Merlin har fået Mac
Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-06 22:22

Jeg ved ikkel, om det er en nyhed, men jeg var lige en tur inde på
gågaden her i Esbjerg. Der så jeg, at Merlin er begyndt at sælge
Macintosh. De havde de bærbare modeller. Der var vist fire udstillet i
alt. Ikke særligt pænt som f.eks. Fona i Lyngby Centeret har det, men
de var der da. Sådan en MacBook Pro er godt nok lækker. Jeg er faktisk
ved at være i tvivl, om min næste computer skal være en MacBook eller
en MacBook Pro. Nå, men foreløbig holder min TiBook jo, og jeg elsker
jo at overveje den slags i årevis
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 14-12-06 22:45

> [...]
> ved at være i tvivl, om min næste computer skal være en MacBook eller
> en MacBook Pro. Nå, men foreløbig holder min TiBook jo, og jeg elsker

Herlig nyhed, tak for den!

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk, http://macplanet.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-06 00:04

> [...]
> ved at være i tvivl, om min næste computer skal være en MacBook eller
> en MacBook Pro. Nå, men foreløbig holder min TiBook jo, og jeg elsker

Tja, en ting er at de står i butikken, men ved peronalet hvad det er for
noget de sælger ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-12-06 00:21

> [...]
> ved at være i tvivl, om min næste computer skal være en MacBook eller
> en MacBook Pro. Nå, men foreløbig holder min TiBook jo, og jeg elsker

Ja. Jeg så at Merlin i Frederiksberg Centret (på Pile Alle) var begyndt
med Mac for ca en måned siden.

Så nu kan man vælge mellem at købe sin Macbook i Fona eller Merlin i Frb
Centert.

Jeg købte i øvrigt min første Mac (en Performa 475) i Merlin på
Centrumgade i Ballerup for snart 10 år siden (januar 1997). Det var et
Clearance Sale - de skulle af med de sidste Macintosh modeller i
butiken.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 15-12-06 02:36

> [...]
> Centrumgade i Ballerup for snart 10 år siden (januar 1997). Det var et
> Clearance Sale - de skulle af med de sidste Macintosh modeller i

AHA!... Jeg havde noget lignende. Den hed LC475, men er vist nogenlunde
det samme? Dog købte jeg min i 1994, vistnok til en formue dengang *G*
Har den stadig... men på loftet sammen med nissen og teltet

Hilsen Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-06 07:09

Jesper Mehlsen <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> wrote:

> AHA!... Jeg havde noget lignende. Den hed LC475, men er vist nogenlunde
> det samme? Dog købte jeg min i 1994, vistnok til en formue dengang *G*
> Har den stadig... men på loftet sammen med nissen og teltet

LC var den skrabede udgave, uden de programmer der fulgte med Performa
modellerne.

/thomas - også stolt ejer af en LC 475
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-06 09:13

On 2006-12-15 07:09:14 +0100, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:

> LC var den skrabede udgave, uden de programmer der fulgte med Performa
> modellerne.
> /thomas - også stolt ejer af en LC 475

Men var LC omvendt ikke den mere professionelle udgave, hvor Performa
475 var en hjemmeudgave. Jeg mener, at LC 475 havde en matematisk
co-processer, lidt mere cache eller et eller andet ekstra i hardware.
   Jeg købte i øvrigt min Performa 475 i Bilka i Tilst ved Århus i
sommeren 1995 for kr. 4.750,-. Det var også et rigtigt billigt tilbud,
så jeg valgte at køre helt til Århus efter det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-06 09:53

> Men var LC omvendt ikke den mere professionelle udgave, hvor Performa
> 475 var en hjemmeudgave.

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-12-06 10:24

> Jeg mener, at LC 475 havde en matematisk
> co-processer, lidt mere cache eller et eller andet ekstra i hardware.

MacTracker siger at det ikke er tilfældet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-06 20:05

On 2006-12-17 10:24:20 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> MacTracker siger at det ikke er tilfældet.

Næh, det kan jeg godt se. Jeg må jo huske forkert. Var der så ikke
noget med, at man kunne sætte en matematisk coprocessor I? Det var vist
ikke en officiel opgradering, men man kunne skifte 68LC040 chippen ud
med en rigtig 68040. Det er ellers sjovt at se, at den blev produceret
fra oktober 1993 til februar 1994. Modellerne levede godt nok ikke
længe. OK, så var det vel egentlig ikke en separat model. Nummeret
skiftede bare, når den blev opdateret med hurtigere processor o.l. I
dag beholder Mac'erne jo deres navne gennem opdateringerne.
   Det er også meget sjovt, at jeg købte min i sommeren 1995 og en anden
nævnte, at han havde købt den først i 1996. Det er jo to år efter, den
gik ud af produktion. Der må godt nok være blevet produceret rigeligt
af dem. Det var ellers en rigtig god maskine, som jeg var meget glad
for. Jeg tror også, den har et godt ry.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-12-06 22:27

<snip>

> [...]
> gik ud af produktion. Der må godt nok være blevet produceret rigeligt
> af dem. Det var ellers en rigtig god maskine, som jeg var meget glad

Jeg kan ikke finde det på nettet, men jeg mener at ha' læst et sted, at
det er den mest solgte model Apple har lavet - hvis man ta'r alle
afarter af 475 med, Performa, Quadra, LC osv. I øvrigt købte jeg min i
foråret (januar) 1997

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-12-06 10:36

> Men var LC omvendt ikke den mere professionelle udgave, hvor Performa
> 475 var en hjemmeudgave. Jeg mener, at LC 475 havde en matematisk
> co-processer, lidt mere cache eller et eller andet ekstra i hardware.

Nix, ingen math. co-processor. Åh de glade dage da man brugte SoftFPU

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Esben

Dato : 17-12-06 10:52

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nix, ingen math. co-processor. Åh de glade dage da man brugte SoftFPU

Som folk jokede: LC stod for "Lacking Chip"...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Villy

Dato : 21-12-06 17:53

> Ja. Jeg så at Merlin i Frederiksberg Centret (på Pile Alle) var begyndt
> med Mac for ca en måned siden.
Du mener selfølgelig Falkoner alle ;)
M.v.h. Villy

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 05:52

> Sådan en MacBook Pro er godt nok lækker. Jeg er faktisk
> ved at være i tvivl, om min næste computer skal være en MacBook eller
> en MacBook Pro.

Det er vel kun bankkontoens størrelse, der kan afgøre dette, når man
tænker på at pro-modellerne har indbygget kamera ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-06 07:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er vel kun bankkontoens størrelse, der kan afgøre dette, når man
> tænker på at pro-modellerne har indbygget kamera ...

MacBook (IKKE pro) har da også indb. kamera ?

/thomas
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 08:06

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> MacBook (IKKE pro) har da også indb. kamera ?

Det er nu en nyhed for mig ...

Så tror jeg næsten at jeg sigter mod en hvid 13" MacBook med dvd-bræner.
Til 10.299 - når
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-06 09:02

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er nu en nyhed for mig ...
>
> Så tror jeg næsten at jeg sigter mod en hvid 13" MacBook med dvd-bræner.
> Til 10.299 - når

god idé. Vi har én, skøn maskine. Hvis man kan leve med den glossy
skærm.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 09:17

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> god idé. Vi har én, skøn maskine. Hvis man kan leve med den glossy
> skærm.

Hvad tænker du på?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-06 09:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvad tænker du på?

Skærmen ... er ikke mat som normalt på mac bærbare, den er "glossy".
Dvs. den er spejlblank når den er slukket. Den giver god mere farverige
farver ... men er ikke så god i sollys og kan være bøvlet under kunstigt
lys. (lyset reflektere i skærmen)

Du skal nok gå ned i en Fona og se hvordan den ser ud inden du bestiller
.... :)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 10:19

> [...]

> Dvs. den er spejlblank når den er slukket. Den giver god mere farverige
> farver ... men er ikke så god i sollys og kan være bøvlet under kunstigt

Gør det nogen forskel? Når skærmen er slukket er låget der nede ...

Men ok, der bliver i hvert fald ikke købt nogen maskine, før den kommer
med 10.5.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-06 10:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Gør det nogen forskel? Når skærmen er slukket er låget der nede ...

Der er nogen der ikke kan lide når den er så blank og reflekterende som
den er ... alså også når den er i brug.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 11:06

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Der er nogen der ikke kan lide når den er så blank og reflekterende som
> den er ... alså også når den er i brug.

Jeg vil da have det i baghovedet når det bliver aktuelt, men
alternativet, den sorte MacBook, ændrer vist ikke på det. Og så er den
dels i den upraktiske, sorte farve, dels dyrere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-12-06 11:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Gør det nogen forskel? Når skærmen er slukket er låget der nede ...
>
> Men ok, der bliver i hvert fald ikke købt nogen maskine, før den kommer
> med 10.5.

Jeg venter osse spændt på OS X 10.5.

