Hvordan lugter naturgas ?
Fra : Brian Østergård

Dato : 17-12-06 18:58

Hej

Jeg synes jeg kan lugte en meget svag "svovllugt" fra mit gasfyr og er
kommet i tvivl om det kan være udsivende gas min følsomme næse har sporet
sig ind på ?

Er der nogen der ved hvordan naturgas lugter og evt. har erfaringer med
lignende.

Fyret er et ældre HS Tarm med lukket brændkammer.

Det skal siges at lugten er meget svag, jeg tror de færeste overhovedet vil
kunne lugte det og jeg er ikke 100% sikker på at det kommer fra fyret.

På forhånd tak for inputs.

Brian :ø)

Fra : N & H

Dato : 17-12-06 19:05

du kan ikke lugte noget som helst. du bør kontakte din gas leverandør
hurtigst muligt. du kan blive syg af det skidt.

Fra : Brian Østergård

Dato : 17-12-06 19:19

"N & H" <vic@nejtak.com> skrev i en meddelelse
> du kan ikke lugte noget som helst. du bør kontakte din gas leverandør
> hurtigst muligt. du kan blive syg af det skidt.

Hej

Tak for svar.

Hvis naturgas er lugtfri så er det nok ikke det jeg kan lugte.
Jeg mente at de tilførte en eller anden form for lugtstof netop for at man
kan lugte udslip ?

Brian :ø)

Fra : LarsJ

Dato : 17-12-06 19:45

Brian Østergård skrev:

> Hvis naturgas er lugtfri så er det nok ikke det jeg kan lugte.
> Jeg mente at de tilførte en eller anden form for lugtstof netop for at man
> kan lugte udslip ?

Det er korrekt - hvis der er udslip af gas vil du kunne lugte det. Der
er tilsat et duftstof, som minder om svolv/rådne æg. Netop for at man
selv kan lugte udslip.

Så luft godt ud og kontakt din gasleverandør omgående (helst pr. mobil
udenfor) - de har alle en døgnvagt.

Måske svareren tænker på kulilte, der opstår ved forbrændingen af
naturgas. Det har ingen lugt og kan i tilstrækkelige mængder være
dræbende. Der har for nylig været en sag om en bestemt type Valiant
gasfyr, som slap kulilte ud og gjorde nogle mennesker syge. Selv om
firmaet var klar over problemet, undlod de at advare andre købere af
gasfyret.

Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-12-06 19:18

> Er der nogen der ved hvordan naturgas lugter og evt. har erfaringer med
> lignende.

Det stinker! Selv meget små mængder lugter så man ikke kan være i lokalet og
omgående finder telefonnr til montøren.

Mvh Maria

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-12-06 19:55

> Det stinker! Selv meget små mængder lugter så man ikke kan være i
> lokalet og omgående finder telefonnr til montøren.

Nej, det gør man ikke, man lukker først selv for gassen ved en udendørs
ventil, og så ringer man til naturgasselskabet.

mvh
Preben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-12-06 20:25

> Nej, det gør man ikke, man lukker først selv for gassen ved en udendørs
> ventil, og så ringer man til naturgasselskabet.

Som henviser til en montør. Hvis han kan lugte og konen ikke kan, så haster
det ikke mere end at det kan vente til mandag morgen.

Mvh Maria

Fra : Brian Østergård

Dato : 17-12-06 20:59

> Som henviser til en montør. Hvis han kan lugte og konen ikke kan, så
> haster det ikke mere end at det kan vente til mandag morgen.
>
> Mvh Maria

Hej

Tak for alle svarene......

Det er en meget svag gaslugt, hvis der overhovedet er en.

Jeg har en ret følsom næse så det kan være alt muligt jeg lugter og når det
er så lidt som det er så tør jeg godt vente til mandag morgen med at
kontakte en vvs-mand.

Brian :ø)

Fra : brian

Dato : 17-12-06 21:14

>Som henviser til en montør. Hvis han kan lugte og konen ikke kan, så haster
>det ikke mere end at det kan vente til mandag morgen.

Håber sq ikke at nogen som helst naturgasselskab eller montør kan
finde på at udsætte gas lugt til mandag morgen. (om så de tror at
brugeren rentfaktisk kan / har lukket for gashanen) så skal der
reageres promte.

