Min kat snakker for meget
Fra : Steffen Jensen

Dato : 18-12-06 10:08

Den ene af to katte jeg har miauer mere og mere hvilket er ved at blive
et problem.

Han har altid snakket lidt og man har jo syntes det var meget sødt når
man kunne få ham til at sige lidt, men nu gør han det også om natten og
i løbet af dagen uden nogen videre grund tilsyneladende. Og det bliver
tit over i katte-jammer.

Det er ikke fordi han mangler mad, og han kommer også ud tit. Han er
kastereret og har en bror.

Hvad pokker kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Steffen Jensen

Fra : Margit Wulff

Dato : 18-12-06 13:04

On Mon, 18 Dec 2006 10:07:41 +0100, Steffen Jensen
<steffenjensenKATTE@BAKKEtiscali.dk> wrote:

> Den ene af to katte jeg har miauer mere og mere hvilket er ved at blive
> et problem.
> Hvad pokker kan jeg gøre?

Jeg vil gætte på, at det er en lidt ældre kat, som bliver forvirret, hvis
den vågner om natten. Vi har nemlig haft samme problem med vores ene kat.

Helt nøjagtigt hvad du kan gøre, kan jeg ikke rigtigt fortælle dig - andet
end at sørge for, at katten er tryg, hvis den vågner. Jeg plejede gerne at
kalde på vores kat, som så kom ind i soveværelset, og så blev der ro i et
stykke tid.

--
vh Margit Wulff
-webmaster for kattesiden.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-12-06 13:29

Steffen Jensen wrote:
> [...]
> Og det bliver tit over i katte-jammer.
>
> Det er ikke fordi han mangler mad, og han kommer også ud tit. Han er

Der er et indlæg fra d. 20/11 der omhandler det samme problem, der er
flere gode svar. Din kat er måske begyndende "senil", hvilket kan
forklare at han måske ikke helt ved hvor han er f.eks. når han vågner.
Det siges at det hjælper hvis man kalder på katten, og får ham
beroliget, eller evt. lader ham ligge i fodenden af sengen tæt på jer.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Steffen Jensen

Dato : 18-12-06 14:13

> [...]
> Det siges at det hjælper hvis man kalder på katten, og får ham
> beroliget, eller evt. lader ham ligge i fodenden af sengen tæt på jer.

Nej det tror jeg ikke fordi han er ikke ret gammel. To år.Kan det bare
være opmærksomheds problem ligesom med børn?

Med venlig hilsen
Steffen Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-12-06 14:35

Steffen Jensen wrote:

> Nej det tror jeg ikke fordi han er ikke ret gammel. To år.Kan det
> bare være opmærksomheds problem ligesom med børn?

Helt ærligt, jeg aner det ikke. Prøv først at give ham noget
aktivitetslegetøj eller en foderbold, det kan være at han keder sig
selvom brormand også er der. Hvis han ikke virker sløv eller syg, så
synes jeg da at du skulle prøve at ringe til din dyrlæge og spørge. De
plejer at være til at tale med, og det koster jo kun opringningen.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-12-06 21:46

> Nej det tror jeg ikke fordi han er ikke ret gammel. To år.Kan det bare
> være opmærksomheds problem ligesom med børn?

Jep, jeg vil skyde på at han er en teenager-unge der ikke kan få
opmærksomhed nok, og så har han måske også en tendens til at løbe lidt om
hjørner med jer ved samme lejlighed
Jeg ville prøve at ignorere det i en periode. Selv en negativ reaktion fra
jer er opmærksomhed til ham

Held og lykke
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Gainsbourg

Dato : 18-12-06 17:52

Det er vist et skoleeksempel på den gamle gardinhistore. Et klassisk
eksempel fra adfærdsindlæring, der i sin korthed går ud på, at man aldrig
skal lade sin lille killing lege sødt med enderne af gardinerne, hvis man
ikke vil have en 7 kg tung hankat hængene i dem året efter og de næste 15-20
år.

Det er jo et tydeligt, at du har "opdraget" ham til at snakke (lidt, som du
skriver). Katten benytter bare den adfærd, som du selv har indlært. Du er
nødt til at indlære en ny adfærd, som katten kan bruge til at få din
opmærksomhed på, i stedet for den gamle... og du skal lære at ignorere den
adfærd der er uønsket, så du ikke forstærker den.

Lån fx. Karen Pryors bog "Klikkertræning for Katte", som giver en nem og ret
sjov tilgang til adfærdsændring og styring og samtidig til aktivering af
katten. Det lyder nemlig lidt som om din kat er lidt understimuleret og
bruger den metode den kender, til at påkalde sig din opmærksomhed.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Det skal selvfølgelig altid nævnes, at det er en god ide at få ham
checket hos dyrlægen, så man kan udelukke at der ligger sygdom bag. Det gør
der nemlig tit, når katte pludselig ændrer adfærd.

Fra : Steffen Jensen

Dato : 18-12-06 18:05

> [...]
> checket hos dyrlægen, så man kan udelukke at der ligger sygdom bag. Det gør
> der nemlig tit, når katte pludselig ændrer adfærd.

Okay...Tusind tak for rådet.

Med venlig hilsen
Steffen Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar