Rør til radiatorer
Fra : tiede

Dato : 18-12-06 15:22

Hej derude,

Jeg har nogle spørgsmål i forbindelse med centralvarmeinstallationen
i mit hjem:

1. I sin tid tilsluttede en vvs'er nogle radiatorer i vores kælder. I
den forbindelse koblede han kobberrør på de eksisterende 1/2" rør
med nogle muffer, som ligesom skrues rundt om røret. Er der nogen der
ved hvad sådan en muffe hedder og hvor man kan få den (jeg har kigget
på billigvvs og lavprisvvs uden held).

2. Jeg skal købe en ny radiator til vores soveværelse. Jeg har kigget
på Purmo compact serien og kan se, at tilslutningerne til denne
radiator (og faktisk alle andre radiatorer) er 1/2". Den nuværende
radiator har 3/8" tilslutning og derfor er rør etc alle sammen 3/8".
Hvordan laver jeg koblingen fra 1/2" til 3/8" smartest? Det skal gerne
ske så tæt på radiatoren som muligt.

3. Hvad skal der til for at man kan lodde sine egne
kobberinstallationer. Jeg har en del elektronik loddeerfaring, men hvad
skal man ud og investere i for at kunne lodde kobberrør (gasbrænder,
loddetin etc)? Er der en gasbrænder som er fornuftig i pris og som kan
anbefales?

På forhånd tak

Mvh Kim

Fra : Martin Bak

Dato : 18-12-06 16:26

"tiede" <kimtiede@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>med nogle muffer, som ligesom skrues rundt om røret. Er der nogen der
>ved hvad sådan en muffe hedder og hvor man kan få den (jeg har kigget

Kobberrørsfittings med klemringe. De fås i ethvert byggemarked, men det er
en dyr løsning.

> [...]
>skal man ud og investere i for at kunne lodde kobberrør (gasbrænder,
>loddetin etc)? Er der en gasbrænder som er fornuftig i pris og som kan

Du skal have en gasbrænder, loddefedt og loddetin. (det til elektronik kan
ikke bruges). Desuden skal du have rensemåtter (3M eller lign.) eller
ståluld. Hverken brænderen eller det andet koster ret meget. Dog skal man se
sig for med hensyn til gas-refills, der kan være lidt pebrede. Til gengæld
koster loddefittings kun en brøkdel af, hvad klemringsfittings koster.
Du renser omhyggeligt kobberrør og fittings, smører lidt loddefedt på,
samler delene og varmer. Tinnet løber selv rundt, hvis du har renset
ordentligt og ramt den rigtige temperatur. Det er ganske nemt når man lige
får øvelsen. Du bukker tintråden så du har styr på hvor meget der
appliceres. Tommelfingerregel er, at der skal så meget tin på i mm. af
tråden, som dit rør er i diameter. Altså 18mm. tintråd til 18mm.´s kobberrør
osv.

Martin

Fra : ozio

Dato : 18-12-06 19:52

Hej

Du kan anvende Primofit til at tilslutte til eksisterende 1/2" rør uden at
der skæres gevind i dem.

Har et par 3/4 til salg....

Mvh
Oizo

Fra : tiede

Dato : 18-12-06 20:10

Hej,

Bare lige for at være sikker, så har jeg uploadet et billede af de
muffer som jeg taler om

http://www.tiede.dk:8080/roller/kim/resource/IMG_1184.JPG

/Kim

Fra : Aksel

Dato : 18-12-06 23:45

Bare lige for at være sikker, så har jeg uploadet et billede af de
muffer som jeg taler om

http://www.tiede.dk:8080/roller/kim/resource/IMG_1184.JPG

/Kim

Det er et "anboringstee" eller "lyntee"
http://www.billigvvs.dk/Rør%20&%20Fittings/Messing%20Fittings/c2a6a955f7d8d828f927fad38a7e12ea.html

Overgangen fra 1/2 til 3/8 laves med en nippelmuffe der skrues i radiatoren.

Hilsen Aksel

Fra : Finn Erichsen

Dato : 19-12-06 00:11

Hej Kim det tee du viser hedder et anborings tee VVS#
013762003= 3/8" 013762004 = 1/2" ballofix ventilen er der så
du kan skrue en dertil beregnet bor med pakdåse på den åbne
ventil og derefter bore igennem rørvægen. Træk så boret
tilbage så langt så du kan lukke ventilen med lidt
forsigtighed. Du kan nu af skrue pak dåse /bor hold så en
spand eller anden form for opsamlings enhed, åben kortvarigt
for ventilen så du skylder borespåner ud af systemet og luk
såventilen igen og du er nu klar til at forbinde din radiator.
Jeg håber det fremgår at sådan et tee er beregnet til at
anbore på et system hvor vandet stadig er på altså under tryk.
Kan også bruges til brugsvand.
Specialbor 013756.004
Anboringspakdåse 013757.004
Neoprenpakninger max 80 grader 013758.004
Silikone pakninger max 180 grader 013759.004
Du bliver dog nød til at tale med grossisten for de skal passe
i størelsen til røret der bliver anboret på.
Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia