/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Drive Image på Intel Mac
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 17-12-06 14:19

Jeg går med overvejelser om at investere i en MacPro til at køre
både OS X og Windows, så jeg kan komme af med den strømhungrende
og larmende PC.

Til min nuværende Windows-PC bruger jeg et program ved navn Drive
Image. Det har jeg haft stor glæde af, for det giver lidt mere
frihed at vide, at hvis man får pillet så meget i noget, at der
ikke er nogen mulighed for at starte Windows op, så kan man altid
boote på Drive Image-cd'en og genindlæse et image, men vil der mon
være mulighed for at boote til sådan et program på en MacPro?

Jeg regner ikke med at Drive Image kan klare et image af en OS
X-partition, men bare det at jeg har mulighed for at oprette og
genindlæse imagefiler fra og til NTFS-partitionerne, ville være
en stor hjælp.

--
Hilsen
Madsen

 
 
Frank E. N. Stein (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 17-12-06 17:49

On Sun, 17 Dec 2006 14:19:01 +0100, Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg går med overvejelser om at investere i en MacPro til at køre
> både OS X og Windows, så jeg kan komme af med den strømhungrende
> og larmende PC.

Det lyder som en rigtigt god ide og du er ikke den første der har fået
den

> Til min nuværende Windows-PC bruger jeg et program ved navn Drive
> Image. Det har jeg haft stor glæde af, for det giver lidt mere frihed
> at vide, at hvis man får pillet så meget i noget, at der ikke er nogen
> mulighed for at starte Windows op, så kan man altid boote på Drive
> Image-cd'en og genindlæse et image, men vil der mon være mulighed for
> at boote til sådan et program på en MacPro?

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være muligt Nu kommer det
selvfølgelig lidt an på om du vil bruge Parallels eller Boot Camp. Ved
førstnævnte er det svjv et image man kører Windows fra.
Med Boot Camp bør det kunne fungere via boot.ini på Windows-partitionen.

> Jeg regner ikke med at Drive Image kan klare et image af en OS
> X-partition, men bare det at jeg har mulighed for at oprette og
> genindlæse imagefiler fra og til NTFS-partitionerne, ville være en
> stor hjælp.

Opretter drive image en "skjult" partition på harddisken eller hvordan
fungerer det?


Thomas G. Madsen (17-12-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 17-12-06 20:23

Frank E. N. Stein skrev:

> Det lyder som en rigtigt god ide og du er ikke den første der
> har fået den

Nej, det ville da være underligt i så fald :)

> Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være muligt Nu kommer
> det selvfølgelig lidt an på om du vil bruge Parallels eller Boot
> Camp.

Det bliver nok primært Boot Camp.

> Med Boot Camp bør det kunne fungere via boot.ini på
> Windows-partitionen.

Drive Image laver en imagefil imens Windows kører, så den skal blot
installeres som ethvert andet program under Windows. Det er værre
når man skal genetablere et image, for så skal man boote computeren
på Drive Image cd'en, som starter noget ved navn PQRE (PowerQuest
Recovery Environment). Det kører helt udenom Windows og det er det
jeg frygter, at man ikke kan boote til på en Intel Mac.

> Opretter drive image en "skjult" partition på harddisken eller
> hvordan fungerer det?

Den opretter blot en imagefil på en disk eller partition efter eget
ønske. Den imagefil kan man åbne fra Windows og trække enkelte filer
ud af, hvis man skulle få behov for det, men ønsker man at bakke ens
Windows tilbage til en gemt imagefil, bliver man nødt til at boote
til PQRE.

--
Hilsen
Madsen

Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 08:46

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Frank E. N. Stein skrev:

> > Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være muligt Nu kommer
> > det selvfølgelig lidt an på om du vil bruge Parallels eller Boot
> > Camp.
>
> Det bliver nok primært Boot Camp.

Hvilket betyder at Windows og MacOS X ikke kan køre samtidig. Hertil
skal bruges Parallels.

Skal der kun bruges enkelte Windows-programmer findes der også løsningen
CrossOver, hvortil der ikke behøves nogen Windows-licens.

<http://www.codeweavers.com/products/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thomas G. Madsen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-01-07 16:06

Per Rønne skrev:

>> Det bliver nok primært Boot Camp.

> Hvilket betyder at Windows og MacOS X ikke kan køre samtidig.
> Hertil skal bruges Parallels.

Det er jeg klar over, men de behøver nødvendigvis heller ikke at
køre samtidig. Jeg vil bare kunne bruge de programmer til Windows,
jeg bruger i dag uden begræsninger.

--
Hilsen
Madsen

Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 17:26

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Per Rønne skrev:
>
> >> Det bliver nok primært Boot Camp.
>
> > Hvilket betyder at Windows og MacOS X ikke kan køre samtidig.
> > Hertil skal bruges Parallels.
>
> Det er jeg klar over, men de behøver nødvendigvis heller ikke at
> køre samtidig. Jeg vil bare kunne bruge de programmer til Windows,
> jeg bruger i dag uden begræsninger.

