Fastgørelse af bly på finne
Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 16-12-06 11:32

Bader med Sporasub-finner, hvorpå jeg har skruet det tilhørende
afbalanceringsbly fast. Problemet er, at skruerne gnaver sig løs og belsag
med bly skvatter af, så jeg vil høre, hvordan andre har løst problemet.
Locktite (i givet fald, hvilken type og fremgansmåde), araldit eller . . .

Hjælp, frels mig fra endnu et kontolænsende besøg hos DK-Diver

Billede af den omtalte finne her:

http://sportsbutikken.dk/catalog/product_info.php?cPath=28_77&products_id=169

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : joppe

Dato : 17-12-06 12:46

Mon ikke følgende duer.
Rens overfladerne grundigt med lidt rensebenzin og rids overflade let
med sandpapir.
Lim med eks en sort montage silicone og en lille i skruehullerne også.
Aquaseal kan vel også gøre det hvis du har det liggende i skuffen. Er
du i tvivl sæt en møtrik på højkant i en klat for at se om det
hæfter. Kan du pille af med fingrene dutter det ikke.
Alt der bliver hårdt vil gi problemer, så du skal have noget elastisk
der arbejder med materialet. Svjh er det en rustfri skrue ned i en
lille plastic blok, og den kan nemt spændes over gevind.

mvh Jesper

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 18-12-06 00:33

3140 Bjørgheim skrev:
> Bader med Sporasub-finner, hvorpå jeg har skruet det tilhørende
> afbalanceringsbly fast.

Nu bliver jeg nysgerrig. Bly på finner? Hvad er det? Hvad skal det
gøre godt for?

Jens Olsen

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 22-12-06 11:57

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Nu bliver jeg nysgerrig. Bly på finner? Hvad er det? Hvad skal det
> gøre godt for?
>
> Jens Olsen

Ellers ligger de og plasker i overfladen, hvor de ikke gør nogen gavn, og så
skal du bruge ekstra krudt for at få dem ned under vandet . . . ligesom de
forstyrrer balancen, når du lusker ind på byttet.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : joppe

Dato : 18-12-06 23:30

"Nu bliver jeg nysgerrig. Bly på finner? Hvad er det? Hvad skal det
gøre godt for?"

Lidt som ankelbly, til at justere balancen i vandet of, men ved at
montere på finner er man stadig strømlinet. Det betyder en del ved
fridykning og overfladesvømning.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 19-12-06 14:12

joppe skrev:
> [...]
>
> Lidt som ankelbly, til at justere balancen i vandet of, men ved at
> montere på finner er man stadig strømlinet. Det betyder en del ved

Bruger fridykkere bly på finnerne? Det anede jeg ikke.
Hvorfor vælger man ikke bare tungere finner, hvis man synes de er for
lette, som f.eks. gummifinner?

Jens Olsen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 19-12-06 14:32

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Bruger fridykkere bly på finnerne? Det anede jeg ikke.
Hvorfor vælger man ikke bare tungere finner, hvis man synes de er for
lette, som f.eks. gummifinner?

Jens Olsen

Selve bladet på den lange fridykkerfinne giver en langsgående
bølgebevægelse. Gummi finner er ganske vist tungere, men hvis de skulle være
så lange i bladet som de nuværende plastik / carbon finner vil det give en
underlig slatten respons. Der er plastik / carbon materialet bedre til at
springe tilbage og i tilbageslaget give lidt "gratis" energi.
Så har du selvfølgeligt også monofinner, men de er mere stive og giver vel
deres fremdrift via kroppens bevægelser og finnens store areal.