Lille svinekam lavet på forhånd?
Fra : Lene

Dato : 18-12-06 10:37

Kan man ikke tilberede en svinekam på forhånd ligesom man kan med en
and?. 2. juledag kommer der folk her og for at blive fri for at stå med
det hele denne dag, vil jeg gerne lave svinekammen en af dagene.

Kan I give mig et tip til hvordan jeg bedst gør det. Her tænker jeg også
på hvordan jeg så får sikret mig at den får en sprød svær.

Mvh. Lene
40plus.dk

Fra : Ralph

Dato : 18-12-06 16:43

"Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse
> Kan man ikke tilberede en svinekam på forhånd ligesom man kan med en and?.
> 2. juledag kommer der folk her og for at blive fri for at stå med det hele
> denne dag, vil jeg gerne lave svinekammen en af dagene.

Hmm, jeg vil tillade mig at tvivle, dels pga. opvarmningen dagen efter og
sværens sprødhed.

Men rødkål, kogning og pilning af brunekartofler, skrælning af hvide
kartofler, stegning og partering af and, ris a'lamande, kirsebærsovs,
finsnitning af sværen kan da sagtens laves dagene før, så er det sådan set
kun kamstegen der mangler.

--
Ralph

Fra : sailor99

Dato : 18-12-06 17:35

> [...]
>
> Kan I give mig et tip til hvordan jeg bedst gør det. Her tænker jeg også
> på hvordan jeg så får sikret mig at den får en sprød svær.

Skær sværen fra i et stykke.
Når du skal bruge stegen, lægger du sværen i et ildfast fad med skindsiden
nedad. Hæld så kogende vand i, så skindet er dækket. Må gerne gentages en
gang. Herefter gnider du sværen med groft salt og smider den i ovnen ved 200
grader ( evt lidt mindre ved varmluft) hold hele tiden øje med den. Efter en
½ times tid begynder den at være klar. Resten klares evt. under grill, men
pas på, for til sidst går det stærkt.
På den måde har du opvarmet steg med sprød svær.

Mvh
Georg

Fra : Emilsen

Dato : 18-12-06 19:58

Lene:
> Kan I give mig et tip til hvordan jeg bedst gør det. Her
> tænker jeg også på hvordan jeg så får sikret mig at den får en
> sprød svær.

Google med følgende linie i søgefeltet:
"Udskæring og tilberedning af svinekød"

Hent første hit - det er en PDF-file på 2 Mb fra Danske
Slagterier - som har mange gode tips.

m.v.h. Emil