Dobbeltsæt
Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-12-06 07:16

Jeg skal til at finde ud af, hvilken type dobbeltsæt, jeg skal investere i.

Har et gennemsnitligt luftforbrug, og valget står mellem 2x10 og 2x12.

Jeg ved, at naturligvis, at det kan være svært at svare på dette, men er det
jeres erfaring, at 2x10 liter er tilstrækkeligt?

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Clevin

Dato : 20-12-06 08:38

Ruth Kjær wrote:
> [...]
>
> Jeg ved, at naturligvis, at det kan være svært at svare på dette, men er det
> jeres erfaring, at 2x10 liter er tilstrækkeligt?

Hej Ruth,

Jeg står i samme situation og jeg vælger 2x12. Så mangler jeg bare at
finde ud af hvor jeg skal købe samt hvad det skal være

/Clevin

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 20-12-06 08:47

Hej Ruth

Til rekreativ dykning vil 2x10 være stor nok, men siden du tænker på noget
tec og grotte hvor der skal være stor gasreserve, vil jeg vælge min. 2x12.
Det vil også kunne give dig to gode dyk på samme sæt uden top op. Desuden
med din højde vil 2x12 give dig et bedre trim (det skal selvfølgelig være de
lange og ikke de buttede).
Noget man typisk ser er at folk vælger for små dobbeltsæt og for store
stages (hvor flere små er bedre end få store).

/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-12-06 10:05

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Noget man typisk ser er at folk vælger for små dobbeltsæt og for store
> stages (hvor flere små er bedre end få store).

Hvorfor er flere små bedre end få store?

mvh
Jonas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 20-12-06 10:57

Nu ved jeg at du har læst AG's "Ratio Deco" hvor der er en udemærket
forklaring, ellers gå ind i dit dykkerplans program og lav lost gasses og se
hvorfor.
/Sune

Fra : Clevin

Dato : 20-12-06 11:00

Sune Jorgensen wrote:
> Nu ved jeg at du har læst AG's "Ratio Deco" hvor der er en udemærket
> forklaring, ellers gå ind i dit dykkerplans program og lav lost gasses og se
> [...]
Hej,

Hvad er stort og hvad er småt?

/Clevin

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 20-12-06 11:18

"Clevin" <clevin.penguin@yahoo.com> wrote in message

> Hej,
>
> Hvad er stort og hvad er småt?

For mig er 10liter eller 80cf stor og 40cf lille og 7liter mellem.
/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-12-06 14:19

> Nu ved jeg at du har læst AG's "Ratio Deco" hvor der er en udemærket
> forklaring, ellers gå ind i dit dykkerplans program og lav lost gasses og
> se hvorfor.

Jeg aner stadigvæk ikke hvad du hentyder til?

mvh
Jonas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 20-12-06 16:08

For at klarificere så tænker jeg ikke på bottom-stages eller stages man lige
ud i en grotte, men de deco flasker man slæber rundt på under hele dykket.

Citat fra "Ratio Deco":
"In the event the diver loses one of the bottles, the diver will only need
to double the deco
time for the segment covered by that bottle. They would need to do that
doubled deco
time on the backgas and should have reserve enough for this possibility.
Again, rock
bottom should cover the loss of at least one of the deco bottles. They will
then proceed on
up to the next bottle. So if the diver loses the 120'/36m bottle, the 120'/36m
- 80'/24m
stops will be done on backgas and the diver will still have the Nitrox 50
and O2 bottle to
go to. If the diver was to carry only larger Nitrox 50 and O2 bottles and
put more deco
time in that range, and they were to lose one they would not have the
reserved backgas to
cover the deco"

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-12-06 17:11

> For at klarificere så tænker jeg ikke på bottom-stages eller stages man
> lige ud i en grotte, men de deco flasker man slæber rundt på under hele
> dykket.

Check!

Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-12-06 18:18

Hej du

Grunden til spørgsmålet er, at en anden person var nervøs for, om det var
for tungt for mig med 2x12. Men der skal vel bare lidt træning/teknik til :)
Det dur jo ikke, hvis der ikke er nok luft til den dykning, jeg skal til at
komme i gang med.

