Quooker - erfaring haves nu :-)
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-12-06 08:52

Hej

Ok, det her kommer til at lyde som en reklame, men jeg har ikke noget at
gøre med firmaet.

Jeg spurgte for et stykke tid siden om nogen der kendte sådan en
kogefætter og eventuelt havde noget erfaring med den, men det gav ikke
rigtigt noget feedback.

Vi købte sådan en og er ovenud tilfredse med den. Den stod allersidst på
ønskelisten til det nye køkken, men den blev lige presset indenfor
budgettet og det har vi bestemt ikke fortrudt.

Den har erstattet kaffemaskinen og kogekedlen i første omgang. En hel
kande kaffe tager kun 2:20 at lave. Min gamle kaffemaskine tog ca 10 min
for samme mængde. Er det blot en enkelt kop pulverkaffe, så tager det
den tid det tager at fylde kruset. Varm kakao - hmmm. Lynpasta skal blot
overhældes med kogende vand og have den tid de er angivet til. Skønt.

Der er så også nogle ting vi ikke havde tænkt på fra starten. At skylle
gryder og pander af for eksempel. Om det er en kylling i fad i ovnen, så
skal man blot lige røre rundt med opvaskebørsten for at få de brændte
kanter løsnet. En kaffe-/thekande bliver som ny, hvis man smider en
opvasketab ned i og fylder op med kogende vand.

Med hensyn til brændte hænder, så sprutter sådan en lidt når vandet
kommer ud. Hvis bare man er lidt forsigtig, så går det fint og enkelte
stænk gør væsentligt mindre ondt end stegefedt fra panden. Man lærer
også at række udenom dampen når man fylder en gryde med kogende vand.

Andre ulemper er indretningen i vaskeskabet. Slangen fra beholderen til
hanen er ikke særlig lang, hvilket er med god grund, da det kogende vand
helst skal komme så hurtig som muligt. Det betyder dog at beholderen
helst skal stå under handen eller maks 20cm forskudt i forhold til
hanen. Husk det, hvis i skal investere i sådan en.

Så vi har bestemt ikke fortrudt investeringen. Vi åbner for hanen 5-10
gange dagligt og har allerede brugt den mere end vi havde troet vi ville
fra starten.

Fra : Eliasen

Dato : 15-12-06 09:20

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

> Vi købte sådan en og er ovenud tilfredse med den. Den stod allersidst
> på ønskelisten til det nye køkken, men den blev lige presset indenfor
> budgettet og det har vi bestemt ikke fortrudt.

Hvad står hele investeringen i? Her tænker jeg kun på Quooker'en og
tilbehør (tilslutning etc.)

--
Eliasen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-12-06 09:33

Hej

Eliasen wrote:
> Hvad står hele investeringen i? Her tænker jeg kun på Quooker'en og
> tilbehør (tilslutning etc.)

Til hjemmebrug findes der to modeller. Forskellen er varmelegemet på
enten 800watt eller 1600watt. Jeg har ikke nogen isoleret pris på min
installation, men det kræver det samme i tid og materialer som at
installere en opvaskemaskine.

Min installation er blevet dyrere end normalt, da de 1600watt som min
trækker var den udløsende faktor for at jeg skulle have en ekstra
kraftgruppe, men da elektrikeren alligevel skulle trække ny kraft og
andre ledninger, så har udgiften jo nærmest kun beløbet sig til lidt
ekstra materialer.

Jeg mener at prisen isoleret er ca 9.000,- for 800watt udgaven og ca
12.000,- for 1600watt udgaven. Det tog smeden ca en time at montere den
og så kom elektrikerarbejdet oveni. At tilslutte den til vandet kan man
sagtens selv gøre, da der er en god vejledning med og specialværktøj
hvor det er nødvendigt.

Der følger en hane med sikkerhedsåbning med i pakken og der en en række
forskellige at vælge imellem så man kan få en der matcher den eksisterende.

