Krydsning af Storebælt på MC-Scooter
Fra : Ritter

Dato : 19-12-06 13:19

Hej

Er der nogen der har prøvet at krydse Storebælt på en Mc-Scooter med små
hjul (12-13") ??
Tænker på om ikke det river godt i den, både når man kører forbi pylonerne,
men også de der metal riller/riste der er på broen ?

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-06 15:49

> men også de der metal riller/riste der er på broen ?

Jeg har prøvet at baghjulet på en GS500 (nyere dæk) skred ud i stærkt
regnvejr og blæst med 80km/t. Det er noget der bringer pulsen op. Det var på
vej hjem fra bakkeåbningen foråret 2006.

Fra : Ritter

Dato : 19-12-06 21:33

"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har prøvet at baghjulet på en GS500 (nyere dæk) skred ud i stærkt
> regnvejr og blæst med 80km/t. Det er noget der bringer pulsen op. Det var
> på vej hjem fra bakkeåbningen foråret 2006.

Det var netop i den retning mine tanker gik :)
Har jo godt lagt mærke til at det river godt i en bil, og så kunne jeg jo
levende forestille mig hvordan det ville være med små hjul og kun 2 af dem
;)

Fra : Anders Majland

Dato : 20-12-06 00:22

> Har jo godt lagt mærke til at det river godt i en bil, og så kunne jeg jo
> levende forestille mig hvordan det ville være med små hjul og kun 2 af dem
> ;)

Jeg har været over en del gange på min leonardo med 12" hjul - en af gangen
var der spærret for høje lette køretøjer* og flere af de andre gange har det
også blæst godt. Selvfølgelig bliver man blæset lidt frem og tilbage men jeg
har aldrig fundet det problematisk at blive i egen vognbane ... Bare hold
god afstand den bilen foran, og du kan nemt se hvor det præcist er den
flytter sig ved ankerblokke og pyloner. Det vigtigste er ikke at
overkompensere når man går ind/ud af læ.

* Gav en skideballe da jeg nåede til betalingsanlægget efter at have
passeret broen - men de kunne jo ikke bede mig vende om og køre tilbage igen
.... Og jeg mente hverken jeg var høj eller let

Men er du ikke vandt til at køre i stormvejr på alm vej så undlad at krydse
broen .... Men ellers er der ikke nogen problemer i det... Det ikke meget
anderledes end det sug en overhalende turistbus giver...

Fra : EK

Dato : 20-12-06 04:04

Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4588740a$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP

> ... Og jeg mente hverken jeg var høj eller let

Nå, havde du glemt "dopen" derhjemme )

mvh
Erik

Fra : Anders Majland

Dato : 20-12-06 09:36

> Nå, havde du glemt "dopen" derhjemme )

Det er da ikke nødvendigt når man kører mc

Fra : EK

Dato : 20-12-06 23:23

Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4588f5eb$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er da ikke nødvendigt når man kører mc

Ja, hvordan kunne jeg dog overse dette faktum - men din påstand var jo så
heller ikke helt korrekt - man _er_ høj når man kører mc......

Fra : Anders Majland

Dato : 20-12-06 23:28

> Ja, hvordan kunne jeg dog overse dette faktum - men din påstand var jo så
> heller ikke helt korrekt - man _er_ høj når man kører mc......

Nu var det jo transport motorvejs km i stormvejr på en 14hk scooter - så SÅ
høj var jeg altså ikke

Fra : Anders Majland

Dato : 20-12-06 23:29

> Nu var det jo transport motorvejs km i stormvejr på en 14hk scooter - så
> SÅ høj var jeg altså ikke

Btw så er hjemve et utroligt effektivt drivmiddel ...

Fra : EK

Dato : 21-12-06 23:44

Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4589b93e$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Btw så er hjemve et utroligt effektivt drivmiddel ...

Ja, og det er utroligt smart fundet på, at gøre husene hule ............det
er specielt rart når det stormer (eller regner, hagler, sner)

Fra : Ritter

Dato : 20-12-06 11:25

> [...]
> krydse broen .... Men ellers er der ikke nogen problemer i det... Det ikke
> meget anderledes end det sug en overhalende turistbus giver...

