Nils Malmros : No. 1 ud af 5 (1975 - 2006)
Fra : Peter Heide

Dato : 20-12-06 04:20

Bedste danske instruktører ( 1975 - 2006 )

1. Nils Malmros
2. Nicolas Winding Refn
3. Lars von Trier
4. Thomas Vinterberg
5. Per Fly

Yes. Sådan kan man også få tiden til at gå.
1 + 2 er så pikke gode begge to, så de burde
dele førstepladsen. Men Malmros er simpelthen
en mester. Kors hvor jeg glæder mig til hans
2007 "ulykkeligkærligheds-projekt "

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-12-06 10:30

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> writes:

> Bedste danske instruktører ( 1975 - 2006 )
>
> 1. Nils Malmros
> 2. Nicolas Winding Refn
> 3. Lars von Trier
> 4. Thomas Vinterberg
> 5. Per Fly

Jeg synes det er svært at rangordne dem - det er forskellige ting, de
er gode til. Specielt Trier er speciel. Hans nye film er på mange
måder noget skrammel, men den er det på en måde, så jeg har svært ved
ikke at elske den. Under alle omstændigheder ville jeg flytte Per Fly
noget op og Refn noget ned.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : konstman

Dato : 20-12-06 12:46

1. Thomas Vinterberg
2. Lars Von Trier
3. Bille August
4. Per Fly
5. Susanne Bier

Uargumenteret...

mvh
Jan K

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 20-12-06 19:52

"konstman" <jan.konstmann@gmail.com> skrev i en meddelelse
1. Thomas Vinterberg
2. Lars Von Trier
3. Bille August
4. Per Fly
5. Susanne Bier

Ja det er gode instruktører omend, noget ustabile. Thomas Vinterberg har
lavet to af mine danske farvoritter, "Festen" og "De største helte"
fantastiske film, men "Dear Wendy" og "All about love" hører bestemt ikke
blandt de bedste film jeg har set, de er højst en smule interessante.

Lars Von Trier vil jeg ikke lige udtale mig om, ham er jeg ikke begejstret
for, men det er mange folk med forstand på film jo, men jeg synes tit han
har nogle gode historier, men bryder mig ikke om hans instruktion, bliver
ikke grebet af hans film...men som sagt det er nok bare mig der ikke har
forstand nok på film, til at sætte pris på den herre.

Bille August, har lavet mange gode film og andre knap så gode. Men Zappa og
Tro, Håb og Kærlighed er fantastiske

Per Fly, ja "Arven" og "Bænken" er fantastiske, er knap så begejstret for
"Drabet" men en dygtig instruktør det er han.

Susanne Bier, tjaeee mener hun var heldig med "den eneste ene", og tæt på
med "Brødre" men ellers så er hun ikke nogen særlig god instruktør, hun er
faktisk ikke særlig god til at skabe et indlevende drama. "Den eneste ene"
fungerer lidt på samme måde som en film som "Grease" de fyldt med klicher,
men de er så naive og dejlige, at man tilgiver dem alt og bare nyder 1½
times tid i deres selskab.

Synes da også at Niels Malmros fortjener en plads her. Han har har lavet
næsten ene gode film, og i hvertfald et par stykker der er fremragenden.

Vil også fremhæve Lone Scherfig, som fortjener meget mere opmærksomhed end
Susanne Bier, Lones film er dejlig medrivende og ikke så traditionelle som
Susanne B's. Wilbur begår selvmord og Italiensk for begyndere er herlige
film om skæve personer.

Anders Thomas Jensen er da i øjeblikket den bedste danske instruktør
indenfor underholdningsfilmen, det er meget drengerøvshumor og ikke specielt
dybe. Dog er der alligevel altid noget godt under overfladen af
drengerøvshumoren, og så er hans film bare så ligeglad med hvad man må og
ikke må, at man ikke kan andet end elske dem.

Jo danskerne kan da godt.

