Hedder det grønsag eller frugt?
Fra : Ukendt

Dato : 17-12-06 11:59

Weekendens store spørsmål her i familien er, hvornår hedder det en
grønsag og hvornår hedder det en frugt?
Er en tomat en frugt eller en grønsag?
Er en champignon en frugt eller en grønsag?
Er en majs en frugt eller en grønsag?
Er en kaffebønne en frugt eller en grønsag?
Er en agurk en frugt eller en grønsag?
Er en .... en frugt eller en grønsag?

Håber her er nogen, der kan give en god, præcis og entydig definition på
et af livets/weekendens store spørgsmål.

mvh. Klaus

Fra : kris b

Dato : 17-12-06 12:25

"Klaus Eriksen" <"ke <nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber her er nogen, der kan give en god, præcis og entydig definition på
> et af livets/weekendens store spørgsmål.

http://www.altomkost.dk/madtildig/Dinmad/Frugt_og_groent/Hvad_er_frugt_hvad_er_groentsager/forside.htm
svare meget godt til
http://da.wikipedia.org/wiki/Frugt
der findes ingen entydighed før sammenhængen bestemmes
så om betegnelsen er det ene eller andet afhænger af
om i taler botanik eller gastronomi.
det er her forskellen ligger ikke i ordene selv.
det ene behøver ikke udelukke det andet.
mvh. kris b.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-12-06 13:10

Klaus Eriksen ke <nospam> wrote:
> [...]
>
> Håber her er nogen, der kan give en god, præcis og entydig definition på
> et af livets/weekendens store spørgsmål.

Det har altid været kilde til megen diskussion ude i landet... men den
bedste forklaring hørte jeg i radioen i sommers.

En frugt har kerner, det har en grøntsag ikke, punktum.

Der vil så være frugter som vi anser for grøntsager, men det må så
nærmere bero på misforståelser end decideret faktum.

Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-12-06 13:28

Klaus Eriksen" < wrote:
> Håber her er nogen, der kan give en god, præcis og entydig definition
> på et af livets/weekendens store spørgsmål.
> mvh. Klaus

Som andre har nævnt er der ikke en entydig forklaring, da der er forskel
på den botaniske definition, der siger at der skal være en blomst først,
der danner en frugt og på hvordan begrebernes bruges ifbm madlavning.

Der er lidt her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Frugt

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-06 15:07

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> på den botaniske definition, der siger at der skal være en blomst først,
> der danner en frugt og på hvordan begrebernes bruges ifbm madlavning.

Selvfølgelig skulle jeg lige have kikket i wikipedia, de har en
forklaring på ordene, hvis betydning præciseres i den sammenhæng de
anvendes i - som andre her i tråden også har skrevet.

Tak for jeres svar.

Mvh. Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Fra : BA

Dato : 17-12-06 15:21

> http://da.wikipedia.org/wiki/Frugt

Wikipedia er ikke den "autoriserede" sandhed. Se tråden om "Nabo/genbo"
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : kris b

Dato : 17-12-06 15:47

"BA" <paogbaKANIN@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Venlig hilsen
> BA
>
> OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min

sådan er det vel med alt nedskrevet..
også i nabo-genbo debatten er der behov for en kontekst.
peger vi rundt i nabolaget eller ud fra vores egen pladsering.
mvh. kb

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-06 02:13

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> forskel på den botaniske definition, der siger at der skal være en
> blomst først, der danner en frugt og på hvordan begrebernes bruges

Jeg bruger tit æbler i madlavning. Det bliver æbler da ikke grøntsager af.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-06 13:29

"Klaus Eriksen" <"ke <nospam> skrev
> Er en tomat en frugt eller en grønsag?

Botanisk set en frugt, men i daglig forståelse en grøntsag.

> Er en champignon en frugt eller en grønsag?

Botanisk set et frugtlegeme, men kaldet en svamp, der adskiller sig fra
grøntsagsgruppen.

> Er en kaffebønne en frugt eller en grønsag?
En frugt der ikke er en grøntsag.

> Er en majs en frugt eller en grønsag?
> Er en agurk en frugt eller en grønsag?

De er frugter, anset for grøntsager.

Jeg tror mest det går på sødmen(sød=frugt) men vel ligeså meget på den
gængse anvendelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning

Dato : 17-12-06 20:09

On Sun, 17 Dec 2006 13:28:44 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>En frugt der ikke er en grøntsag.

>De er frugter, anset for grøntsager.
>
>Jeg tror mest det går på sødmen(sød=frugt) men vel ligeså meget på den
Dvs. lime og citron er grøntsager? Næppe

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-06 16:40

Klaus Eriksen" < wrote:
> Weekendens store spørsmål her i familien er, hvornår hedder det en
> grønsag og hvornår hedder det en frugt?

Planten sætter frugter hvoraf frøen bliver til nye planter ....
Så skulle det være til at overskue

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-06 19:04

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev

> Planten sætter frugter hvoraf frøen bliver til nye planter ....
> Så skulle det være til at overskue

Problemet er, (hvad du ville have erfaret hvis du havde læst ovenfor), at
visse grøntsager er frugter....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-06 19:31

Preben Riis Sørensen wrote:

> Problemet er, (hvad du ville have erfaret hvis du havde læst
> ovenfor), at visse grøntsager er frugter....

Nej - det er fordi man fejlagtig kalder frugter for grønsager

http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=gr%F8nsager
(dele af) urter (fx. kaal, salat, spinat, rodvækster som gulerødder,
rødbeder ell. radiser, bælgplanter, løg- og knoldvækster, krydderurter), som
anvendes ved madlavning; især om (dele af) planter, som dyrkes her i landet
ell. forhandles her i utørret tilstand (mods. Krydderi) og fortrinsvis om
planternes blade, stængler ell. rødder ell. om deres frugter og frø i grøn,
umoden tilstand

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-06 19:52

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev>
> Nej - det er fordi man fejlagtig kalder frugter for grønsager

Hvor meget sprogbrug er ikke 'fejlagtigt'? Det forhindrer imidlertid ikke,
at man i den brede befolkning er godt tilfreds med at fortsætte dermed.
Derfor er frugten af en Tomat stadig en grøntsag, og ikke en retssag.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-06 20:03

Preben Riis Sørensen wrote:

> Hvor meget sprogbrug er ikke 'fejlagtigt'? Det forhindrer imidlertid
> ikke, at man i den brede befolkning er godt tilfreds med at fortsætte
> dermed.

Snakker jeg om grønsager tænker jeg hovedret, rodfrugter etc
Snakker jeg om frugter tænker jeg dessert, æbler, pære, appelsin etc

> Derfor er frugten af en Tomat stadig en grøntsag

Tomater er en ingrediens i grønsagsjuice såehh :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-12-06 21:49

Peter Lykkegaard wrote:

> Snakker jeg om grønsager tænker jeg hovedret, rodfrugter etc
> Snakker jeg om frugter tænker jeg dessert, æbler, pære, appelsin etc

> Tomater er en ingrediens i grønsagsjuice såehh :)
>
> - Peter

Når man tænker rigtigt over det, så er det faktisk et smaddergodt
spørgsmål. Jeg har altid set det sort/hvidt, altså at alt det man kan
spise til dessert af den slags er frugter. Resten er grøntsager -
basta. Nu finder man så ud af, at det jo faktisk ikke er sådan det
forholder sig.

Men jeg tror nu alligevel, at jeg vil blive ved med at kalde alle
tingene det jeg plejer, det er det trods alt det nemmeste

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 17-12-06 22:11

Hej Tove

> Men jeg tror nu alligevel, at jeg vil blive ved med at kalde alle
> tingene det jeg plejer, det er det trods alt det nemmeste

Egentlig er det jo fløjtende ligegyldigt om det kaldes frugt eller
grønsager, det i sig selv fortæller jo intet om varen. Derimod er
en tomat en tomat uanset hvad.

--
Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-06 22:20

Max wrote:

> Derimod er en tomat en tomat uanset hvad.

Nej, nej, nej en tomat er ikke bare en tomat :)

Der er bøftomater, cherrytomater, blommetomater (nums) samt tomater ...

Interessant artikel her
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=10706

NB! Der er et ton reklamer på den side - dog ingen popups :)

Et udpluk
"Der produceres mindst 35 forskellige sorter tomatplanter herhjemme hvert
år. Nogle giver tomater på størrelse med kirsebær, andre bliver kæmpestore.
En lang række tomater har den karakteristiske røde farve, andre er orange,
gule, hvide, pink eller næsten sorte. Nogle er endda stribede. "

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Max

Dato : 17-12-06 22:59

Hej Peter

> [...]
> kæmpestore. En lang række tomater har den karakteristiske røde farve,
> andre er orange, gule, hvide, pink eller næsten sorte. Nogle er endda

Ja, men de er alle tomater :)

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-12-06 23:03

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev > "Der produceres mindst 35
forskellige sorter tomatplanter herhjemme hvert
> år. Nogle giver tomater på størrelse med kirsebær

Det er altså Kirsebærtomater? Jeg mener de hedder Cherrytomater, for der
bliver sådan en fin Cherry af dem....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-12-06 08:09

On Sun, 17 Dec 2006 23:02:35 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>forskellige sorter tomatplanter herhjemme hvert
>
>Det er altså Kirsebærtomater? Jeg mener de hedder Cherrytomater, for der

Der er ikke noget der hedder cherrytomater .... det næste bliver vel du
også går rundt og siger springløg?

Cherrytomater er en dårlig oversættelse af et engelsk ord, og det bør
udryddes, imo.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
Hvilket type juletræ er du til? Afstemning på http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-12-06 19:17

Mads Lie Jensen wrote:

> Der er ikke noget der hedder cherrytomater .... det næste bliver vel
> du også går rundt og siger springløg?

Pjat med dig - der findes da springbønner - *G*

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-06 08:43

On Mon, 18 Dec 2006 08:08:34 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:
>Der er ikke noget der hedder cherrytomater .... det næste bliver vel du
>også går rundt og siger springløg?
>
>Cherrytomater er en dårlig oversættelse af et engelsk ord, og det bør
>udryddes, imo.

Hva' ba? Hvis de ikke hedder cherrytomater (kirsebærstomater), så ved
jeg da ikke hvad. Fejlen kan dog være at folk udtaler det "sjerri" og
ikke "tjerri", som det retsmæddigt skal. Det har ikke noget med
drikken at gøre

Mvh
Thomas

Fra : Max

Dato : 21-12-06 08:49

Hej Thomas

> Hva' ba? Hvis de ikke hedder cherrytomater (kirsebærstomater), så ved
> jeg da ikke hvad. Fejlen kan dog være at folk udtaler det "sjerri" og

Problemet er vel at du sammensætter et engelsk og et dansk ord, det
burde vel hedde kirsebærtomater.

Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-12-06 14:26

On Thu, 21 Dec 2006 08:49:15 +0100, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Problemet er vel at du sammensætter et engelsk og et dansk ord, det
>burde vel hedde kirsebærtomater.

Præcis.
Vores tomatplanteleverandør på arbejdet skrev altid 'kirsebær' på kassen
med dem i. Ingen fattede hvad det var ..... (dengang var jeg nu heller
ikke selv med på hvad det drejede sig om - men man bliver jo heldigvis
klogere

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-06 17:59

On Thu, 21 Dec 2006 08:49:15 +0100, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Problemet er vel at du sammensætter et engelsk og et dansk ord, det
>burde vel hedde kirsebærtomater.

Så sandt så sandt

OT: Man siger også "starter ud med" i medierne.... hmmm, hvem starter
hvad ud?? Jeg troede det hed "begynder med"

Mvh
Thomas

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-12-06 16:41

On Sun, 17 Dec 2006 11:58:31 +0100, Klaus Eriksen <"ke <nospam>
wrote:

> [...]
>
>Håber her er nogen, der kan give en god, præcis og entydig definition på
>et af livets/weekendens store spørgsmål.

En agurk der er krum, er ikke en agurk, ifølge EU
mvh Ebbe

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-06 02:20

Ebbe Hansen wrote:

> En agurk der er krum, er ikke en agurk, ifølge EU

Ligeledes er et Cox Orange på under 6 cm. ikke et æble - ifølge EU. De er
bare ikke rigtig kloge der nede.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Max

Dato : 18-12-06 19:49

Hej Ebbe

> En agurk der er krum, er ikke en agurk, ifølge EU

Den har du misforstået, det er bare en krum agurk.

--
Mvh Max