Ok, jamen det lyder jo slet ikke så galt så :)
Pt. har jeg kun en øvert, men regner da med at få anskaffet mig en
Mc-Scooter til foråret/sommer 2007.
Og det er egentlig ikke fordi jeg har planer om at krydse broen, men man ved
jo aldrig hvad man får lyst til en dag ;)

Mvh

Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 20-12-06 11:44

> Pt. har jeg kun en øvert, men regner da med at få anskaffet mig en
> Mc-Scooter til foråret/sommer 2007.

Kører man primært i bytrafik vil de fleste værdsætte et kilremsgear. De
fleste mc-scootere mangler så bare kræfter når man kommer på landet... Men i
2002/2003 kørte jeg 25000km på en 150'er med 14hk da jeg havde fået langt
til arbejde... Så købte jeg XT'en og sparede da lidt tid (specielt på
motorvejen) men scooteren var nu mindst lige så god at køre langt på. Det
længste jeg har kørt på en dag på mc er 600km - og det var på scooteren
(Kbh->Silkeborg, arbejde og så hjem igen).

Skal du oftekøre landevej eller motorvej så overvej 20hk som minimum (i.e
aprilia leonardo 250/300 eller suzuki burgman 400) men det så også en anden
pris end 10hk's kineser....

> Og det er egentlig ikke fordi jeg har planer om at krydse broen, men man
> ved jo aldrig hvad man får lyst til en dag ;)

Det behøver du ikke bekymre dig om - og en mc-scooter er et fornuftig valg
til daglig transport. Ikke mindst som alternativ til en knallert ....
Medmindre altså at man kører meget i myldertiden en storby som kbh - så
kommer man hurtigere frem på cykelstien på en 30'er knallert .....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
http://www.majland.org/leo

Fra : Ritter

Dato : 20-12-06 13:42

> Kører man primært i bytrafik vil de fleste værdsætte et kilremsgear.

Vil have en del lokal kørsel/bykørsel i og omkring Struer

Skal du oftekøre landevej eller motorvej

Vil et par gangen om ugen skulle køre Struer-Skive (ca 40 km hver vej), og
så ellers lystture hvor jeg påtænker
at holde mig til landevejene :)

så overvej 20hk som minimum (i.e aprilia leonardo 250/300 eller suzuki
burgman 400) men det så også en anden
> pris end 10hk's kineser....

Regner med at starte med at anskaffe mig en PGO T-Rex 110cc eller også 150
cc'en. Begge med 11 hk og ca 9-11 Nm.
Men efterhånden som økonomien (er førtidspensionist), forsikring og
kørselserfraringen tillader det, vil jeg gerne ende op med enten en 400
eller 500 cc Mc-Scooter.

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-06 16:28

> [...]
> Men efterhånden som økonomien (er førtidspensionist), forsikring og
> kørselserfraringen tillader det, vil jeg gerne ende op med enten en 400

Jeg planlægger selv en PGO 100 2takts når min nuværende 45er ikke kan mere
som vintercykel. Et fint valg i byen og på landevejen. Mht. ristene på broen
så er det jo ikke anderledes med dem end med alt andet metal på vejen. Det
er hammer glat at køre på når det er vådt uanset størrelsen på dækkene. Jeg
ville hellere, hvis jeg var dig, tænke på om du kører på et køretøj hvor du
kan følge trafikken på motorvejen. Bilisterne er desværre oftest nådesløse
derude hvorfor lidt motorkraft er klart at foretrække og ingen cykel kører
stærkere end du drejer på håndtaget. Hvis du har planer om 400/500ccm på
sigt vil jeg klart anbefale dig at springe 110ccm over, der går garanteret
ikke mange uger før du syntes at den er for lille. Du kan næppe forvente
mere end 100km/t på PGO110.

Fra : Ritter

Dato : 20-12-06 17:08

> [...]
>

> Mht. ristene på broen så er det jo ikke anderledes med dem end med alt
> andet metal på vejen. Det er hammer glat at køre på når det er vådt uanset

Gik bare ud fra at jo mindre hjul, jo værre ville det være. Det være sig på
tør eller våd vej.

