The Woodsmen
Fra : Kim2000

Dato : 19-12-06 21:34

Kevin Bacon spiller hovedrollen som den pædofile mand, der bliver løsladt og
forsøger at tilpasse sig samfundet.

Filmen, der lige nu kører på Canal digital, er ganske enkelt fremragende,
ikke kun fortæller den en historie, men den fortæller den historie, der er
nødvendig at fortælle. The Woodsmen er en nødvendig film.

mvh
Kim

Fra : Per

Dato : 19-12-06 22:40

> Filmen, der lige nu kører på Canal digital, er ganske enkelt fremragende,
> ikke kun fortæller den en historie, men den fortæller den historie, der er
> nødvendig at fortælle. The Woodsmen er en nødvendig film.

"en nødvendig film"? Nødvendig for hvem?

Fra : Brian P

Dato : 19-12-06 23:28

Per skrev:

> "en nødvendig film"? Nødvendig for hvem?

I hvert fald ikke for mig. Jeg hadede den allerede, da jeg så den i
biografen. Hvad er det du synes er så fedt ved den, Brian?

Fra : Peter Heide

Dato : 20-12-06 00:07

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

Per skrev:

> "en nødvendig film"? Nødvendig for hvem?

I hvert fald ikke for mig. Jeg hadede den allerede, da jeg så den i
biografen. Hvad er det du synes er så fedt ved den, Brian?

he-he. Brian/Kim ; kan du ikke huske hvad du selv
hedder til fornavn ?

Fra : Brian P

Dato : 19-12-06 23:29

Per skrev:

> "en nødvendig film"? Nødvendig for hvem?

I hvert fald ikke for mig. Jeg hadede den allerede, da jeg så den i
biografen. Hvad er det, du synes er så fedt ved den, Kim?

Fra : Kim2000

Dato : 20-12-06 00:05

Per skrev:

> "en nødvendig film"? Nødvendig for hvem?

I hvert fald ikke for mig. Jeg hadede den allerede, da jeg så den i
biografen. Hvad er det, du synes er så fedt ved den, Kim?

----

Først og fremmest at den pædofile bliver fremstillet som et menneske og ikke
et monster, et menneske der kæmper mod sig selv og samfundets fordømmelse.
Han kæmper mod sig selv, dels fordi han først sent i filmen gennem psykolog
samtaler langsomt fatter og forstår hvad han har gjort, dels ser man
samfundet der direkte modarbejder hans forsøg på at blive normal og et
medlem af samfundet. På den måde jeg det er den suverænt mest realistiske
skildring af et modbydeligt emne.

Kevin Bacon spiller rollen helt formidabelt, hvor man nærmest kan mærke hans
frustration både over sig selv og de tanker han får/har, og man kan mærke
hans skræk for at blive afsløret. Bacon gør at vi kommer helt ind under
huden på personen. Jeg ved ikke om han fik en oscar for den rolle, men
præstationen er helt deroppe.

En meget stærk scene er da han fortæller kæresten at han har misbrugt
pigerne i alderen 10-12 år, da han har sagt det siger hun skal gå. Det er
helt tydeligt at grunden til han beder hende gå er fordi han skammer sig
over det han har gjort og han skammer sig over at han ikke selv kan se at
han har misbrugt dem og fortsat bruger ordene at han ikke skadede dem.

Vendepunktet kommer med pigen i parken, hvor det pludselig går op for ham,
hvad han har gjort, og da han erkender det, er vejen banet for at han måske
kan nå frem til at være normal. Normal som han beskriver det, er at kunne
snakke med en pige uden at tænke på dem som et sexobjekt.

Samtidig synes jeg ikke filmen er typisk for Hollywood, der kommer ikke en
løsning, der sker det at han kommer et skridt videre og vi kan selv beslutte
hvordan handlingen derefter vil forme sig, formentlig vil det gå i den
rigtige retning, men det er selv i filmens slutning klart han ikke er
helbredt, men på vej på mod en helbredelse, en helbredelse der startede da
han erkendte hvad han havde gjort og at det var forkert.

