Bolcher uden saks
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 17-12-06 20:33

Jeg er begyndt at lave bolcher igen (efter 17 års pause) og er kommet i lidt
af en knibe. Jeg har lovet mine under at jeg vil lave rabarber-bolcher. I
ved dem der er gule i midten og røde udenom.

Jeg er som sådan med på hvordan jeg får placeret farverne, men alle de
bolcher jeg har lavet hidtil har jeg klippet over således at de fik den der
trekantede facon. Gør jeg det sammed med rabarber-bolcherne vil enderne jo
blive mast og effekten gå fløjten. Så er der nogen der kan hjælpe mig med
hvordan jeg får klippet/skåret bolche-massen så jeg bibeholder effekten med
to farver? Altså et cylinder-formet bolche.

Mvh
Kasper Katzmann

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-12-06 20:57

On Sun, 17 Dec 2006 20:33:27 +0100
"Kasper Katzmann" <kasper@katzfyfymann.dk> wrote:

> [...]
> Så er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg får klippet/skåret
> bolche-massen så jeg bibeholder effekten med to farver? Altså et

Lad dem tørre som stænger og slå dem så i dele med en kniv eller
lignende. De er som regel så sprøde (hvis lavet korrekt) at de let kan
slåes over.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 17-12-06 21:09

Kim Schulz mumlede:
> Lad dem tørre som stænger og slå dem så i dele med en kniv eller
> lignende. De er som regel så sprøde (hvis lavet korrekt) at de let kan
> slåes over.

Skal de så køle helt af eller bør man dele dem mens de stadig er lidt varme?

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-12-06 21:11

On Sun, 17 Dec 2006 21:09:24 +0100
"Kasper Katzmann" <kasper@katzfyfymann.dk> wrote:

> Kim Schulz mumlede:
>
> Skal de så køle helt af eller bør man dele dem mens de stadig er lidt
> varme?

Jeg kan faktisk ikke helt huske det, men du kan jo prøve begge ting og
se hvad der er lettest.

Fra : noone

Dato : 17-12-06 20:22

> [...]
> kan hjælpe mig med hvordan jeg får klippet/skåret bolche-massen så jeg
> bibeholder effekten med to farver? Altså et cylinder-formet bolche.

Jeg bruger selv en gammeldags Raadvad brødmaskine til netop den slags. De
kan stadig købes som nye, men kan også findes på loppemarkeder og den
slags. Der er et billede af sådan en fyr her:

http://www.defineting.dk/items/dft_0924.jpg

noone

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-12-06 21:16

Kasper Katzmann wrote:
> [...]
> klippet/skåret bolche-massen så jeg bibeholder effekten med to
> farver? Altså et cylinder-formet bolche.

Min datter har også lavet bolcher i nogle år nu. Rabarberbolcherne
lader hun køle af i stænger medens hun ruller dem på bordet. Derefter
lægger hun dem enkeltvis på en stor marmorplade hun bruger når hun
koger bolcher, og fører stangen ud over kanten til passende størrelse
og "hugger" bolchet af med en stor skarp kniv, det gentager hun så til
alle bolchestængerne er hugget i passende stykker.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 17-12-06 22:13

Hej Tove

> og "hugger" bolchet af med en stor skarp kniv, det gentager hun så til
> alle bolchestængerne er hugget i passende stykker.

Sådan gjorde de også i det sidste bolchekogeri jeg besøgte.

--
Mvh Max