Rotter i nedløbsrør.
Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 15-12-06 15:03

Hej

Vi er nogle rækkehuse der har problemer med at rotter benytter
nedløbsrørene til at komme op på taget/loftet.

Jeg har ladet mig fortælle at man kan udskifte et rørstykke på
nedløbsrøret med et rørstykke som rotter ikke kan komme op igennem.

Vi har prøvet hos et bygge marked men det kendte de ikke noget til.

Alternativt kan man sætte en rist/trådnet i toppen af nedløbsrøret i
tagranden. Men det gør vel at man skal rense tagrende noget oftere.

Håber på hjælp. Og på forhånd tak!

Med venlig hilsen
Stig

Fra : MFN

Dato : 15-12-06 16:19

Ldit sammenkrøllet hønsenet kan vel gøre det midlertidigt, indtil I har
kontaktet teknisk forvaltning som sender en "rottefænger" ud, som jo er
gratis når det er rotter der er tale om.

mvh
Michael

Fra : Bent E.

Dato : 15-12-06 17:30

MFN wrote:
> Ldit sammenkrøllet hønsenet kan vel gøre det midlertidigt, indtil I har
> kontaktet teknisk forvaltning som sender en "rottefænger" ud, som jo er
> gratis når det er rotter der er tale om.

Man har i øvrigt pligt til at anmelde, hvis man har rotter.
Mortalin har ekspertisen flere steder i DK.

Bent E.

Fra : Morten

Dato : 16-12-06 01:11

> [...]
>
> Alternativt kan man sætte en rist/trådnet i toppen af nedløbsrøret i
> tagranden. Men det gør vel at man skal rense tagrende noget oftere.

Hej Stig !
Den rottespærre du omtaler, er en lidt kluntet sag, som de fleste nok vil
betakke sig for at have siddende på nedløbsrøret ! Du kan se den på:
http://www.blucher.dk/ble800/adddl.nsf/web/DkDownload/$File/RotteStop-Dk.pdf

Du kan se en anden rottespærre på:
http://www.v-v-s.dk/shop/default.asp?ProductNumber=150753100&SetLng=26.
Der findes flere af denne type, som jeg vil tro du kan anvende i dit
tilfælde.

/morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-06 03:14

Morten wrote:

> Den rottespærre du omtaler, er en lidt kluntet sag, som de fleste nok
> vil betakke sig for at have siddende på nedløbsrøret
> http://www.blucher.dk/ble800/adddl.nsf/web/DkDownload/$File/RotteStop-Dk.pdf

Den er måske ikke så køn. Men kan man slippe af sted med at anbringe den tæt
over jorden, kan den måske skjules nogenlunde med noget beplantning. Den
skulle efter sigende være ganske effektiv.

> Du kan se en anden rottespærre på:
> http://www.v-v-s.dk/shop/default.asp?ProductNumber=150753100&SetLng=26.

Den kan en rotte vist gnave sig igennem - så er den ikke så effektiv
længere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Schnitzer

Dato : 16-12-06 08:51

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> skulle efter sigende være ganske effektiv.

> Den kan en rotte vist gnave sig igennem - så er den ikke så effektiv

Som kloakmester vil jeg anbefale at du først kontakter kommunen vedr
deres rottebekæmpelse. Dernæst ville jeg få din lokale kloakmester
til at se på problemet. Dit nedløbsrør fører ned til en
sandfangsbrønd som så fører vandet ud til hovedkloaken. Skulle alle
nedløbene på ejendommen føre til en central sandfangsbrønd ( oftest
) så kan man få en rottespærre til sådan en PVC Sandfangsbrønd,
derved er spærren skjult og alle nedløbsrør er dækket af spærren.
Husk dog at få spildevandsledningen " Spærret " rotter har det nemlig
med at finde et nyt sted at more sig når de bliver afholdt fra et
område.

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 17-12-06 20:48

Schnitzer skrev:

> Som kloakmester vil jeg anbefale at du først kontakter kommunen vedr
> deres rottebekæmpelse.

Vi havde besøg d.14 (torsdags).

> [...]

> ) så kan man få en rottespærre til sådan en PVC Sandfangsbrønd,
> derved er spærren skjult og alle nedløbsrør er dækket af spærren.

Vi har alle sådan en lille brønd - 50-60cm i diameter lige ved
nedløbsrøret. Mon det ikke er sandfangsbrøndene?

> Husk dog at få spildevandsledningen " Spærret " rotter har det nemlig
> med at finde et nyt sted at more sig når de bliver afholdt fra et
> område.

Har hørt at sådan en spærrer koster 5000kr at få installeret.
Det er jo så en regning på 13*5000kr. Det kan man selvfølgelig godt
argumentere for. Men det kræver at alle i rækken vil ofre dette beløb.

/Stig