tebrygning ?
Fra : sulejma

Dato : 20-12-06 19:28

Jeg kan ikke helt greje de tebrygningsråd man får.
F.eks. på "La Glace" og "Teatime" er teen anbragt direkte i kanden.
Andre steder bl.a. hos Chaya, anbefaler man at man skal røre rundt i teen og
derefter fjerne tefiltret ! Jeg synes bare ikke det er rigtigt muligt at
røre rundt i f.eks. et papirfilter.

Hvad mener I ?

VH
Sulejma

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jakob

Dato : 20-12-06 19:40

sulejma wrote:
> [...]
> derefter fjerne tefiltret ! Jeg synes bare ikke det er rigtigt muligt at

Det bedste er ikke at bruge filtre og lade teen flyde frit rundt i
vandet, - synes jeg. Jeg har en tepotte med indbygget filter i tuden så
tebladene bliver filtreret fra når jeg hælder teen op.

--
Jakob

Fra : sulejma

Dato : 20-12-06 20:05

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det bedste er ikke at bruge filtre og lade teen flyde frit rundt i
> vandet, - synes jeg. Jeg har en tepotte med indbygget filter i tuden så
> tebladene bliver filtreret fra når jeg hælder teen op.

Ja det lyder jo fikst, jeg har aldrig set sådanne tekander. Hvor har du købt
din ?

Sulejma

Fra : Max

Dato : 20-12-06 20:19

Hej sulejma

> Ja det lyder jo fikst, jeg har aldrig set sådanne tekander. Hvor har
> du købt din ?

Køb en Bodum, der er filtret ikke af papir og teen ligger nede i kanden.

--
Mvh Max

Fra : sulejma

Dato : 20-12-06 20:59

> Hej sulejma

> Køb en Bodum, der er filtret ikke af papir og teen ligger nede i kanden.

Så kan man vel lige så godt hælde teen direkte ned i en hvilken som helst
kande ?!

Sulejma

Fra : Max

Dato : 20-12-06 21:56

Hej sulejma

> Så kan man vel lige så godt hælde teen direkte ned i en hvilken som
> helst kande ?!

Er der filter i en hvilken som helst kande ?

--
Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 20-12-06 22:40

sulejma wrote:

> Ja det lyder jo fikst, jeg har aldrig set sådanne tekander. Hvor har du købt
> din ?

Jeg har forskellige kander afhængig af hvilken te jeg vil brygge. Den
med filteret mener jeg, at jeg bestilte hos tea.dk sammen med en ladning te.

--
Jakob

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-12-06 20:29

Jakob skrev:

> Det bedste er ikke at bruge filtre og lade teen flyde frit rundt i
> vandet, - synes jeg. Jeg har en tepotte med indbygget filter i
> tuden så tebladene bliver filtreret fra når jeg hælder teen op.

Hvordan klarer du så en te med trækketid på fx 8 minutter?
Så er det jo kun den første kop der kan drikkes. Kop nummer
to vil jo have trukket alt for længe (og være blevet bitter).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-12-06 20:36

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Hvordan klarer du så en te med trækketid på fx 8 minutter?
> Så er det jo kun den første kop der kan drikkes. Kop nummer
> to vil jo have trukket alt for længe (og være blevet bitter).

Det burde da være nemt nok. Man skal bare tage filterindsatsen op når
de 8 minutter er gået.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-12-06 20:41

Tove Krieger skrev:

> Det burde da være nemt nok. Man skal bare tage filterindsatsen
> op når de 8 minutter er gået.

Sådan en indsats nævnte Jakob ikke. Kun et filter i tuden.

--
Herluf :·)

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-12-06 20:51

Tove Krieger wrote:

> Det burde da være nemt nok. Man skal bare tage filterindsatsen op
> når de 8 minutter er gået.

Og her skylder jeg Herluf en undskyldning. Det var Max jeg skulle
have svaret med Bodum kanden. Sorry Herluf.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-12-06 21:36

Tove Krieger skrev:

> Og her skylder jeg Herluf en undskyldning. Det var Max jeg
> skulle have svaret med Bodum kanden. Sorry Herluf.

Alt forladt. Jeg er selv "trækketidsfundamentalist", og bruger
derfor papirfiltre og minutur, når jeg brygger te. Når uret
ringer, kører jeg papirfilteret rundt i kanden inden jeg
klemmer det af på kanten - og hiver det op.

En gammel kollega var også "trækketidsfundamentalist", men
han brugte altid *to* tekander. Kande nr. to stod klar og var
skoldet med kogende vand, når trækketiden i kande nr. et
var udløbet. Så foregik omhældningen - og teen smagte
altid perfekt.

Og hvad gjorde han så, når tebladene skulle skylles ud?
Ja, køkkenvasken kunne jo ikke klare det, så det blev i
toilettet. Gæt selv, hvordan det så ud efter en årrække.

--
Herluf :·)

Fra : Jakob

Dato : 20-12-06 22:37

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Hvordan klarer du så en te med trækketid på fx 8 minutter?
> Så er det jo kun den første kop der kan drikkes. Kop nummer
> to vil jo have trukket alt for længe (og være blevet bitter).

Den ene kande med indbygget filter som jeg bruger, kan kun indeholde
omkring ½ liter, så der er nærmest kun til en stor kop. Ellers så plejer
jeg at spæde til med mere vand når den har stået for længe. Jeg ved godt
det måske lyder ret ustruktureret for en trækketidsfundamentalist, men
når man "kender" sine teer så virker det ok

Med nogle af teerne hælder jeg også bare bladene direkte i glasset og
spæder til med vand henad vejen. Bladene synker til bunds, så de ryger
ikke med ned gennem svælget

--
Jakob

Fra : Padre

Dato : 21-12-06 00:14

"sulejma" <missmerkur@esenet.dk> wrote in message
> [...]
og
> derefter fjerne tefiltret ! Jeg synes bare ikke det er rigtigt muligt at

Jeg bruger 2 potter og to hold vand.
Først koger jeg et hold vand, som jeg hælder op i thepotte nummer et - uden
the - og stiller den med låget på under thehætten.

Derefter koger jeg et nyt hold vand. Umiddelbart før det kommer i kog,
hælder jeg første hold vand over i thepotte nummer to - stadig uden the - og
lægger låget på.

Når det andet hold vand umiddelbart efter kommer i kog, hælder jeg
thebladene op i thepotte nummer et, og hælder vandet over. Når theen har
trukket tilstrækkeligt, hælder jeg vandet ud af thepotte nummer to, og
hælder theen op i den, gennem en bomuldspose, som virker som filter.

Det er lidt omstændeligt og tidskrævende, men det giver god the.
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,