Så det var såmænd bare derfor at jeg mener det var en nødvendig film. Det er
så nemt bare at sige de er syge i bøtten, de skal have kappet den af osv.
Nogle af dem er ofre, ofre for sig selv (det kan fortsat være nødvendigt at
spærre dem inde for at beskytte samfundet), og det vi som samfund kan gøre
er at hjælpe dem for på den måde at forhindre nye forbrydelser.

mvh
Kim

Fra : Peter Heide

Dato : 20-12-06 00:16

> [...]
> at spærre dem inde for at beskytte samfundet), og det vi som samfund kan
> gøre er at hjælpe dem for på den måde at forhindre nye forbrydelser.

Jeps. Spot on. Filmen har været omtalt før hér i gruppen
og såvidt jeg husker var det nogenlunde den samme konklution
tråden sluttede med dengang.

Syntes også det var (er) en fin film og hatten af for Bacon
at tage sådan en rolle.

Og en flot anmeldelse af kim2000.

Nope. Jeg er heller ikke pædofil

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-12-06 00:42

Den 20-12-06 00.05 skrev Kim2000 følgende:

Du burde lige have lavet en spoiler-advarsel.

Men bedre sent end aldrig:

Spoiler
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

> Først og fremmest at den pædofile bliver fremstillet som et menneske og ikke
> et monster, et menneske der kæmper mod sig selv og samfundets fordømmelse.

Enig.

> Han kæmper mod sig selv, dels fordi han først sent i filmen gennem psykolog
> samtaler langsomt fatter og forstår hvad han har gjort

Ikke enig. Det er hverken psykolog-samtaler eller samtaler med andre
voksne, der gør en forskel. Han tror, børnene kan lide det, og at det
bare er de andre voksne, der ikke forstår ham og børnene. Men han ved,
han bliver straffet for sit "venskab" med børnene, derfor retter han ind.

> Vendepunktet kommer med pigen i parken, hvor det pludselig går op for ham,
> hvad han har gjort, og da han erkender det, er vejen banet for at han måske
> kan nå frem til at være normal.

Utrolig stærk scene, og efter min mening den der bærer hele filmen, der
ellers godt kan virke både langtrukken og kedelig. Vi ser her, at han
netop ikke er blevet "omvendt". Og så ser vi, at hans selvbedrag går op
for ham, fordi han ser misbruget af pigen fra sidelinjen.

> rigtige retning, men det er selv i filmens slutning klart han ikke er
> helbredt, men på vej på mod en helbredelse, en helbredelse der startede da
> han erkendte hvad han havde gjort og at det var forkert.

Personligt tror jeg ikke, der kan være tale om helbredelse af pædofile,
men at det nærmeste man kommer er det, som du skriver: en erkendelse af,
at det er forkert. Og at den pædofile derefter forsøger at styre sine
lyster.

> Så det var såmænd bare derfor at jeg mener det var en nødvendig film. Det er
> så nemt bare at sige de er syge i bøtten, de skal have kappet den af osv.

Jeg tror ikke, filmen vil omvende ret mange af dem der siger sådan. Men
jeg vil håbe, den kan bruges til at overbevise nogle af de pædofile.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : Brian P

Dato : 21-12-06 00:10

Peter Heide skrev:

> he-he. Brian/Kim ; kan du ikke huske hvad du selv
> hedder til fornavn ?

Lidt skizo er man vel altid..

Fra : Brian P

Dato : 21-12-06 00:14

Mange tak for anmeldelsen!
Jeg må tilstå, at jeg ikke kan huske filmen ret godt udover at den
kedede og irriterede mig (husker ikke præcist hvorfor), men jeg vil da
prøve at få den set igen. Måske har jeg bare haft en dårlig dag.