Min liste ville nok være
- Thomas Vinterberg
- Lone Scherfig
- Per Fly
- Anders Thomas Jensen
- Niels Malmros

og rækkefølgen kan jeg ikke sætte
BK

Fra : David T. Metz

Dato : 21-12-06 15:39

Brian, Rikke og Kristian skrev:

> Lars Von Trier

> men bryder mig ikke om hans instruktion, bliver
> ikke grebet af hans film...

Bare et lille indskud: I hvert fald de to næstsidste er netop lavet som
de er for at man ikke skal blive grebet. Hvis man bliver det alligevel
er det måske nærmest en fejl.

Men har man det sådan at man helst vil blive grebet, så skal man nok
ikke se Trier - sådan mere generelt.

> men som sagt det er nok bare mig der ikke har
> forstand nok på film, til at sætte pris på den herre.

Vrøvl. Det kræver ikke "forstand". Det handler om hvad man gider og
foretrækker og det er en ærlig sag. Jeg er selv udvandret fra
"Leoparden" der af flere kritikere er udråbt til en af verdens bedste
film. Andre kan ikke udstå Kurosawa og synes at Greenaway er latterlig.
I den danske afdeling er fx Jytte Rex heller ikke lige min kop te blandt
de kritikerroste. Sådan er der så meget.

> Anders Thomas Jensen er da i øjeblikket den bedste danske instruktør
> indenfor underholdningsfilmen,

Lige der falder jeg faktisk i søvn. Har tre gange forsøgt at se "De
grønne slagtere", men faldt i søvn hver gang. Jeg kæmpede mig igennem
"Adams æbler", men det var hårdt.

Men sjovt nok er Trier ved at lave en film sammen med Jensen i øjeblikket.

David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-12-06 15:48

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> writes:

> Men sjovt nok er Trier ved at lave en film sammen med Jensen i øjeblikket.

Jow, men nu HAR Trier jo også forsøgt sig med folkekomedien.

"Direktøren for det hele"s bevidste grimhed, falske continuity-fejl og
horrible klipning og kameraarbejde fik mig til at skraldgrine flere
gange. Og så har den vel opfyldt sit mål.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 22-12-06 09:58

Peter B. Juul wrote:

> "Direktøren for det hele"s bevidste grimhed, falske continuity-fejl og
> horrible klipning og kameraarbejde fik mig til at skraldgrine flere
> gange. Og så har den vel opfyldt sit mål.

Er det også med vilje, at den er dårligt instrueret, at skuespillerne
spiller det dårlige manuskript dårligt og at historien er dårlig?

Det er sgu nemt at lave film nu om dage.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-12-06 17:51

Kevin Borbye Edelvang <virker@ikke.invalid> writes:

> Er det også med vilje, at den er dårligt instrueret, at skuespillerne
> spiller det dårlige manuskript dårligt og at historien er dårlig?

Ja, jeg mener, at det er med vilje. Ikke en stor film, men en joke, et
tosset eksperiment, der har været billigt at lave om som formentlig
sådan lige omtrent tjener sig hjem. Den slags skal der også være plads
til.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 21-12-06 17:50

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke udstå Kurosawa og synes at Greenaway er latterlig. I den danske
> afdeling er fx Jytte Rex heller ikke lige min kop te blandt de

Jeg er sådan set enig, men når jeg ytrer at Trier, Kubrick og W. Allen synes
jeg faktisk ikke specielt godt om, så bliver man lige pludselig med det
samme afskrevet som seriøs filmkender/elsker/interesseret...

> Lige der falder jeg faktisk i søvn. Har tre gange forsøgt at se "De grønne
> slagtere", men faldt i søvn hver gang. Jeg kæmpede mig igennem "Adams
> æbler", men det var hårdt.

Ja se at falde i søvn, det kunne jeg slet ikke i de film, men jeg kan
faktisk godt forstå at nogen slet ikke synes de er gode, selv om jeg synes
de er dejlig underholdende...

> Men sjovt nok er Trier ved at lave en film sammen med Jensen i øjeblikket.
Ja det kunne dog blive interessant nok. Kunne godt lide "Riget" og kan
rigtig godt lide historien i "Dogville" men keder mig desværre gennem
filmen. "Breaking the waves" har jeg lovet mig selv at se igen, fordi det
måske kunne blive en film jeg kunne "falde for". Men "Danser in the Dark"
bliver aldrig min kop te, og det er fordi jeg irreteres over historien og
personernes valg, i stedet for at nye nogle af dansescenerne, som faktisk er
gode.

