Forslag til tilbehør juleaften?
Fra : Flinkesen

Dato : 17-12-06 11:24

Vi står for maden juleaften og skal have and m. almindelige- og brunede
kartofler. Desuden den klassiske rødkål, lidt chips, en god sovs og halve
æbler.

Er der nogen, der har forslag til andet lækkert tilbehør, man skulle forsøge
for at få lidt nyt med i udvalget?

Mvh.

JK

Fra : ALKolsen

Dato : 17-12-06 11:36

Flinkesen (fjerndette) skrev:
> [...]
> æbler.
>
> Er der nogen, der har forslag til andet lækkert tilbehør, man skulle forsøge

Jeg har set nogle rosenkål med parmaskinke i Søndagsavisen (Anne
Larsen) i denne weekend.

Dem skal VI prøve.

kh
anne lise

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-12-06 12:47

"Flinkesen" <flinkesen2002(fjerndette)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har forslag til andet lækkert tilbehør, man skulle
> forsøge for at få lidt nyt med i udvalget?

I min familie har vi besluttet at lave følgende salat som supplement:

Rødkål snittes meget fint.
Pisk en del ribsgelé med en-to spsk balsamico, salt og peber

Bland dressing og ribsgelé fint og sæt det køligt, så det kan trække. Gerne
i timer.

Lige inden servering iblandes en passende mængde stenfri clementiner delt i
både. Drys gavmildt med knuste valnøddekerner.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-12-06 15:41

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Lige inden servering iblandes en passende mængde stenfri clementiner
> delt i både. Drys gavmildt med knuste valnøddekerner.

Vi har længe haft en rå rødkålssalat som alternativ, så jeg tror da lige
jeg prøver den der variant i år

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 17-12-06 13:22

> [...]
>
> Er der nogen, der har forslag til andet lækkert tilbehør, man skulle
> forsøge for at få lidt nyt med i udvalget?

Når jeg er værtinde juleaften, plejer jeg at supplere med en salat af
appelsiner i skiver, storbladet brøndkarse og ristede pinjekerner. Stænkes
med lidt olivenolie og drysses med salt og peber - enkelt og friskt til den
fede julemad.

MVH Mette

Fra : Aase Worm

Dato : 17-12-06 15:13

> Er der nogen, der har forslag til andet lækkert tilbehør, man skulle
forsøge
> for at få lidt nyt med i udvalget?

Prøv tranebærkompot og mangochutney. Begge dele smager fint sammen med
traditionel julemad. Begge dele har også den fordel, at det skal være
koldt - og derfor kan tilberedes et par dage før jul.

http://www.gugge.dk/opskrifter/tilbehor/tranebarkompot.htm
..
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=1561&Mangochutney

Hilsen
Aase

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-12-06 15:53

Aase Worm skrev:

> Prøv tranebærkompot og mangochutney.

Uhm, tranebærkompot lyder lækkert - dét skal prøves!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-12-06 17:03

Jeg skrev:

> Uhm, tranebærkompot lyder lækkert - dét skal prøves!

Det blev prøvet juleaften, og fik bifald fra alle gæster. Jeg tog
en pose friske tranebær (340 g) og poppede dem med 1½ dL sukker og
lidt vand, samt en halv stang vanilje. Det tog højst 15 minutter
at lave, og blev meget delikat. Tak for tippet!

Nu experimenterer jeg lidt med at lave tranebærmarmelade, for de bær
gelerer da så let som ingenting.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-12-06 15:43

"Flinkesen" <flinkesen2002(fjerndette)@yahoo.dk> wrote in

> Er der nogen, der har forslag til andet lækkert tilbehør, man skulle
> forsøge for at få lidt nyt med i udvalget?

Waldorfsalat synes jeg passer godt til de danske juletraditioner.