> Jeg ville hellere, hvis jeg var dig, tænke på om du kører på et køretøj
> hvor du kan følge trafikken på motorvejen.

Var også mere fordi at skulle jeg til Sjælland, så ville jeg hellere over
broen end med færgen.

> Hvis du har planer om 400/500ccm på sigt vil jeg klart anbefale dig at
> springe 110ccm over

Økonomien tillader pt ikke ønske scooteren :)

> der går garanteret ikke mange uger før du syntes at den er for lille. Du
> kan næppe forvente mere end 100km/t på PGO110.

Kører som sagt på en øvert idag, så alt vil være hurtigere og bedre end den,
selv en 110 cc PGO ;)
Og et eller andet sted skal man jo starte :)

Fra : Anders Majland

Dato : 20-12-06 19:04

Det er nu ikke så slemt - bare man kan følge lastbilerne - og affinde sig
med at blive der.. Aprilia'en har reel topfart omkring de 105-110km/t på
flad vej. Og der skal ikke meget modvind til at det bliver under 100. Men
det er imho nok til at det ikke er at problem på motorvej.

Det er mere et problem på jyske landeveje, hvor tålmodigheden ikke altid er
stor. Men efter at klipperkortsreglerne blev indført har det hjulpet. Så
ligger traffiken alligevel oftest omkring 100 (og <104km/t) og det er kun et
fåtal der vil risikere klip ved at overhale. Tidligere lå trafikken ofte med
110 og så kunne man godt blive en prop i flowet ....

Men hvis det primære behov er transport 2x40km et par gange om ugen er en
PGO eller anden 150ccm nok ikke helt dum (Den har bare umanerligt korte
serviceintervaller) men prøv også at se hvad brugte aprilia kan fåes for. En
250'er har krafter nok til at køre 100 i stiv modvind på landevejen uden at
blive overanstrengt. Du er også velkommen til at prøve en tur på min 150'er
men den er pt i københavn men jeg tager den nok hjem igen i januar.

> Var også mere fordi at skulle jeg til Sjælland, så ville jeg hellere over
> broen end med færgen.

Jeg plejer at tage færgen - enten fra ebeltoft eller århus. Traffikken på
motorvejen århus <> odense er ofte temmelig træls. Men hvis det bare er en
hyggetur kunne du også overveje at tage den gamle hovedvej 1 over fyn og
sjælland. Det er kønnere og måske mindre stressende at ligge mellem
lastbilerne på motorvejen. Pris og tidsmæssigt er der ikke stor forskel for
mig.

Ja det siger alle jo - Jeg nåede at køre 64.000km på min 150'er inden jeg
supplerede med en XT600 (og det var pga en motorskade at jeg blev tvunget
til det - men nu er apriliaen da kørende igen) Jeg kender også en der har
kørt 100.000km på sin Suzuki GS250ESD og mener at hans Yamaha DT125R har
rundet de 50.000km

> Og et eller andet sted skal man jo starte :)
Køber du en brugt scooter privat kan du sikket sælge igen uden større tab
hvis du skulle fortryde..

Selvom en mc ikke har 100hk eller et vægt/effekt under 2kg/hk kan der
sagtens være meget køreglæde i det
Mvh
Anders Majland http://majland.org/

Fra : Niels Pein

Dato : 22-12-06 23:10

"Ritter" skrev ...

> Vil et par gangen om ugen skulle køre Struer-Skive (ca 40 km hver vej), og
> så ellers lystture hvor jeg påtænker
> at holde mig til landevejene :)

Du skal være helt sikker på at vælge et køretøj hvor du til enhver tid kan
køre hurtigere end lastbilerne. De har nul tålmodighed med MC'er der kører
langsommere end de selv har lyst til, og det er potentielt temmelig usundt
at have 48 tons skrammel med skod-bremser liggende kun få meter fra din
baglygte med 80-90 km/t.

Nogen vil nok brokke sig, men jeg mener MC kørsel på landevej foregår
sikrest med 95 (ægte) km/t, for så bliver man ikke indhentet af lastbiler.

