Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anbefaling af bog - wannabe pressefotograf~
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 15-12-06 10:48

Til wannabe pressefotograf søges julegave anbefaling til bog på dansk der
kommer med gode råd til at tage bedre billeder.

Der ønskes ikke detaljerede anvisninger i hvordan man beregner alt muligt
teknisk, men mere noget der fortæller hvordan man rammer det rigtige motiv
og vigtigheden af beskæring, propertioner osv.

Så ikke fokus på den tekniske, men mere fokus på den kreative/kunstnerisk
del.

Hvis muligt ville det være perfekt hvis eksemplerne i bogen er med et Canon
EOS 400D eller andet lign. Canon kamera.

Eneste bog min lokale bogpusher kender (men desværre ikke har hjemme) er
"Politikens store fotobog" (eller i den lille håndbogs udgave).
Er det bogen jeg leder efter?

/Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-12-06 12:01

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvis muligt ville det være perfekt hvis eksemplerne i bogen er med et
> Canon EOS 400D eller andet lign. Canon kamera.

Ikke specielt sansynligt, da 400D stort set lige er kommet på
markedet....men det er også ligegyldigt. Anvisninger bør ikke være specielt
kameraspecifikke imo.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 15-12-06 13:27

Hans Kruse wrote:
> Ikke specielt sansynligt, da 400D stort set lige er kommet på
> markedet....

Jep, så hans ambitioner og pengepung er i orden

> men det er også ligegyldigt. Anvisninger bør ikke være
> specielt kameraspecifikke imo.

Jep igen.
Men det kan næppe undgås at der vises eksempler på indstillinger fra
forfatterens kamera, og hvis valget står mellem to bøger der stort set er
lige gode... Tjah, så må det alt andet lige være en fordel at snuppe den med
eksempler fra Canon fremfor fx. Minolta.

/Peter

Fra : JDD

Dato : 15-12-06 14:02

> [...]
> lige gode... Tjah, så må det alt andet lige være en fordel at snuppe den
> med eksempler fra Canon fremfor fx. Minolta.

alle billeder kan tages med alle mærker af kamera, så længe vi taler om SLR.
Så det er ikke mæret det kommer an på men mere blænde, lukketid og valg af
brændvide.

Fra : JDD

Dato : 15-12-06 12:18

> [...]
>
> Hvis muligt ville det være perfekt hvis eksemplerne i bogen er med et
> Canon EOS 400D eller andet lign. Canon kamera.

Så er kameramærke vist ligegyldigt.

> Eneste bog min lokale bogpusher kender (men desværre ikke har hjemme) er
> "Politikens store fotobog" (eller i den lille håndbogs udgave).
> Er det bogen jeg leder efter?

Thomas Nykrogs 3. bins af politikkens fokuserer mere på den kreative side.
Så er der flere fra den engelske forfatter John Hedgecoe bla. fotohåndbogen
et aktivt fotokursus

og så er der vist lige kommet en ny fotobogen

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 15-12-06 13:23

JDD wrote:
> Thomas Nykrogs 3. bins af politikkens fokuserer mere på den kreative
> side.

Thomas Nykrogs "Foto 3"/"Kreativ Foto" er vist lidt for kreativ, men tak for
forslaget.
Jeg kan ikke finde indholdsfortegnelse til den store der erstatter Foto 1 og
2, men jeg syntes indholdet i 2'eren ser meget relevant ud.

> og så er der vist lige kommet en ny fotobogen

Fandt indholdfortegnelsen til Fotobogen her:
http://www.click.dk/_da-DK/Fotoskolen/Fotobogen/Fotobogen
Og det ser egentlig også interessant ud.

"En mand med et ur ved altid hvad klokken er, men en mand med to ure er
altid i tvivl"

Nogen der er frisk med en kort sammenligning af de to bøger?

/Peter

Fra : JDD

Dato : 15-12-06 14:03

> [...]
> Og det ser egentlig også interessant ud.
>
> "En mand med et ur ved altid hvad klokken er, men en mand med to ure er

næ mine ure passer sammen

> Nogen der er frisk med en kort sammenligning af de to bøger?

Den er lige kommet på gaden så det er nok de færreste der har læst den
endnu.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-12-06 17:44

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Fandt indholdfortegnelsen til Fotobogen her:
> http://www.click.dk/_da-DK/Fotoskolen/Fotobogen/Fotobogen
> Og det ser egentlig også interessant ud.

Der står nok ikke meget om Canon 400D i den bog.
Forfatteren Casper Tybjerg har officielt titel af "Nikon-ambassadør":
http://www.ttf.dk/Default.aspx?ID=35&M=News&PID=305&NewsID=45
Der absolut ikke er noget galt med, men det er udemærket at være opmærksom
på.
Jeg hørte fornyligt et udemærket foredrag han holdt om sine erfaringer med
D2Xs til rejsefotografering.

Iøvrigt er jeg enig i at det er fuldstændigt ligegyldigt om forfatteren
bruger det ene eller andet mærke til at illustrere hvordan man kan tage
billeder.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-12-06 17:51

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote in message
> Til wannabe pressefotograf søges julegave anbefaling til bog på dansk der
> kommer med gode råd til at tage bedre billeder.

Hvis ikke den skulle være på dansk vil jeg anbefale
Photojournalism, The professionals approach, fifth edition
Kenneth Kobré
ISBN 0-240-80610-7

[8<8<8<]
> Hvis muligt ville det være perfekt hvis eksemplerne i bogen er med et
> Canon EOS 400D eller andet lign. Canon kamera.

Det er ligegyldigt, men på den nævnte bog er der et billede at et Canon D30
kamera på forsiden.
Det er godt nok totalt smadret, hvilket det blev da World Trade Center
styrtede sammen og dræbte fotografen Bill Biggart.

Venlig hilsen

Mogens Hansen