Mad til galme katte
Fra : Peter

Dato : 17-12-06 15:25

Hej,
jeg har 2 gamle katte. En 18-årig steriliseret hunkat og en ikke
steriliseret hankat af ukendt alder. Dog må han også være omkring 15-16
år gammel.

Hunkatten er egentlig frisk, men er begyndt at blive tynd. Hun får
alsolut alt tilbudt hvad jeg kan komme i tanke om, men der har ikke den
store interesse. Diverse tilsætninger til maden har heller ikke den
store interesse længere.
Lun mælk kan man lokke lidt med, men da hun ikke spiser ret meget, får
du hurtigt diarre af denne løsning.
Tidligere spiste hun ikke - hun fløj lavt henover madskålen...
Hun har lige været en tur ved dyrlægen pga. en knude i brystet, men en
biopsi viste at det ikke var kræft, men bindevæv og fedt.
Ellers er der ikke meget fedt på hende længere.
Hvad kan jeg tilbyde hende?

Hankatten er en tilløber jeg har haft i et par år. Han har en dårlig
hofte der indimellem gør at han falder om og bliver liggende, da han
ikke han bevære det ene bagben længere. Det er smertefrit og lægen mener
at han pga. en hofteskade, indimellem, klemmer en nerve, der giver denne
midlertidige lammelse.
Udover hoften har ham meget dårlige nyrere. De er for små og han får
lynhurtigt urinsten. Han får et specialfodder som er fri for de stoffer
han absolut ikke må få. Han kan bla. ikke tåler fersk kød. Han har blod
i urinen få timer senere.
Han er godt træt af det fodder han må få (Hill´s Prescription Diet S/D)
Da han også er pænt tynd, leder jeg også her efter et alternativ - dog
men tanke på hans urinsten.

Jeg er glad for alle ideer, da jeg ikke rigtig har flere selv.

Mvh
Peter

Fra : Brian

Dato : 17-12-06 15:48

"Peter" <psx_cd_2000@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er glad for alle ideer, da jeg ikke rigtig har flere selv.

Du kunne prøve killingefoder til hunmissen og fx SPECIFICT FXD Physio til
hanmis..

Fra : Fronck

Dato : 17-12-06 21:35

On Sun, 17 Dec 2006 15:24:32 +0100, Peter wrote:

[...]
> Jeg er glad for alle ideer, da jeg ikke rigtig har flere selv.

Nu skriver du godt nok at du lige har haft hunkatten hos dyrlægen, men
prøv evt. at få kigget på hendes tænder. Har selv en gammel hunkat,
som også blev meget tynd. Det viste sig at hun havde dårlige tænder,
og efter hun fik trukket 6-7 stykker ud, begyndte hun at spise, og er nu i
fin form igen

/Franck

Fra : Anette

Dato : 17-12-06 21:53

Fronck wrote:
> [...]
> som også blev meget tynd. Det viste sig at hun havde dårlige tænder,
> og efter hun fik trukket 6-7 stykker ud, begyndte hun at spise, og er

ja, eller også er Peters gamle pige bare ved at melde sig ud - at det er ved
at være hendes tid til at gå til regnbuebroen.
Det var min første tanke da jeg læste Peters indlæg. De gamle misser jeg har
haft gennem årene har selv meldt ud at nu var det snart, på den måde. Først
holder de næsten op med at spise, drikker kun lidt. Pelsen bliver tynd og
mat. Katten ser afpillet og trist ud. Derefter finder de en stille plads
hvor de kan ligge i fred, dø i fred.
Det er så trist, det er så svært; men netop når den tid kommer synes jeg man
bør hjælpe sin lille ven, med at komme pænt herfra, så det ikke er noget der
pinagtigt trækker ud i flere uger.

Peter, jeg ved det er barsk at læse dette, men blot for at du har det med i
dine overvejelser for din tøsemis.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 17-12-06 22:08

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget der pinagtigt trækker ud i flere uger.
>
> Peter, jeg ved det er barsk at læse dette, men blot for at du har det med

Hej Peter og Anette

jeg vil give dig ret, Anette, det var helt sådan, det gik for sig, da jeg
måtte lade min gamle kat Rasmis aflive for et par mdr. siden. Hun var også
blevet meget mager, næsten kun skind og ben, og jeg kunne forstå på
dyrlægen, at det var på høje tid, at hun fik fred. Så jeg har bestemt mig:
næste gang bliver katten aflivet, hellere en uge for tidligt end for sent.
Men da mine nuværende katte er unge, varer det forhåbentlig mange år.

Venlig hilsen Anelise

Fra : Siri

Dato : 22-12-06 11:13

Hej - det er godt nok et par dage 'gammelt' og måske lidt sent at svare
- men alligevel: Min Gia havde altid kun fået Hill's (hairball control),
da hun kom til mig, og jeg kunne godt se, at det var heller ikke noget,
der lokkede hendes gane. Hun var herre-træt af det!
Så fik jeg fat i prøver på lidt af hvert, og flere af Royal Canins
fodertyper var klare hits! Især det perser-specifikke, men det skifter
lidt (Fit 32 og Intense Hairball guffer hun også ). Der er også
flere perser-katteri-piger, der har anbefalet mig RCs foder, i skiftende
varianter, netop så katten ikke får det samme og det samme hele tiden.
Så få evt nogle prøver fra en lokal butik eller e-mail RC fra deres
hjemmeside. Prøv så mange slagse som muligt, selvom de er beregnet til
noget specifikt. Killingefoder eller udekat-foder - bare katten kan lide
det - læser man deklarationerne, så er der ikke den vildeste forskel.
Med lidt held kan hun lide flere.
Håber, at det lykkes!
Og hvis det bare er hendes tid - så, ja, trøste trøste. Det er barsk,
men man kommer jo ikke uden om, før eller senere.
Venlige hilsner, Siri (og en madglad Gia)