Det er fint nok at ligge bagved en lastbil (hvis man kan klare lugten), men
bliver man så også indhentet af en anden lastbil bagfra, så kan jeg kun
anbefale at overhale ham foran og køre fra ham.
--
Hilsen Niels
TransAlp

Fra : Anders Majland

Dato : 22-12-06 23:42

> Nogen vil nok brokke sig, men jeg mener MC kørsel på landevej foregår
> sikrest med 95 (ægte) km/t, for så bliver man ikke indhentet af lastbiler.

91km/t er nok for de fleste danske (Klippekortsregler (70+30%) og
begrænseren)- men jeg har prøvet at blive overhalet af en hollandsk lastbil
selvom jeg kørte noget hurtigere ....

Men i forhold til mange personbiler er de 95km/t nu heller ikke nok. Der er
mange der mener at de sagtens kan mase sig forbi selvom der ikke er plads -
for motorcyklisten skal jo nok give plads når et ton jern og båtnakke
trækker ind (og de har de jo ret i - valget mellem at blive skubbet eller
selv flytte sig).

Øges hastigheden derimod til ca 100km/t så vælger de fleste bare at blive
liggende bagved... Når man så indhenter noget langsommere kommer det større
spørgsmål - vil man til at have de bagfra kommende til at overhale eller
smuttee man selv videre i teksten. På en "normal" mc 30hk eller mere skal
der ikke så meget hul til at komme videre i trafikken og det er oftest mit
valg....

Jeg ligger og kører en del på mindre veje - bla strækningen holbæk <>
Sjællands odde og der er ofte ret trafikeret. Indhenter jeg en mere end en
håndfuld biler bliver jeg som regel liggende bagved medmindre hastigheden er
"for lav". Det er typisk en gruppe bilister der har affundet sig med
tempoet.

Men kommer der så nogle flere op bagfra vælger jeg ret tid at komme
videre... Jeg bryder mig ikke om at ligge midt i en stang trafik med nogle
utålmodige bagved der tror at de ikke kan nå færgen ... Så hellere komme
videre og når de "hurtige" så indhenter mig senere så vil det oftest være på
stykke "fredeligere" vej hvor de kan komme til at overhale uden at være til
fare for sig selv eller mig ...

Hvis ellers tempoet er "passende" har jeg ikke problemer med at ligger
bagerst i en kø - Der kan jeg overskue tingene. Til nød kan jeg også klare
at ligge forest (men det ikke så aktuelt at kalde det kø ...) men det er
rent undtagelsesvis jeg "affinder" mig med at ligge midt i en "stang" ...

> Det er fint nok at ligge bagved en lastbil (hvis man kan klare lugten),
> men bliver man så også indhentet af en anden lastbil bagfra, så kan jeg
> kun anbefale at overhale ham foran og køre fra ham.

Det er så ikke en option på landevejen på en 125/150ccm maskine med 10-15hk.
De acc. ikke fandens hurtiget fra 70 (eller hvad lastbilen nu kører)

Fra : Niels Pein

Dato : 23-12-06 01:14

> Det er så ikke en option på landevejen på en 125/150ccm maskine med
> 10-15hk. De acc. ikke fandens hurtiget fra 70 (eller hvad lastbilen nu
> kører)

Og en sådan situation ville jeg ikke synes var sjov.
Men jeg må indrømme, jeg har aldrig kørt en MC med mindre end 29 hk., så jeg
kan strengt taget ikke rigtigt tale med. De 29 synes jeg egentlig var i
underkanten, men dog fuldt ud tåleligt.
Man skal dog nok ikke gøre sig forhåbninger om at medbringe voldsomme
mængder baggage. Jeg havde aldrig mere end en enkelt taske med på den MC.

Kan i øvrigt tilslutte mig resten. Det skal nok passe det er omkring 100 man
skal op på. Det er i hvert fald IMHO en god fidus at køre en smule hurtigere
end de fleste andre, for så har man mest kontrol over hvad man har omkring
sig.

Men en ting er sikkert; jeg vil meget nødigt snige mig ud på de store veje
på en MC der ikke uden videre kan køre fra alle de lastbiler der er derude.
--
Hilsen Niels
TransAlp