Vi har fået lidt ekstra rabat på vores da den blev købt som en del af
hele køkkenet. Isoleret vil jeg tro at vi kunne have sparet alt i alt
mellem 12-15.000,- hvis vi ikke havde fået den, men det er kun et bud.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-12-06 10:03

On Fri, 15 Dec 2006 08:51:40 +0100, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Ok, det her kommer til at lyde som en reklame, men jeg har ikke noget at
>gøre med firmaet.
[...]
>Så vi har bestemt ikke fortrudt investeringen. Vi åbner for hanen 5-10
>gange dagligt og har allerede brugt den mere end vi havde troet vi ville
>fra starten.

Tak for en god anmeldelse! Fedt du gad give dig tid til at skrive om
den...

** Lars

Fra : Holst

Dato : 15-12-06 10:16

Karsten Feddersen wrote:

> Så vi har bestemt ikke fortrudt investeringen. Vi åbner for hanen 5-10
> gange dagligt og har allerede brugt den mere end vi havde troet vi ville
> fra starten.

Tillykke med den. Det er dejligt, I er blevet glad for den.

Hvad måtte I slippe for den?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-12-06 10:57

Hej

Holst wrote:
> Hvad måtte I slippe for den?

Jeg har ikke en præcis pris, men et sted mellem 12.000 og 15.000 alt
inklusiv vil jeg tro.

Fra : SGA

Dato : 15-12-06 11:19

Karsten Feddersen skrev:
> [...]
> Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
>
> IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:

.... set på nettet til knap 8.000 - www.evvs.dk

SGA

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-12-06 12:32

Hej

SGA wrote:
> ... set på nettet til knap 8.000 - www.evvs.dk

Det har jeg såmænd også set dem til, men så er de heller ikke monteret.
I det fleste køkkener, så vil en 1600watt udgave kræve en ny strømgruppe
ifølge min elektriker. En 800watt kan godt passes ind normalt. Prisen
ifølge mit tilbud var under 10.000, så de 12-15 er anslået totalpris. I
sidste ende er det også ligegyldigt. Skulle der være noget i vejen med
min, så kommer der en montør og tager sig af servicen. Det sker sikkert
ikke ved en online shop

Fra : Carsten

Dato : 15-12-06 13:15

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Vi købte sådan en og er ovenud tilfredse med den. Den stod allersidst på
> ønskelisten til det nye køkken, men den blev lige presset indenfor
> budgettet og det har vi bestemt ikke fortrudt.

Hmmm, jeg tænker lidt på din el-regning. Hvordan ser det regnestykke ud ?
Du skriver at det er en 1600w men hvor tit og hvor længe bruger den de
1600 w ? Når du ligger trygt og sover (8 timer ?) står den så og holder
en portion vand spil-kogende og bruger den dermed 1,6kwh x 8 timer ?
altså ca. en 12kwh på en nat hvor den slet ikke bliver brugt ?

Carsten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-06 14:36

Carsten wrote:

> Når du ligger trygt og sover (8 timer ?) står den så
> og holder en portion vand spil-kogende

Det gør den nok ikke ...
Jeg kan i så fald forestille mig to scenarier når vandet fordamper

1) Varmelegeme blotlægges
2) Beholder sættes under kraftigt tryk

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-12-06 14:51

Hej

Carsten wrote:
> [...]
> en portion vand spil-kogende og bruger den dermed 1,6kwh x 8 timer ?
> altså ca. en 12kwh på en nat hvor den slet ikke bliver brugt ?

Den bruger 10watt i standby. Det er inklusiv at holde vandet varmt. Det
er kun når jeg har brugt den, at den bruger de 1600watt i længere tid.
Det tager 10 minutter at varme 3 liter vand op og det er nok det vi
bruger om dagen. Det vil sige 10 minutter af 1600watt og 23 timer og 50
minutter af 10 watt. Så regnestykket må ende på ca 1600*0,17 + 23,83*10
= 510,3 watt-timer om dagen. Det er så ca 60-70 øre jeg betaler om dagen
for den fornøjelse.

For at holde på temperaturen er beholderen velisoleret og vandet er
under tryk, så det er 110 grader varmt uden at koge.