Men ja luk for gashanen luft brug ingen elektriske apperater luft
kraftigt ud og tilkald de professionelle.

Ville godt se forsiden på lokal sprøjten efter at montør eller
gasselskab havde udsat til mandag morgen og et hus var røget i luften.

men bare min mening

brian skrev sidst 19.45 mon han stadig er der

en anden brian

Fra : brian

Dato : 17-12-06 21:16

>brian skrev sidst 19.45 mon han stadig er der

Ja det var han

Lad nu være at spare lidt hånd øre og få gasmanden i bilen. Så sover
du også mere rologt i nat

Fra : Brian Østergård

Dato : 17-12-06 21:53

"brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det var han
>
> Lad nu være at spare lidt hånd øre og få gasmanden i bilen. Så sover
> du også mere rologt i nat

Hej

Jo jeg lever endnu.

Det var vist falsk alarm. Efter at jeg har fjernet min firmajulegave, en
læder/ruskind-grillforklæde, fra rummet forsvandt svovllugten også.
Det er åbenbart ulempen ved at have en følsom næse

Tror nu nok jeg køber en gasalarm alligevel, jeg har pludselig konstateret
at det må være en rar tryghed at have.

Endnu en gang tak for hjælpen til alle der har svaret.

Brian :ø)

Fra : brian

Dato : 17-12-06 22:53

>Tror nu nok jeg køber en gasalarm alligevel, jeg har pludselig konstateret
>at det må være en rar tryghed at have.

mon ikke en hurtig email til familien stadig kan nå at resultere i
sådan en julegave

Fra : Finn Erichsen

Dato : 19-12-06 01:24

Hej Brian. Det er helt fornuftigt lige at klappe hesten når der
er tale om så lidt og det viste sig da også at det ikke var fra
gas kedlen. Lidt almindelig orientering Generelt lugter naturgas
IKKE men det kan godt lugte en lille smugle alt efter hvor det
kommer fra men normalt siger vi i industrien at det ikke lugter
derfor tilsættes der noget vi kalder røbestof (det er da for
resten det samme for F gas) det er tilsat så forbrugeren kan
lugte hvis der skulle være en brænder der er blæst ud, opstået
utæthed og lignende. Røbestoffet kommer i vid udstrækning fra
det Amerikanske stinkdyret eller en syntetisk udgave af samme og
kan spores af en normalt følsom næse 1/60.000 eller 1.6 promille
gas i luft altså en overordentlig lille mængde. Naturgas er ikke
giftigt i den forstand men der er dog overordentligt
sprængfarligt i området 5 til 15% mindre end det, der sker
intet, mere end det, der sker intet. Naturgas er ydermere letter
end luft lige som bygas F gas er tungere end luft. Det faktum at
N gas er lettere end luft er en kraftigt medvirkende årsag til
at der sker yderst få ulykker med N gas og det til trods at der
er mange klodrianer der roder rundt med det på verdensplan.
Jeg vil godt understrege at jeg helt klart støtter synspunktet
FÅ DET TJEKKET HVIS DU MENER DU KAN LUGTE NOGET DER FÅR DIG TIL
AT TRO DET ER N gas men gå ikke over genvind, som Maria skrev ”
Som henviser til en montør. Hvis han kan lugte og konen ikke
kan, så haster
det ikke mere end at det kan vente til mandag morgen”.
Skulle det ske der lugter en lille smugle af gas så smør en
kraftig sæbevandsopløsning på samlingerne nær det sted hvor du
kan lugte gassen. Hvis der kommer boble ring efter gas &
vandmesteren. Hvis der er en vedvarende lugt af gas efter
udluftning eller længere tid eller mæske begge del, ring efter
gas & vandmesteren.