Mvh. Brian

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 30-12-06 02:10

Brian skrev:

> Jeg er sådan set enig, men når jeg ytrer at Trier, Kubrick og W.
> Allen synes jeg faktisk ikke specielt godt om, så bliver man lige
> pludselig med det samme afskrevet som seriøs
> filmkender/elsker/interesseret...

Interessant diskussion. Man kan vel sige, at der findes ting i alle
kunstformer, som kun i ringe grad kan nydes, hvis man ikke har en
eller anden viden, forklaring eller erfaring. Davids kommentar om
Dogville/Manderlay kunne være en sådan forklaring, som måske for nogle
kan være en åbning for at opleve filmen på en anden måde.

Jeg læser noget teaterhistorie på universitetet i øjeblikket, og en
måde at betragte skiftende avantgarder især siden slutningen af
1800-tallet er deres insisteren på de nye måder, teater skal ses og
opleves på, og ikke blot hvordan de skal opføres. Filmens historie
udspiller sig i samme tidsperiode, og at Trier hentede inspiration hos
teatermanden Brecht er kun en detalje i den sammenhæng. Hvor tit hører
vi ikke den der kliche om, hvor vigtigt det er at "udfordre sit
publikum"?

Samtidig må man selvfølgelig også anerkende, at der findes individuel
smag, som ikke udlignes af nok så megen pædagogisk forklaring. Men
nogle gange kan det være svært at skelne, og at man selv kan være i
tvivl - som Brian synes at give udtryk for - synes jeg egentlig er
sympatisk.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-06 21:47

Thomas Vinterberg har
> lavet to af mine danske farvoritter, "Festen" og "De største helte"
> fantastiske film, men "Dear Wendy" og "All about love" hører bestemt ikke
> blandt de bedste film jeg har set, de er højst en smule interessante.

Det har nu nok mere med manuskriptet at gøre, end instruktøren. Instruktøren
skriver jo, som regel, ikke historierne til de film de laver.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 24-12-06 09:13

"Hans Christian Vang" <....> skrev i en meddelelse
> Thomas Vinterberg har
>

> Det har nu nok mere med manuskriptet at gøre, end instruktøren.
> Instruktøren skriver jo, som regel, ikke historierne til de film de laver.

Nej men det er faktisk ikke historien i de to (Festen og dsh) jeg synes er
specielt god, det er måden personerne spiller sammen, og i Festen er det i
høj grad også vekslen mellem humor og alvor der fungerer godt. Dette vælger
jeg at tillægge instruktøren (og selvfølgelig skuespillerne), jeg frygter at
problemet er at han nu instruerer udenlandske skuespillere, og ikke formår
at få det samspil frem ved dem, som han gør ved de danske, måske noget med
kulturen. Det samme synes jeg skete da Ole Bornedal geninspillede sin egen
film nattevagten på amerikansk. Den danske fungerer i stor grad fordi man
medrives af personerne, det lykkedes ikke for Ole B i geninspilningen..

Mvh. Brian

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-12-06 10:42

Peter Heide skrev bl.a.:

> Bedste danske instruktører ( 1975 - 2006 )
>
> 1. Nils Malmros
> 2. Nicolas Winding Refn
> 3. Lars von Trier
> 4. Thomas Vinterberg
> 5. Per Fly
>
> Yes. Sådan kan man også få tiden til at gå.
> 1 + 2 er så pikke gode begge to, (...)

Hvor stammer hitlisten fra? Filminstituttet, Politiken, Alt for damerne,
Kig Ind eller ...?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- Er det ikke morsomt der findes mennesker som

Fra : David T. Metz

Dato : 02-01-07 13:06

Jørgen Grandt wrote:

> Hvor stammer hitlisten fra? Filminstituttet, Politiken, Alt for damerne,
> Kig Ind eller ...?

Peters stam-saunaklub.

David