Rygtet siger, at Macbook og Macbook Pro har 802.11a/b/g trådløs netkort.

Men OS X understøtter indtil nu ikke 802.11a.

Er der nogen med en Macbook (Pro) der har lyst til undersøge det, ved at
afprøve det med Orangeware's driver til OS X? Den kan hentes i en gratis
prøveversion her:

http://www.orangeware.com/endusers/wirelessformac.html

Det er ikke nødvendigt med en 802.11a accesspunkt. Driveren vil sladre
om kortet understøtter 802.11a. Driveren i prøveversionen fungerer i ca
15 minutter og er meget nem at installerer, og der følger en
un-installer med.

Så kan vi se om rygtet taler sandt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-06 12:01

> Jeg venter osse spændt på OS X 10.5.
>
> Rygtet siger, at Macbook og Macbook Pro har 802.11a/b/g trådløs netkort.
>
> Men OS X understøtter indtil nu ikke 802.11a.

a er en død sild. Det næste hedder 802.11n og det er de nyeste Core 2
Duo modeller der angiveligt har et b,g,n chipset...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-12-06 12:33

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> a er en død sild. Det næste hedder 802.11n og det er de nyeste Core 2
> Duo modeller der angiveligt har et b,g,n chipset...

Er det noget du ved? Da 802.11n ikke er en vedtaget standard endnu - om
den nogensinde bliver det - er det usandsynligt.

Og hvis den bliver vedtaget som standard på et eller andet tidspunkt, så
bliver der endnu mere trængsel på 2,4 GHz båndet. Så kan man være glad
for at man var forudseende og anskaffede en 802.11a accress punkt, som
bruger 5 GHz båndet.

Jeg har set i vores lokale Kvikly, at både Thomson (VS260) og Philips
(SBCVL 1100 og SLV3100) laver trådløse dimser til video. De var ikke
certificerede efter 802.11. Har en nabo een af disse eller tilsvarende,
kan du godt vionke farvel til dit trådløse 802.11b/g netværk på 2,4 GHz
båndet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-06 12:55

> Er det noget du ved? Da 802.11n ikke er en vedtaget standard endnu - om
> den nogensinde bliver det - er det usandsynligt.

Det er rygtemøllen der siger at der er n i. Og nej, n er ikke
certificeret som officiel standard endnu. Man spekulere om hardwaren er
flashbar så når/hvis n bliver vedtaget kan man via en firmware
opdatering aktivere det.

n ville være oplagt at smide i iTV boksen f.eks....

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : RoJo

Dato : 15-12-06 13:02

On 15/12/06 9:46, in article 1hqds57.2p6t86w9v120N%thomas_lists@elements.dk,
> [...]
> lys. (lyset reflektere i skærmen)
>
> Du skal nok gå ned i en Fona og se hvordan den ser ud inden du bestiller

Jeg mener da at man selv kan vælge skærmtype...???!!!

Mvh RoJo

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-06 13:14

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

> Jeg mener da at man selv kan vælge skærmtype...???!!!
>
> Mvh RoJo

MacBook PRO ja, alm. MacBook ... nej

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-06 14:18

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> farver ... men er ikke så god i sollys og kan være bøvlet under kunstigt
> lys. (lyset reflektere i skærmen)

En let sandblæsning kan vel afhjælpe problemet?

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-12-06 11:08

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>Der er nogen der ikke kan lide når den er så blank og reflekterende som
>den er ... alså også når den er i brug.

Tjaaa, jeg har et eksemplar og synes at det var let at vænne sig til
skærmen. Jeg har ikke oplevet den blanke skærm som bøvlet og heller ikke
oplevet refleksproblemer - men det kan jo skyldes at vi ikke har så mebet
sol for tiden

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-06 11:24

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> oplevet refleksproblemer - men det kan jo skyldes at vi ikke har så mebet

Refleksproblemer kan være et alvorligt issue, når man har den med.

Som regel tror jeg dog at jeg ville bruge en sådan maskine herhjemmefra,
med min 19" fladskærm. Jeg har jo en omskifter der kan klare
omskiftningen mellem op til fire enheder ...

Til skærm, mus, lyd og usb-enheder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-06 11:25

> [...]

> oplevet refleksproblemer - men det kan jo skyldes at vi ikke har så mebet

det er muligt :) ... midt største problemer er nok at fedtfingre ses
MEGET tydeligt på en glossy skærm

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-12-06 12:06

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

>det er muligt :) ... midt største problemer er nok at fedtfingre ses
>MEGET tydeligt på en glossy skærm

Det er i hvert fald rigtigt

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311