Hvis der derimod er en meget stærk lugt af gas 5 til 15% (alt
herefter under forudsætning af at du kan komme af sted med det)
luk for gassen ved din måler, luk døre og vinduer op, brug ingen
telefon mobil/landline i huset eller i nærheden af huset. Hvis
der er lys nogen stæder i hytten, sluk det for guds skyld ikke.
Hvis der ikke er lys nogen stæder, tænd det for guds skyld ikke.
Undgå at bruge nogen form for døralarm, ringer, bim bam, eller
andre fancy alarm. Man har stadig faren for at køler/fryser vil
starte/stoppe samt andet elektronisk udstyr og sker det så mener
der boooom ingen hytte. Forlad hytten det er en tidsindstillet
bombe og ring så til den relevante myndighed fra et sted langt
fra hytten. Jeg ved godt at det er en skrækkelig tanke at miste
hytten men at miste dit eller andres liv, det er en katastrofe.
Statistisk set sker det meget få ulykker af den type på
verdensplan. N gas er en vidunderligt energikilde og en
fornøjelse at arbejde med både for forbruger og installatør.
Forholdet mellem dødsulykker gas/el ca. ligeledes på verdensplan
100 dødsulykker EL / 2 dødsulykker N gas.
Glædelig jul til jer alle derhjemme i dammen. Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia

Fra : brian

Dato : 19-12-06 08:10

Hej

Har så absolut ikke tænkt mig at være imod det du skriver,jeg er helt
enig men det er absolut kun personen og kun personen med problemet der
kan sige ok dette er ikke noget eller dette er noget.

Bare det at man begynder at spørge til råds i nyhedsgruppe er
selvfølgeligt fint men når man spør er man i tvivl og med gas skal man
ikke være i tvivl man skal være sikker.

Men det jeg skrev var sådan set.

Hvis brugeren er det mindste i tvivl skal der hentes erfarne krafter
ind i problematikken.
Kan brugeren selv deaktivere gassen og afvente hjælp til mandag jamen
så fint nul problem.

Men et naturgas selskab eller montør kan pr fjernhjælp i tlf ikke
konstatere om lugt af gas er noget der kan vente eller noget der skal
gøres noget ved promte. (Personlig ville jeg hisse mig meget meget op
hvis min kone eller barn blev afvist i telefonen med lad os lige se
mandag morgen om det var et problem.)

Det kan da godt være at det koster en tusse at tilkalde hjælp men er
du i tvivl så er det det der skal til.

Fra : Leonard

Dato : 18-12-06 09:50

brian <no@no.dk> wrote:

>Ville godt se forsiden på lokal sprøjten efter at montør eller
>gasselskab havde udsat til mandag morgen og et hus var røget i luften.

Der skal altså en hel del gas til før der er noget der springer i
luften.

Hvis vinden er i det forkerte hjørne og med den forkerte styrke, så
kan jeg også lugte lidt gas lige efter at fyret har kørt. Jeg ringede
også i panik til den lokale smed som har eftersynet. Han kontrollerede
fyret og fandt ingen fejl. Det er 2 år siden og det er stadig sådan,
men huset står da endnu.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-12-06 18:50

> [...]
>
> Jeg synes jeg kan lugte en meget svag "svovllugt" fra mit gasfyr og er
> kommet i tvivl om det kan være udsivende gas min følsomme næse har sporet

Man tilsætter en "mercaptan" - en svovlholdig, ildelugtende forbindelse til
naturgas - den samme som man benyttede i flaskegas.
Hvis du har lugtet til flaskegas vil du let kunne kende den.
Hvis der lugter af flaskegas/naturgas så send bud efter gasselskabet.
De efterser gratis systemet for utætheder.
Jeg mente engang at kunne lugte gasudslip. Systemet viste sig at være tæt.
Jeg teror lugten stammede fra et råddent løj, der lå i et skab i samme
lokale som
gasfyret.

Per A. Hansen

Fra : BA

Dato : 20-12-06 00:53

Hej

Vi har et rimeligt stort klistermærke fra HNG sat op i gangen nær
bryggerset. Her står meget kort fortalt det, som Finn skriver om - selvom de
vil have man først åbner alle vinduer. Man kan let og ofte læse de gode råd,
og sedlen skæmmer ikke. Der er også tlf nr på og det om at man IKKE skal
ringe inde fra huset. Få sådan en seddel..

Det vi af og til kan kan lugte er "udstødningsluften" altså affaldsluften,
eller hvad det hedder. Det lugter som i en svømmehal med for meget klor, og
kan kun lugtes udendørs, eller hvis vinden blæser det ind af et åbent
vindue.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....