Her kunne CrossOver så være en option, medmindre det skulle dreje sig om
stærkt ressourcekrævende spil.

Ja, jeg har ingen erfaringer med det, alene af den grund at jeg stadig
kører på min nu 5 år gamle G5/867.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Lind (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 05-01-07 21:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg har ingen erfaringer med det, alene af den grund at jeg stadig
> kører på min nu 5 år gamle G5/867.

Undskyld Per, du mener G4, ikke sandt?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Per Rønne (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-01-07 22:05

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > Ja, jeg har ingen erfaringer med det, alene af den grund at jeg stadig
> > kører på min nu 5 år gamle G5/867.
>
> Undskyld Per, du mener G4, ikke sandt?

Naturligvis, jeg har ramt en forkert tast.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thomas G. Madsen (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 04-01-07 19:46

Thomas G. Madsen skrev:

> [..] hvis man får pillet så meget i noget, at der ikke er nogen
> mulighed for at starte Windows op, så kan man altid boote på
> Drive Image-cd'en og genindlæse et image, men vil der mon være
> mulighed for at boote til sådan et program på en MacPro?

Mon tavsheden skal tolkes sådan at det rent faktisk vil sige, at
man ikke kan gøre noget som helst andet end at boote til enten
OS X eller Windows på en Intel Mac?

Hvad nu, hvis man f.eks. ønsker at boote til Windows-cd'en eller
noget helt tredje som f.eks. imageprogrammer, diskværktøjer, RAM-
testere osv.? Ikke noget med at man i EFI kan vælge, at der skal
bootes på CD/DVD-drev før harddisken(e) som i BIOS?

--
Hilsen
Madsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-01-07 20:42

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Hvad nu, hvis man f.eks. ønsker at boote til Windows-cd'en eller
> noget helt tredje som f.eks. imageprogrammer, diskværktøjer, RAM-
> testere osv.? Ikke noget med at man i EFI kan vælge, at der skal
> bootes på CD/DVD-drev før harddisken(e) som i BIOS?

Klikkede lidt rundt, og fandt

http://www.osxbook.com/book/bonus/misc/legacyboot/

Legacy (BIOS-based) Booting on the Intel-based Mac.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Thomas G. Madsen (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 04-01-07 21:37

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> http://www.osxbook.com/book/bonus/misc/legacyboot/

Hmm, det ser jo da lovende ud, men det ville unægtelig være en fordel
at få lov til at prøve det ordentlig af før man smider +30.000 efter
en Mac Pro. Man har godt nok 14 dages returret på bla. Apple Store,
men alligevel...

--
Hilsen
Madsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-01-07 22:30

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
>
> > http://www.osxbook.com/book/bonus/misc/legacyboot/
>
> Hmm, det ser jo da lovende ud, men det ville unægtelig være en fordel
> at få lov til at prøve det ordentlig af før man smider +30.000 efter
> en Mac Pro. Man har godt nok 14 dages returret på bla. Apple Store,
> men alligevel...

Jamen, hvad er det du vil med kræet?

Ellers kan du kigge på

http://www.mactel-linux.org/wiki/Main_Page

så du kan blive tryg ved at du kan køre Linux når Apple ikke
understøtter maskinen mere :)


--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Thomas G. Madsen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-01-07 16:06

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Jamen, hvad er det du vil med kræet?

Jeg vil kunne køre Windows, og de programmer jeg bruger i dag uden
begrænsning, men det tyder på at det bliver for besværligt. Godt nok
har jeg altid hørt til "early adopters-typen", men jeg frygter, at
en Mac Pro er for tidligt som det ser ud lige nu.

For øvrigt kan man nu få en Dell Xeon 2.66 Ghz Quad-Core (Clowertown)
til nogenlunde samme pris som en Mac Pro Dual-Core 3.0 Ghz og med
alting taget i betragtning, får man nok færrest problemer med Dell'en,
så det bliver nu nok alligevel ikke til en Mac Pro i denne omgang.

--
Hilsen
Madsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-01-07 16:34

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> For øvrigt kan man nu få en Dell Xeon 2.66 Ghz Quad-Core (Clowertown)
> til nogenlunde samme pris som en Mac Pro Dual-Core 3.0 Ghz og med
> alting taget i betragtning, får man nok færrest problemer med Dell'en,
> så det bliver nu nok alligevel ikke til en Mac Pro i denne omgang.

Afvent nu lige og se hvad der kommer i Leopard.

Derudover vil jeg da gerne vide hvad det er du laver hvor 4 "cpu"-er
gør en forskel i forhold til 2 :) Ofte er det også diskhastighed,
grafikoverførseslshastighed osv der betyder noget.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Thomas G. Madsen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-01-07 16:18

Thomas G. Madsen skrev:

> For øvrigt kan man nu få en Dell Xeon 2.66 Ghz Quad-Core
> (Clowertown) til nogenlunde samme pris som en Mac Pro Dual-Core
> 3.0 Ghz

Fandt lige: <http://mac1.no/taxonomy/term/406>. Ærgerligt, at
man ikke kan købe en Mac Pro uden processorer på Apple Store :)

--
Hilsen
Madsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-01-07 16:41

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Fandt lige: <http://mac1.no/taxonomy/term/406>. Ærgerligt, at
> man ikke kan købe en Mac Pro uden processorer på Apple Store :)

Køb den med een og så fyld op selv :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Thomas G. Madsen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-01-07 16:52

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Afvent nu lige og se hvad der kommer i Leopard.

Nok ikke nogen dum idé, men mon ikke bare det er en nyere version
af Boot Camp i bedste fald. Hvis man stadig ikke har mulighed for
at boote til andet end Windows og OS X uden at skulle rode med alt
muligt tvivlsomt tredjeparts-halløj, bliver det for besværligt til
at jeg orker.

> Derudover vil jeg da gerne vide hvad det er du laver hvor 4
> "cpu"-er gør en forskel i forhold til 2 :) Ofte er det også
> diskhastighed, grafikoverførseslshastighed osv der betyder
> noget.

Det er rigtigt, men hvem siger at en Mac Pro er hurtigere på det
punkt sammenlignet med en Dell. Altså, på diskhastighed, grafik
osv. Det er vel stort set samme chipsæts, RAM, grafikkort osv.

--
Hilsen
Madsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-01-07 19:18

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Det er rigtigt, men hvem siger at en Mac Pro er hurtigere på det
> punkt sammenlignet med en Dell. Altså, på diskhastighed, grafik
> osv. Det er vel stort set samme chipsæts, RAM, grafikkort osv.

Skal vi skyde på der er hastighedsmålinger ude på nettet :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Thomas G. Madsen (06-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 06-01-07 17:35

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Køb den med een og så fyld op selv :)

Ja, det er jo da selvfølgelig en mulighed :)

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 09-01-07 15:48

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

>> Fandt lige: <http://mac1.no/taxonomy/term/406>. Ærgerligt, at
>> man ikke kan købe en Mac Pro uden processorer på Apple Store :)

> Køb den med een og så fyld op selv :)

Rygterne siger jo så at Steve Jobs vil komme med nye modeller af
Mac Pro med Clowertown indbygget på hans Keynote i dag. Det bliver
spændende og ikke mindst prisen, hvis rygterne taler sandt altså.

--
Hilsen
Madsen

Morten Lind (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 09-01-07 18:00

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Rygterne siger jo så at Steve Jobs vil komme med nye modeller af
> Mac Pro med Clowertown indbygget på hans Keynote i dag. Det bliver
> spændende og ikke mindst prisen, hvis rygterne taler sandt altså.

Hvordan pokker får man Clowertown bygget ind i en Keynote?
(Undskyld, ku´ ikk´ la´ vær´)

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas G. Madsen (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 09-01-07 18:42

Morten Lind skrev:

> Hvordan pokker får man Clowertown bygget ind i en Keynote?

Han har vel en Clowertown med på scenen ;)

Okay, indrømmet. Jeg har sprogspasser-tendenser.

--
Hilsen
Madsen

Morten Lind (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 04-01-07 20:47

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Thomas G. Madsen skrev:
>
> > [..] hvis man får pillet så meget i noget, at der ikke er nogen
> > mulighed for at starte Windows op, så kan man altid boote på
> > Drive Image-cd'en og genindlæse et image, men vil der mon være
> > mulighed for at boote til sådan et program på en MacPro?
>
> Mon tavsheden skal tolkes sådan at det rent faktisk vil sige, at
> man ikke kan gøre noget som helst andet end at boote til enten
> OS X eller Windows på en Intel Mac?
>
> Hvad nu, hvis man f.eks. ønsker at boote til Windows-cd'en eller
> noget helt tredje som f.eks. imageprogrammer, diskværktøjer, RAM-
> testere osv.? Ikke noget med at man i EFI kan vælge, at der skal
> bootes på CD/DVD-drev før harddisken(e) som i BIOS?

Tror du ikke bare, at det er for teknisk, he, he.....eller at gruppen
lige skal have en uges rekreation

Godt nyt år, Thomas

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas G. Madsen (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 04-01-07 21:37

Morten Lind skrev:

> Tror du ikke bare, at det er for teknisk, he, he.....

Ikke til denne suveræne gruppe. Det nægter jeg at tro på.

> eller at gruppen lige skal have en uges rekreation

Velfortjent i så fald.

> Godt nyt år, Thomas

Tak og i lige måde, Morten. :)

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste