Stemmesedler sendt
Fra : Lasse

Dato : 15-12-06 00:49

Hej og God Jul til alle jer Jura-kloge,

Jeg synes, at jeg engang lærte noget om, at hvis et brev blev sendt, var det
poststemplet der gjorde, at brevet var nået rettigtigt frem.

Jeg har netop været involveret i en sag. En stemmeseddel skulle være frem
hos valgstyrer senest 8. december 2006 inden kl. 12.00. Stemmesedlen blev
sendt 7. december, men nåede ikke frem, da den var med Porto Betalt, som gør
at det kan tage længere tid med postvæsenet.

Er det her poststemplet, der bestemmer noget?. Det er jo sendt så det burde
være fremme, men blev forsinket.

Er der nogen af jer jura-kloge, der ved noget om dette?. Betyder
poststemplet nogle gange noget?

Rigtig God Jul

Lasse

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-06 01:00

Lasse wrote:

> Er der nogen af jer jura-kloge, der ved noget om dette?. Betyder
> poststemplet nogle gange noget?

Det eneste juridiske grundlag er vedtægterne, eller det af
generalforsamlingen eller bestyrelsen vedtagne valgregulativ, for den
forening som afholder en afstemning. Står der "skal være kommet frem
inden" eller "skal være afsendt inden", blot for at tage et eksempel.

Skulle der være en strid om fortolkningen, vil det formentlig være noget
som alene skal afgøres af foreningens generalforsamling. Det kan næppe
blive en sag for domstolene.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-06 01:34

Lasse skrev:

> [...]
> sendt 7. december, men nåede ikke frem, da den var med Porto Betalt, som gør
> at det kan tage længere tid med postvæsenet.

Hvad siger foreningens (?) vedtægter om det?

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 15-12-06 12:56

On Fri, 15 Dec 2006 00:48:44 +0100, "Lasse" <noreply@goddag.dk> wrote:

> [...]
>sendt 7. december, men nåede ikke frem, da den var med Porto Betalt, som gør
>at det kan tage længere tid med postvæsenet.

Qua posten mange steder først bringes ud kl 14-15 kan man ikke
forvente brevet er fremme inden 12?

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-06 13:13

Henning wrote:

> Qua posten mange steder først bringes ud kl 14-15 kan man ikke
> forvente brevet er fremme inden 12?

Jeg tror dog at den aktuelle juridiske fortolkning af "...med
morgenposten" er når postbuddet engang dukker op i løbet af dagen...

--
Jesper Lund