Problemer med afføringen -
Fra : Calle

Dato : 18-12-06 23:43

Hej Gruppe -

Vores mis, en British Shorthair hanmis på ca. 1 år, har i lang tid haft
problemer med afføringen, han skal på bakken flere gange inden det
lykkes for ham, og det resulterer næsten altid med bløder fra hans
ende.
Hans tørkost er Royal Canin Silhouette 37 - morgen og aften får han
Gourmet Gold, han drikker og tisser normalt.
Har nogen et godt råd der måske kan hjælpe ham ?

Venlig hilsen -
Calle

Fra : Denise

Dato : 19-12-06 17:12

Calle wrote:
> [...]
> Gourmet Gold, han drikker og tisser normalt.
> Har nogen et godt råd der måske kan hjælpe ham ?

Hej
Det var da trist for den lille mis. Kender ikke foderet, men jeg ville helt
klart prøve noget andet foder. Jeg bruger selv Hills og Iams og har en Brite
på 18 år.

Og så ville jeg nok også gå over til noget mere vådmad,nu når der er
problemer. Hills har en masse godt vådmad hos dyrehandlere Science Plan.
Umiddelbart kan du hjælpe med noget kattemalt, der kan smøre lidt i
tarmene. Mener også kogt kylling kan sætte lidt gang i noget og er godt.

Har du talt med dyrlægen om hans forstoppelse, hvad siger han/hun ?.

--
Hilsen Denise

Fra : Mona Nielsen

Dato : 20-12-06 00:21

Calle <nordteknikspam@mail.tele.dk> skrev:
> [...]
>Hans tørkost er Royal Canin
>Silhouette 37 - morgen og aften får han
>Gourmet Gold, han drikker og tisser normalt.

hej mhn her prøv at købe kattemad hos en dyrlæge det har hjulpet
vores hankat mvh og god jul håber det kan hjælpe

Fra : Siri

Dato : 20-12-06 11:38

> [...]
> Gourmet Gold, han drikker og tisser normalt.
> Har nogen et godt råd der måske kan hjælpe ham ?

Hej Calle.
Stakkels brite-mis! Av, av!
Det kunne lyde, som om han har fået en hæmorrhoide - mennesker kan få
det, katte kan vel også?
Eller en rift, som der så bliver rykket op i, hver gang, han skal.
Hvad siger dyrlægen?
Hvis det bløder, og er gentagent, så ville jeg spørge dr. Dyr, der kan
jo være noget andet galt.
Jeg ville tjekke fiberindholdet i foderet, det kan være for højt, så
hvis han ikke drikker vand nok, kan fibrene ikke svulme op og blive
vandige og letglidende - tværtimod forbliver de hårde, pakker sig
sammen, og giver hård mave.
RC har jo mange slags foder, også med lavere fiberindhold. Både deres
slankemad og anti-hårbollemad fungerer jo netop via højt fiberindhold.
Det kræver bare, at katten drikker nok, for at det fungerer.
Jeg giver de andre ret: Skift foder. På RCs hjemmeside kan man se
deklarationer over bl.a. kalorie- og fiber-indhold. Eller ring til
butikken på KVL, de kan sikkert også råde dig kompetent. Så hvis din kat
kan lide RC, så er der sikkert et par andre slags, den vil trives bedre
med.
Held og lykke - og meld gerne tilbage.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Calle

Dato : 20-12-06 22:14

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis han ikke drikker vand nok, kan fibrene ikke svulme op og blive
> vandige og letglidende - tværtimod forbliver de hårde, pakker sig

Hej til alle -

Tak for svarene på mit spørgsmål - som i alle er inde på, er det
i første omgang nok en god ide at kigge på hans kost.
Da han tilsyneladende ellers har det godt, ville jeg lige høre
om gruppen kendte til problemet, før vi drager af med ham
til "Doktor Dyr"
Nu har vi fået en masse gode råd om kost og kan det løse
hans problem så er det langt det nemmeste, har er nemlig
skrækslagen for dyrlægen.
Efter han faldt ned og slog ryggen og senere kastrationen, er han
bange for alt og alle, hvis han hører en fremmed stemme i huset, så
kan han sidde under en sofa i timevis og vente på at de går, så vil
familien se vores kat, må de på maven - lidt træls.
Er der iøvrigt noget man kan gøre for at han kan glemme
de besøg hos dyrlægen ?
Som sagt, tak for de gode råd og hav en god jul.