Fra : U W

Dato : 20-12-06 16:44

Ruth Kjær <ruth@dacor.dk> skrev:
> [...]
>valget står mellem 2x10 og 2x12.
>
>Jeg ved, at naturligvis, at det kan
>være svært at svare på dette, men er det

Hej Ruth.
Ja som det til tider sker her på gruppen, er dit spørgsmål endt
i en blindgyde om store og små ting... Og det var vist ikke det
du spurgte om vel ?
Du spurgte specifikt om det skal hedde 2x10 eller 2x12..
Køb 2x12 med det samme - med iso-manifold. Det giver bedre trim
og du får mere gas, selvom det koster et par kilo mere på ryggen
(som du så sparer i bly). Tidligere i tråden gives der flere
fordele.
Har set en del 2x10 sæt blive skiftet ud, når man begynder at på
vragdykning med deko. Så det er mit bud. På f.eks.
www.deepstop.de, kan du se priserne på de forskellige sæt. En
butik som ligger i den billigste ende, men som sælger gode sager.
mvh
Ulrik

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-12-06 16:55

> Jeg ved, at naturligvis, at det kan være svært at svare på dette, men er
> det jeres erfaring, at 2x10 liter er tilstrækkeligt?

Det kommer jo an på din dykning. Vi dykker normalt på vrag ned til 50 meter
og de der dykker med dobbelt sæt har rigeligt luft i en 2x10. Fordelen ved
2x12 er der normalt er luft nok til 2 dyk på sættet.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-12-06 19:42

Hej Henrik

Jeg skal i hvert fald have advanced Nitrox, deco og cave diver, så som Sune
siger, er det nok nødvendigt med 2x12.

Hvad er forskellen vægtmæssigt, hvis man tage hensyn til den mindre mængde
bly, man skal bruge ved 2x12 i forhold til 2x10?

Ruth

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-12-06 20:11

> Hvad er forskellen vægtmæssigt, hvis man tage hensyn til den mindre mængde
> bly, man skal bruge ved 2x12 i forhold til 2x10?

Ca. 1-1,5 kilo per flaske liter over vandet. Jeg kan ikke se hvorfor man
skal have mindre bly fordi man går fra 2x10 til 2x12 du kommer derimod til
at svømme rundt med lidt mere luft i vesten med de store flasker.

Du skal bruge mindre bly hvis du vælger den tunge type flasker fremfor den
lette type. Hvis man vælger de tunge flasker bliver den samlet vægt af bly
og flasker lidt lidt større end med de lette flasker.

En tung 12 liter flaske vejer 17-19 kilo og en let 12-14 kilo.

Et godt råd er at købe det udstyr der passer til størstedelen af dine dyk og
så låne/leje når man skal bruge ud over det. Easy diving.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-12-06 20:26

> [...]
>
> Hvad er forskellen vægtmæssigt, hvis man tage hensyn til den mindre mængde
> bly, man skal bruge ved 2x12 i forhold til 2x10?

Ingen

I forbindelse med udstyrstest, har jeg skiftet mellem 2x10 og 2x12
flere gange samme dag og brugt samme bagplade og bly.
Lidt mere luft i vingen til 2x12, ellers ingen forskel

Søren Arnvig

Fra : Felix

Dato : 20-12-06 20:27

Hej Ruth

Du skal da være velkommen til at smutte ud en dag eller to og prøve
både 2x10 og 2x12
så du kan få lov at prøve dem i det virkelige liv

jeg plasker jævnligt rundt i vandet sammen med Sune
vi er begge fra Helgoland, men det ved du nok allerede.

/Felix

Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-12-06 21:25

Hej Felix

Ja, jeg har styr på jer :)

Tak for tilbuddet - det vil jeg benytte mig af :)

Ruth

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 20-12-06 21:24

Ruth Kjær skrev:
> [...]
>
> Hvad er forskellen vægtmæssigt, hvis man tage hensyn til den mindre mængde
> bly, man skal bruge ved 2x12 i forhold til 2x10?

Så vil jeg anbefale en 2x12, medmindre du har meget lavt luftforbrug.
Jeg går ud fra at du skal have nogle "gode" bundtider, siden du skal
have advanced Nitrox.
Fandt det selv nødvendigt at skifte til 2x12 da jeg begyndte på
længere bundtider med nitrox ned til 50 m. Er skiftet ingen til 2x16
efter at jeg er begyndt at dykke dybt på trimix, men spekulerer på om
jeg skulle have valgt 2x18 istedet. Min SAC er 17 l/min.

Vælg flasker med en vægt, så du er afbalanceret med tomme flasker
uden bly.

Jens Olsen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 22-12-06 11:55

>Vælg flasker med en vægt, så du er afbalanceret med tomme flasker
>uden bly.
>
>Jens Olsen

Den forstår jeg ikke helt ?

