Vinteropbevaring. Hold garagen frost og fu~
Fra : Jim Andersen

Dato : 18-12-06 13:49

Så er der en julegaveidé:

http://solarwall.dk/

FDM vil teste den i den nærmeste fremtid.

/jim

Fra : Rikke Petersen

Dato : 18-12-06 14:45

Jim Andersen <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev:
>Så er der en julegaveidé:
>
>http://solarwall.dk/
>
>FDM vil teste den i den nærmeste fremtid.
>
>/jim

Ser interessant ud! Bliver spændende at se testresultaterne.

Vi skal snart i gang med at opføre ca. 30 m2 garage/miniværksted
til mc'erne m.m. hjemme på matriklen. Vi har i den forbindelse
kigget på http://www.solarventi.dk/.

Er der nogen der har erfaring med dette system? Fungerer det
efter hensigten? Er det enkelt at montere? Noget særligt man bør
tage højde for? osv.

/Rikke,
Bonneville 2004

Fra : Lars

Dato : 18-12-06 15:59

"Rikke Petersen (slet QGXAT)" <rikke_petersen@QGXATmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11664498060.0536615450967588@dtext.news.tele.dk...

> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med dette system? Fungerer det
> efter hensigten? Er det enkelt at montere? Noget særligt man bør

Jeg har i de sidste ca. 10 år haft et lignende anlæg monteret på min
garage/værksted. Dog et anlæg fra AIDT miljø, men samme system.
Det virker fint, blot en smule solskin på panelet, og temperaturem er 5 - 7
grader højere end udenfor, og fugtproblemer i vintersæsonen er stort set
væk.
Jeg har også et anlæg på mit sommerhus, og alle problemer med et klamt og
fugtigt vintersommerhus er væk. Når vi kommer om vinteren, tænder for varmen
er der hyggeligt og rart efter få timer. Før vi fik solvarmen var det første
døgn altid en prøvelse, især fordi alt, møbler, sengetøj, vægge o.s.v. var
klamme i det meste af et døgn.
Jeg kan kun anbefale systemet fra AIDT og det nye her se ud til ar være en
"kopi".
Lars

Fra : Armand

Dato : 18-12-06 23:33

"Lars" <rbk@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> garage/værksted. Dog et anlæg fra AIDT miljø, men samme system......
> Jeg kan kun anbefale systemet fra AIDT og det nye her se ud til ar være en

Aidt. systemer er svjh en "selvdreven varmeflytter" á normale
solcellepaneler, hvor dette omend ogse værende selvdrevet, ser ud til (blot)
at være et solopvarmet "gitter" hvorigennem det indsugede luft passerer :-/

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-12-06 00:54

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
(blot)
> at være et solopvarmet "gitter" hvorigennem det indsugede luft passerer
:-/

Det ligner i betænkelig grad mere en kopi af en sortmalet masonitplade med
huller i, men den plejer da ikke at koste den pris?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-12-06 07:21

Armand wrote:

> Aidt. systemer er svjh en "selvdreven varmeflytter" á normale
> solcellepaneler, hvor dette omend ogse værende selvdrevet, ser ud til (blot)
> at være et solopvarmet "gitter" hvorigennem det indsugede luft passerer :-/

Nu ikke så negativ - den øverste del ligner til forveksling solceller,
og "En ventilator skaber et let undertryk på bagsiden af pladen, herved
suges luften gennem" tyder også på at der er minimum 2 ledninger med.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 19-12-06 16:15

> Nu ikke så negativ

Jeg er ikke negativ. Jeg nævner blot den forskel jeg synes at kunne se (og
som du bekræfter). At jeg skriver: "kun", skyldes simpliciteten der ikke
nødvendigvis behøver at være en dårlig faktor, men netop déri ligger den
markante forskel der gør at dette ikke er "billig kopi".
> ....... den øverste del ligner til forveksling solceller, og "En
> ventilator skaber et let undertryk på bagsiden af pladen, herved suges
> luften gennem" tyder også på at der er minimum 2 ledninger med.

Jup!
Som på de alternative systemer er der såvel et varme-panel, som et
strøm-panel, derved at der jo er pumpe/blæser på begge og at dén skal drives
af selvforsyning!

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-12-06 08:50

Rikke Petersen (slet QGXAT) wrote:

> kigget på http://www.solarventi.dk/.
>
> Er der nogen der har erfaring med dette system?

FDM bladet ville vist teste mere end blot det ene fabrikat. De nævnte
ihvertfald 3-4 websteder. Den med solarwall var blot dén jeg bedst kunne
huske :)

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 18-12-06 16:51

> http://solarwall.dk/
>
> FDM vil teste den i den nærmeste fremtid.

I "friland" (det alternative byggeri ved feldballe) var der en der valgte
det på en hel sydvendt væg - udsendelsen kan sikkert ses online på dr.dk

Ideen er jo meget god - også til en garage.

Men frost er normalt ikke det store problem for vinteropbevaring - det er
den relative luftfugtighed der er synderes og endnu mere spcecifikt om den
er over/under dugpunktet.

/A

Fra : flopper

Dato : 18-12-06 18:12

> Men frost er normalt ikke det store problem for vinteropbevaring - det er
> den relative luftfugtighed der er synderes og endnu mere spcecifikt om den
> er over/under dugpunktet.

det er jo rigtigt nok, men varmere luft har et højere dugpunkt, så en
varmere garage vil hjælpe med at holde den relative luftfugtighed nede

flopper

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-12-06 20:18

> det er jo rigtigt nok, men varmere luft har et højere dugpunkt, så en
> varmere garage vil hjælpe med at holde den relative luftfugtighed nede

Eller også skal man sørge for at der er konstant frost i garagen - så er der
ingen luftfugtighed.
Den lave temperatur vil også sørge for at alt det der kan ruste, vil gøre
det endnu langsommere.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 19-12-06 10:49

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote in message
> Så er der en julegaveidé:
>
> http://solarwall.dk/
>
> FDM vil teste den i den nærmeste fremtid.
>
> /jim

Jeg monterede her til sommer et tilsyneladende helt tilsvarende SV07SEL
anlæg fra http://www.anssolvarme.dk på sydvæggen af min 35 m2 fuldmurede men
uisolerede garage. Anlægget har været forhandlet gennem Silvan siden
foråret. De foreløbige erfaringer er blandede:

- Ventilatoren kører kun når der er fuld sol på, hvilket ikke er ret mange
timer i døgnet i denne halvdel af året.
- Efter et par måneder faldt solcellepanelet af, da den dobbeltklæbende
skumtape ikke kunne tåle varmen! Lidt skruer og alu-skinner til ialt kr.
64,- og lidt fingerfærdighed har dog sikret en noget mere permanent montage
af solcellepanelet. Silvan og producenten er blevet gjort opmærksomme på at
der er plads til forbedringer ved produktet.
- Garagen er desværre i så dårlig stand at den tager vand ind gennem
murværket, så den relative luftfugtighed er højere inde end ude. (Endnu) et
projekt til at løse dette problem er under udtænkning.
- Solcellepanelet kan suppleres med endnu et solcellepanel der placeres højt
og sydvendt for at få mere gang i ventilatoren. I følge producenten en dims
til ca. kr. 300,-.
- Alternativt kan solcellepanelet afmonteres (det falder alligevel af),
ledningen forlænges, og placeres mere optimalt.
- Anlægget er relativt let at montere:
- - 2 huller i muren der passer med enhedens ud- og indsugning.
- - 1 hul i indsugningen, så solcellens ledning kan komme ind til
ventilatormotoren
- - Evt. en samlemuffe og en ledning til en kontakt der kan tænde og slukke
for ventilatoren (sommervarme) inde i indsugningen.
- - Skru enheden fast på væggen.
- - En (dekorativ?) rist i hvert hul indvendigt.

Tilbage står bare at se om det virkelig gør en positiv forskel for garagens
indeklima. Sidste vinter var ret hård ved det blandede skrammel der
opbevares i den. Indtil garagen er tør, står bimmeren ude.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : Tom Christensen

Dato : 19-12-06 15:07

Hej Jørgen

> [...]
> indeklima. Sidste vinter var ret hård ved det blandede skrammel der
> opbevares i den. Indtil garagen er tør, står bimmeren ude.
Jeg går også i garage-isolerings-og-opvarmnings-tanker. Så du må meget gerne
her skrive om dine erfaringer.

På forhånd tak.

--
venlig hilsen