Lige et billede af ham.
http://home7.inet.tele.dk/exphirts/nymis2.jpg

Venlig hilsen -
Calle

Fra : Siri

Dato : 21-12-06 00:17

> Calle skrev:
har er nemlig
> [...]
> Er der iøvrigt noget man kan gøre for at han kan glemme
> de besøg hos dyrlægen ?
> Som sagt, tak for de gode råd og hav en god jul.

Mit bedste tip - selvom jeg ikke er voldsomt erfaren katte-'slave' - det
er forkælelse og bestikkelse og forkælelse og hygge.
Hvis missebissepigen har fået ny transportkasse, til bl a at komme til
rare Jørgen dyrlæge i - jamen, så står kassen fremme i dage eller uger i
forvejen, med et blødt tæppe og yndlings-tørfoder i.
Jeg gjorde også det, at jeg tog på ren visit hos dr Dyr et par gange -
han har nemlig gratis åben spørgetid et par gange om ugen. Og så var vi
derhenne og spørge og hilse på, uden, at der var noget, der gjorde ondt,
eller at der var noget i vejen. Bare goddag, hilse på, blive nusset, og
vejet, og no problem. Evt spørge om småting:: Er selen tilpas til hende
osv. Så lærte Gia stedets lugte at kende, og at blive håndteret af ham
og hans assistenter, uden at det på nogen måde gjorde ondt eller var
'farligt'. Dr Dyr skal være til at træffe bare for 'dumme' spørgsmål og
tilvænning.
Ellers er det den gale klinik, man er på.
Hygge-liste-bestikkelses taktik har jeg også brugt mht andre ting, hun
havde dårlige erfaringer med, frisering f eks:
Hygge, tålmodighed, tid, yndlingsmad, håndfodring, kæle nusse, frisere
ah-områderne såsom hage/hals og ryg først - og derpå hurtigt få klaret
mavse og bagparti til sidst. Håndfodring og nus igen.
Det er også lykkedes mig at lære hende at gå i sele på for mig at se
forbløffende kort tid. Bare lidt ad gangen, så går det.
Jeg anbefaler kort sagt 'gulerods-metoden'. Det har virket på min
mittepige - vi hygger os og finder ud af det, hvis der er noget.
Og ellers læser jeg i 'Kattehviskeren' og 'Katte for Dummies' - poppede
titler proppede med gode tips og viden.

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-12-06 00:27

Calle wrote:

> Hej til alle -
>
> Lige et billede af ham.
> http://home7.inet.tele.dk/exphirts/nymis2.jpg
>
> Venlig hilsen -
> Calle

Hvor er han dog en smuk mis. Håber at han får mere tillid til
dyrlægen, det er synd han skal være bange. Det er jo ikke nogen trøst
for dig, at der er mange andre katte der har det lige som ham. Det er
ikke helt usandsynligt at han vokser fra det.

Han er sikkert snart helt på "dupperne" igen.

Mange ønsker om en god jul herfra.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 23-12-06 12:44

> Calle skrev:
har er nemlig
> [...]
> Er der iøvrigt noget man kan gøre for at han kan glemme
> de besøg hos dyrlægen ?
> Som sagt, tak for de gode råd og hav en god jul.

Årh hvor er han bare dejlig! Dit heldige asen!
Mht dyrlægeskrækken, så forstår man jo godt den lille. Og hvad gør kloge
forældre så?
Viser, med masser af ømhed, tålmodighed og lidt "bestikkelse", at det
ikke er nær så slemt. Måske slet ikke slemt. Så forsvinder angsten.
Men det kræver tiiiid, og tåååålmoooodiiiiigheeed! Masser! Med helt ro på.
Allerbedst laver en 'snakke-og-hygge' aftale med lægen, så barnet finder
ud af, at han er et menneske. Et rart et.
Det er måske lidt mange penge.... Men godt givet ud på langt sigt.
Jeg er så heldig, at min dyrlæge har en gratis spørgetid hver
eftermiddag, hvor man kan smutte forbi, hvis man bare vil spørge, og
katten ikke skal undersøges eller behandles. Så før jeg fik Gia, var jeg
lige inde at hilse på for at se, hvordan de var - flinke folk! Og da hun
så kom, var vi henne et par gange, hvor det var hans flinke assistenter,
stud. vet. piger, der gerne hyggesnakkede, nussede katten, hun blev
vejet osv., så hun lærte stedet og dets dufte at kende. En dag var
dyrlægen der så selv, så kom hun lige i hænder hos ham - dvs hun
oplevede hele stedet og menneskene, før der overhovedet var noget, der
gjorde ondt nogen steder.
Ligeså kan man lade transportboksen stå fremme med foder i, som en
ekstra hule. Så forsvinder skrækken for den, hvis det er.
Gå tur med katten i boksen hen forbi klinikken - gerne mange gange -
uden at gå ind.
Stop op, kæl for katten, giv den yndlingsfoderet osv.
Senere - gå ind, og gå straks ud igen (aftal det med dem, så de ved,
hvad der foregår, når du kommer og går igen ).
Og så fremdeles. Med megen kærlighed.
Til sidst kan I hilse på dyrlægen, og lave et 'hyggebesøg' hos ham (hvis
han er flink, koster det ikke - eller ialtfald billigt - det er jo en
fast klient, han så får fremover).
Uden at være ekspert - så er det sådan, jeg har gjort med Gia, også mht
at gå i sele, blive redt, og hvad jeg ellers har villet lære hende af
praktiske ting.
Jeg ville gøre, som man ville gøre med et meget lille barn, som man ikke
kan ræsonnere med. "Tale" meget, meget tålmodigt til følelserne, og
gøre, som man selv gerne ville behandles.
Lidt besværligt, måske, men egentlig enkelt.
Nu er han jo ikke så gammel, så der er gode chancer for at få ham mere
vant til gæster. Bed dem være rolige i det, lok ham frem med legetøj og
bidder, og nus ham. Lad ikke gæsterne håndtere ham før han kender dem
godt. Han er jo skræmt, den lille. Hav ham på armen, når de kommer, nus
ham osv. så han er tryg hos dig.
Efter jul kan du evt spørge igen, så er de mere erfarne her nok knap så
travle.
Der er også en del gode sites med artikler og råd (katteinfo.dk,
netdyredoktor, Kattens Værns sites), og der er bestemte gode kattebøger,
jeg altid slår op i, hvis der er noget.
Held og lykke med det - og meld gerne tilbage, hvordan det går med den
lille skattedreng (sååå nuttet!)

Fra : Calle

Dato : 23-12-06 15:46

> [...]
> Allerbedst laver en 'snakke-og-hygge' aftale med lægen, så barnet finder
> ud af, at han er et menneske. Et rart et . . . . . . . . . .

Hej -
Endnu en gang tak for svarene og interessen for vores mis.

Vi startede straks med en kostomlægning og det synes allerede
at have virket, her til morgen gik det fint helt uden blod, så det
er nok den vej vi skal gå.
Når vi kommer til byen her efter jul, vil vi ind til dyrlægen og købe
det han vil foreslå som foder fremover.
Den første måned efter vi hentede ham, var han fuldstændig tryg ved
andre, de kunne både lege med ham og bære ham, men som jeg skrev
ændrede sig markant efter besøgene ved dyrlægen, nu sidder han under
sofaen med et blik i øjnene som om de ville slå ham ihjel, og forsøger
man at slæbe ham ud så bider han.
Så snart vi er ene er han den dejligste mis der smider sig og forventer vi
leger med ham - se billedet.
Han får masser af opmærksomhed, når vi spiser sidder han på bordet
og får smagsprøver - det kan man så synes om eller ej
og han sover hos os om natten, så vi kan næsten ikke være
mere for ham, jeg er bange for det aldrig bliver anderledes.
På et senere tidspunkt vil vende tilbage og fortælle hvordan det
er gået med ham.
http://home7.inet.tele.dk/exphirts/mis.jpg

God jul og hilsen
Calle.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 23-12-06 18:40

> http://home7.inet.tele.dk/exphirts/mis.jpg
>
> God jul og hilsen
> Calle.

åååååårh smelte smelte

Mvh Kari

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-12-06 21:49

"Calle" <nordteknikspam@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Gourmet Gold, han drikker og tisser normalt.
> Har nogen et godt råd der måske kan hjælpe ham ?

Jeg har oplevet det med RC på nogle katte. Derfor har jeg både Hills og RC
til mine katte i dag og de rigtige vælger selv Hills. Alternativt.... få
dyrlægen til at tage en blodprøve og teste den. Hvis man har lidt problemer
med leveren, så vil den trække vand ud fra tarmene og det giver hård mave.
Der findes noget specielt foder fra dyrlægen (LD), der kan hjælpe til at få
leveren på rette kurs igen.

Held og lykke med det ?

Nina

Hent en gratis SPAMfighter her.