Men ellers kunne jeg skrive præcis det samme som dig, dog vil jeg nok vælge
en RB fremfor 2x18 eller 2x20.
Men har hørt om og set nogen (meget dyre) lette high pressure steel 18 liter
flasker, nogen som ved noget om disse ?

/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-12-06 12:12

> [...]
> Men har hørt om og set nogen (meget dyre) lette high pressure steel 18
> liter flasker, nogen som ved noget om disse ?

2x3L er jo en rigtig god størrelse Nem at håndtere og fylder ikke
særligt meget i vandet.
http://www.revo-rebreathers.com/flyer%20rEvo%20II%20en.pdf

http://www.revo-rebreathers.com/

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 22-12-06 12:44

Jeg modtager gerne RB'er i julegave Johnny

Revo'en ser nu interessant ud og til en fornuftig pris, tak for linket.

/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 22-12-06 11:05

Et par links om flasker og deres vægt:

http://www.diveriteexpress.com/library/tanks.shtml
http://www.huronscuba.com/equipment/scubaCylinderSpecification.html
http://www.subaqua.co.uk/cgi-bin/cylinder-buoyancy.cgi?units=metric

For Aircon 230 bar DIR flasker gælder:

For en tom DIR flaske uden ventil:
12l vejer 13.4 kg.
15l vejer 16.4 kg.
16l vejer 18.0 kg.

For en DIR flaske i saltvand med 232 bar luft:
12l vejer -3.32 kg.
15l vejer -2.86 kg.
16l vejer -3.45 kg.

"the buoyancy of a scuba cylinder calculator" passer meget fint med 15l og
16l men er noget off for12l ? så den må jeg lige dobbelchecke.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 22-12-06 12:39

Nye tal:

For Aircon 230 bar DIR flasker gælder:

For en tom DIR flaske uden ventil:
10l vejer 11.4 kg.
12l vejer 13.0 kg og 14,2kg i heavyweight
15l vejer 17.4 kg.
16l vejer 19.5 kg.

For en DIR flaske i saltvand med 232 bar luft:
10l vejer -1.66kg
12l vejer -1.35 kg og -2.58kg i heavyweight
15l vejer -2.86 kg.
16l vejer -3.45 kg.

/Sune

Fra : Ruth Kjær

Dato : 02-01-07 19:16

Tak for alle jeres input.

Jeg prøvede 2x12 i lørdags. Det var tungt, men det er til at bære - og rejse
sig op med :) - selv for en pige, så det er den størrelse, jeg vil gå efter.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 22-12-06 21:29

Sune Jorgensen skrev:

> Den forstår jeg ikke helt ?

Du skulle jo gerne kunne ligge afbalanceret på sidste dekotrin, også
hvis du har været nødt til at tømme flaskerne helt under dykket. Og
så antager jeg, at man som jeg ser fordelen i at dykke uden bly.

Jens Olsen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-12-06 07:35

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Sune Jorgensen skrev:

> Den forstår jeg ikke helt ?

>Du skulle jo gerne kunne ligge afbalanceret på sidste dekotrin, også
>hvis du har været nødt til at tømme flaskerne helt under dykket.

Ja selvfølgelig, det er fundamentet i en balanceret rig.

>Og så antager jeg, at man som jeg ser fordelen i at dykke uden bly.

Medmindre man har nogle meget tunge flasker eller meget tyk bagplade, vil
det være svært helt at undvære bly?
Selv har jeg 3 kg. v-bly skruet fast nederst på dobbeltsættene, 2 kg bly på
skridtremmen og 2 kg bly på mavebæltet.
Så jeg skulle finde nogle flasker som var 3.5 kg mere negative (mine
er -2.5kg og -3.5kg), dem kender jeg ikke lige ?

/Sune

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 22-12-06 21:32

Glemte af skrive at det er 232 bar flasker jeg taler om.

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-12-06 12:55

Sune Jorgensen skrev:

> [...]
> Så jeg skulle finde nogle flasker som var 3.5 kg mere negative (mine
> er -2.5kg og -3.5kg), dem kender jeg ikke lige ?

Mine 2x16 er vist af mærket Euro-cylinder. Med dem er jeg fint
afbalanceret, med en almindelig stålbagplade og uden andet bly. Så
for nogle af os kan det altså lade sig gøre....skønt.

Jens Olsen