hvilken paragraf ?
Fra : joke

Dato : 14-12-06 21:26

Hej

Har en kunde (erhvervs) der på trods af betalingspåmindelse og 1. rykker
stadigvæk ikke har betalt derfor skal jeg til at sende ham rykker nummer 2
hvor der skal stå noget med at såfremt betalingen ikke finder sted indenfor
5 dage sendes beløbet til inkasso hos advokat jævnfør pagraf ?? samt vil der
ske registrering i RKI.

OT: Hvad men de udgifter der er til advokaten må de sendes videre til
skyldneren, det er 2000 kroner inkl. moms men det vil jo være lidt træls
selv at betale for advokaten. Men skal jo derigennem før jeg kan afskrive
beløbet og få salgsmomsen retur på det tabte.

Hilsen

Johnny

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-12-06 21:55

"joke" <jkp6670jeghaderspamsaafjernnubaredette@hotmail.ogdetnormalecom>
skrev i en meddelelse news:4581b339$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> hvor der skal stå noget med at såfremt betalingen ikke finder sted
> indenfor 5 dage sendes beløbet til inkasso hos advokat jævnfør pagraf ??

Du skal have fat i inkassolovens §10. Inden sagen må tages til inkasso, skal
skyldner nemlig have en såkaldt påkravsskrivelse, hvor indholdskravene er
ridset op i inkassolovens §10.

"§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen."

Hvis der er en særlig risiko for at pengene ikke vil kunne inddrives
medmindre det sker straks, kan du dog læne dig op ad inkassolovens §11.

§ 11. Uanset § 10 kan der iværksættes retslige skridt mod skyldneren med
henblik på inddrivelse, i det omfang overholdelse af denne bestemmelse vil
medføre en nærliggende risiko for, at fordringen ellers ikke vil kunne
inddrives.

Alle inkassoomkostninger kan sendes videre til skyldner - *hvis* skyldner
har noget at betale med. Ellers hænger du selv på advokatregningen.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.