006)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 23-12-06 13:45

On Wed, 20 Dec 2006 23:25:08 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Foranlediget af den senere tids kædesnak, så måtte jeg lige ud i værkstedet
>for at se hvor slemt det stod til med min 35.000 Km. gamle DID kæde. Det
>gav lidt flere billeder, og erfaring, til
>http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html


Det er godt med detalje foto.
Og her virker jo dit link, hvor ligger det når man går ind via din
hovedside?

Med den grønne og røde cirkel, synes jeg tidligere at der blev nævnt
at tandhjulene bliver slidt indad også, det er jo ikke tilfældet på
dit tandhjul. Nærmest mest vinkelret på periferi så tænderne bare
bliver smallere. (vist ikke nævnt af dig, men en anden)



Det er godt og præcist at man kan måle slidet på kæden ved at måle
længden. Max grænsen på 1% er det bare en tommelfinger regel,
eller i forhold til index tal?


Hvad så med tandhjulene er der så også et præcist mål for det slidt,
så det ikke ligger i et holdnings spørgsmål om åh nej se der er
slidt et par my af?
Kontra at I nævner at slidt tanghjul slider mere på kæden.
Hvorfor bliver rullerne mere slidt end tværpind/bøsninger, når jo
hvert led i en kæde overfører og skal kunne overføre kraften?

Torben

Ukendt (23-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-12-06 18:26

On Sat, 23 Dec 2006 13:44:53 +0100, 2 wrote:


> Det er godt med detalje foto.
> Og her virker jo dit link, hvor ligger det når man går ind via din
> hovedside?

Du skal gå ind via RK kædehistorie, på første side er linket til side to.

> Med den grønne og røde cirkel, synes jeg tidligere at der blev nævnt
> at tandhjulene bliver slidt indad også, det er jo ikke tilfældet på
> dit tandhjul. Nærmest mest vinkelret på periferi så tænderne bare
> bliver smallere. (vist ikke nævnt af dig, men en anden)

Jeg mindes ikke at have set et forkædehjul blive slidt ind mod centrum, og
det giver jo også mening at en slidt/længere kæde ikke kan komme til bund i
kædehjulet.

> Det er godt og præcist at man kan måle slidet på kæden ved at måle
> længden. Max grænsen på 1% er det bare en tommelfinger regel,
> eller i forhold til index tal?

Det er et tal der har været kendt den tid jeg kan huske, og det passer i
øvrigt fint med skalaen på baggaflen af VTR'en, hvor der er ca. 8 mm. hen
til den røde advarsel.

> Hvad så med tandhjulene er der så også et præcist mål for det slidt,
> så det ikke ligger i et holdnings spørgsmål om åh nej se der er
> slidt et par my af?

Nøeh, det er vel mange års erfaring med mc, der lærer en hvornår at det er
rentabelt at skifte kædehjul.

> Kontra at I nævner at slidt tanghjul slider mere på kæden.
> Hvorfor bliver rullerne mere slidt end tværpind/bøsninger, når jo
> hvert led i en kæde overfører og skal kunne overføre kraften?

På et perfekt sæt, (kæde+hjul) lægger rullen sig uden synderlig påvirkning
i fordybningen mellem tænderne, (de andre ruller optager hovedparten af
kræfterne).

På et slidt sæt rammer rullen på kanten mellem spids og runding på
kædehjulet, og skal, ud over at optage hele trækkraften alene, samtidig
"kante" sig ned ad den skarpe kant. Dette gælder for forkædehjul. For
bagkædehjul er det lidt anderledes. Det at Du oplever med dit bagkædehjul
er at kæden kommer hen til bagkædehjulet uden at være stram, (der overføres
jo ingen kraft i nederste løb), og rullerne "falder" simpelthen ikke ned i
buerne mellem tænderne, fordi afstanden ikke længere passer, og der er
ingen træk i kæden til at tvinge rullerne ned mellem tænderne. Og så ruller
kæden hen over kædehjulet i små ryk.


--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste