Ingen letterbox når TV2 viser film?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-12-06 10:13

Sidste lørdag viste TV2 filme "The Real McCoy" uden letterbox, altså i
4:3 format hvor halvdelen af billedet dermed mangler. I går gentog det
sig så med "Internal Affairs".

TV2 plejer da at bruge letterbox. Hvad sker der??

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Optimus Prime

Dato : 18-12-06 08:30

Peter Knutsen skrev:
> [...]
> sig så med "Internal Affairs".
>
> TV2 plejer da at bruge letterbox. Hvad sker der??

TV2 Film viser også Dødens Kløer (Grizzly) i 4:3 på trods af det er en
Todd-AO 35 film (2.35:1)... Jeg skrev en klage til dem omkring det - kan
kun opfordre til andre også gør det... HVis ikke de får af vide vi
skifter kanal når de laver det nummer, så har de jo ingen grund til at
holde op...

Fra : Optimus Prime

Dato : 19-12-06 09:40

Optimus Prime skrev:
> [...]
> kun opfordre til andre også gør det... HVis ikke de får af vide vi
> skifter kanal når de laver det nummer, så har de jo ingen grund til at

De svarer svarer faktisk - og hurtigt endda... om man så kan bruges
deres svar til noget er så en helt anden sag...

"Kære Morten.

Tak for henvendelsen.

Der var ingen fejl med signalet fra vores side, og vi sender filmen i
den version, som vi modtager fra filmselskabet.

At de så sender den til os i en anden udgave end den, den er skudt i,
kan vi desværre ikke gøre noget ved.

Det er filmselskabet/distributørens valg.

Med venlig hilsen

Nana Sofie Due Jensen
TV 2|Kommunikation"

"Kære TV2,

Det var med stor skuffelse i vente at jeg forleden satte mig til at se
Dødens Kløer på TV2 Film. Filmen åber ganske flot i letterbox format;
men så snart forteksterne er forbi skiftes der til pan/scan format.
Filmen er optaget i Todd-AO 35 og er beregnet til at blive vist i 2.35:1
format - resultatet udeblev skam heller ikke... de næste 5 minutter så
jeg "næser der talte til hinanden" eller personer som henvendte sig til
nogen der tydeligvis burde være i billedet osv... indtil jeg opgav og
skiftede over på en konkurrende kanal. Kort sagt synes jeg det er
utilgiveligt at vise en film i det format - vi er nu i 2006, jeg havde
måske forventet det hvis jeg havde lejet filmen på VHS i 1986 Jeg er
godt klar over der ikke er tale om et Oscar-vindende mesterværk; men
netop derfor føler jeg mig nødsaget til at gøre opmærksom på vi
stadigvæk er nogle som værdsætter kvalitet - selv i den genre.

Med håbet om det ikke sker igen

Morten"

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-12-06 10:01

Optimus Prime wrote:
> [...]
> den version, som vi modtager fra filmselskabet.
>
> At de så sender den til os i en anden udgave end den, den er skudt i,

Der er med andre ord en fra filmselskabet der har stået bag ved TV2s
programredaktør med pistol i hånd, og *tvunget* dem til at vise (mindst)
tre seriøse film i forkrøblet format?

Skræmmende!

Hvilken emailadresse skrev du til?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Optimus Prime

Dato : 27-12-06 11:07

Peter Knutsen skrev:
> Der er med andre ord en fra filmselskabet der har stået bag ved TV2s
> programredaktør med pistol i hånd, og *tvunget* dem til at vise (mindst)
> tre seriøse film i forkrøblet format?
>
> Skræmmende!

Ja det lugter også lidt vel rigeligt af et standardsvar/håndvask

Jeg brugte denne her: http://omtv2.tv2.dk/kontakt/kontakt.php

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-12-06 16:44

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> sig så med "Internal Affairs".
>
> TV2 plejer da at bruge letterbox. Hvad sker der??

Her for noget tid siden zappede jeg forbi "Toy Story" på TV2, som osse
var vist i 4:3, selv om jeg rent faktisk ikke ved om filmen oprindeligt
er optaget i et bredere format. Men hvis den er, så er det da en
skræmmende udvikling. Indtil for ganske få uger siden opfattede jeg TV2,
Zulu & Charlie som kanaler hvor man med 100% sikkerhed kunne forvente
letterbox på alle film der er under 30-35 år gamle.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org