Skærme
Fijala 3554
Forskel på to Samsung skærme
Fra : Torben Brøndum

Dato : 15-12-06 13:06

Hej derude,

Kan I hjælpe mig med at blive "klog på" hvad forskellen er på Samsungs to
skærne: 205BW og 940BW. Prisforskellen er ca 600-700, men ellers kan jeg
ikke lige få overblikket herover....bortset fra, at der er tale om
henholdsvis 20 og 19".

Kan I hjælpe mig lidt videre - tak.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : JK

Dato : 15-12-06 13:56

On Fri, 15 Dec 2006 13:06:09 +0100, "Torben Brøndum"
<tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote:

> [...]
>skærne: 205BW og 940BW. Prisforskellen er ca 600-700, men ellers kan jeg
>ikke lige få overblikket herover....bortset fra, at der er tale om

http://www.prad.de/guide/screen2972.html

http://www.prad.de/guide/screen2974.html

940BW anvender en opløsning, 1440x900, som er ukendt for ældre
grafikkort. Så det kan være en fælde, hvis dit grafikkort er umoderne.

Medens 205BW anvender 1680x1050, der er lidt mere velkendt, - men
stadig kan et umoderne grafikkort nok få problemer.

Begge har DVI indgang, og det er ofte denne der giver det bedste
billede, hvis grafikkortet ikke er så matchende. Så prøv med dette
kabel, før du sender skærmen retur.

Regner man på de forhold: 1680/1440 og sammenligner med 20/19

så indser man, at ikonerne er mindre på 20" skærmen end på 19"
skærmen. Med andre ord er der bedre plads på 20" skærmens grafik end
størrelsesforskellen alene giver.

Synsfelt er det samme, 160 x 160 grader (kan fås op til 178 x 178 med
andre paneler end TN), og respons 6 msec også ens.

Jeg ville nok foretrække 205BW. Har hørt, at det er en dejlig skærm.

Du er vel klar over, at LCD skærme SKAL køre ved nominel opløsning for
at være optimalt skarpe. Stiller man opløsningen væk derfra, vil
skarpheden falde markant. Så dit grafikkort SKAL kunne ramme
henholdsvist 1440x900 eller 1680x1050.

mvh

John