rå fisk og råt kød til katte ?
Fra : Tove Krieger

Dato : 14-12-06 18:30

Jeg følger med i tråden om barf-fodring i hundegruppen, det lyder ret
interessant.

Der sidder jo så mange erfarne opdrættere i kattegruppen så jeg har
lige et par spørgsmål.

Kan man fodre med tørfoder (Olivers) og supplere med råt kød og fisk ?
Mini elsker hjerter og lever (ved godt at lever kun må gives i meget
små mængder når det er råt).

Må hun f.eks. også gerne få råt hakket oksekød ? (der er vist nok ét
eller andet med at råt svinekød ikke er så godt).

Rå sildefileter har jeg ikke prøvet endnu, men har tænkt mig at gøre
det. Jeg fik det gode råd at de skal være frosset i min. 24 timer
først p.g.a. eventuelle orm.

Er der mon ellers andre ting der vil være gode for hende, eller skal
jeg mon bare blive ved tørfoderet, som hun iøvrigt er meget glad for ?
For øjeblikket supplerer jeg lejlighedsvis hendes mad med lidt rejer
eller tun, som man jo heller ikke må overdrive , da der er for meget
salt i.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anette

Dato : 14-12-06 19:09

Hej Tove

Tove Krieger wrote:
> Der sidder jo så mange erfarne opdrættere i kattegruppen så jeg har
> lige et par spørgsmål.

Der står en hel del om at råfodre katte her
http://www.mainecooninfo.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=index&catid=&topic=9

> Kan man fodre med tørfoder (Olivers) og supplere med råt kød og fisk ?

Vores 4 katte får mest Olivers tørfoder - men får også kød....udover de mus
o.s.v. de selv henter på "udendørsrestauranten"
Derudover er rå kylling, kalkun, rå laks og oksefars det store hit hos dem
alle fire - og så har de deres særheder hver især.
Knirke savler og mimrer bare hun kan se rejer - de andre mener ikke at rejer
er kattemad. Malle elsker rå svinelever - det værdiger de andre ikke så
meget som et blik. Tillie synes lammekød er fantastisk og Chulo vil kun have
det kød vi andre spiser....stegt eller kogt
Andre fisk end laks, er det meget sjældent de gider røre.

Eneste bøvl vi er stødt på er at Malle æder for hurtigt når der er lever, og
så får han "racermave" af det, så han får ikke lever ret tit og da kun i
meget små mængder.
Det har ellers aldrig givet problemer af nogen art at de æder kød ved siden
af tørfoderet ( modsat hundene som ikke tåler at de to foderingsformer
blandes)

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 14-12-06 20:54

Anette, skrev:
> Det har ellers aldrig givet problemer af nogen art at de æder kød ved
> siden af tørfoderet ( modsat hundene som ikke tåler at de to
> foderingsformer blandes)

Det er fordi katte er stærke, og hunde er nogle skvat

/Jens (med 2 hunde på Barf og 1 kat på tørfoder)

Fra : goofy

Dato : 14-12-06 19:57

Hejsa

> Rå sildefileter har jeg ikke prøvet endnu, men har tænkt mig at gøre det.
> Jeg fik det gode råd at de skal være frosset i min. 24 timer først p.g.a.
> eventuelle orm.

Du har ret, fisk skal fryses først, og helst 3 døgn v/ 21 grader minus, det
var hvad jeg lærte på et kursus engang for lønge siden

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 20:14

"goofy" <vinbaek@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>

> Du har ret, fisk skal fryses først, og helst 3 døgn v/ 21 grader minus,
> det var hvad jeg lærte på et kursus engang for lønge siden
>

> Steen

Hvad med sejfille fra aldi.
De er jo frosne, er det ok med en tur i microen ?
før i tiden fik de det blandet op med havregrød, men jeg er blevet doven.

Så ca 1 gang om ugen får de nuket sejfilet, og de elsker det. Det er jo ren
protein.

Mvh Allan

Fra : goofy

Dato : 14-12-06 20:29

Hejsa
> Hvad med sejfille fra aldi.
> De er jo frosne, er det ok med en tur i microen ?
> før i tiden fik de det blandet op med havregrød, men jeg er blevet doven.

Helt sikkert Ok, de er jo lynfrosset og hart helt sikket mere en 3 døgn bag
sig. Kik på produktionsdatoen.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 20:33

> Hejsa
>
> Helt sikkert Ok, de er jo lynfrosset og hart helt sikket mere en 3 døgn
> bag sig. Kik på produktionsdatoen.
>

> Steen

Så forsætter vi med fredagsglæden, Sejfille Jeg hader fisk.
Mvh Allan

Fra : pwh

Dato : 14-12-06 20:56

Allan, skrev:

> Hvad med sejfille fra aldi.
> De er jo frosne, er det ok med en tur i microen ?

Du skal nok helst undgå at opvarme fisken,
det ødelægger næringsværdien.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 21:16

> Allan, skrev:
> Du skal nok helst undgå at opvarme fisken,
> det ødelægger næringsværdien.
>
> /Jens

Hej Jens
Jeg er nu mere bange for at de får for meget protein, og kun det.
Og normalt bliver fisken kun varmet, tøet i microen. Ja nogle gange bliver
den rigtig varm, men så hælder jeg kold vand på den.
Så kan de lærrer det. Hehe.
Varm mad.
De har jo Tørfoder hele tiden 3 slags. Så er det vist ok. Og det af libitum.
Men tak, For det fik jeg vist ikke skrevet. + en dåse vådfodder om dagen.

Fisken er jo kun ren hygge og luksus.

Mvh Allan

Fra : "

Dato : 14-12-06 20:51

Tove Krieger wrote:
> [...]
>
> Må hun f.eks. også gerne få råt hakket oksekød ? (der er vist nok ét
> eller andet med at råt svinekød ikke er så godt).
Ja, du kan sagtens supplere med råt kød, oksekød, kylling, svin, kalkun,
indmad osv. Men start med at give små portioner og se hvordan hendes
fordøjelse reagerer på det. Nogle katte kan f.eks. godt tåle råt hvidt kød,
mens råt (rødt) oksekød giver dem dårlig mave. Så prøv dig frem.

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-12-06 23:33

Tove Krieger wrote:

Tusind tak til jer alle sammen. Det var mange dejlige svar at få, det
var netop svar på alt det jeg spurgte om.

Jeg spurgte fordi Mini godt kan stå foran køleskabet og kigge
længselsfuldt, som om hun tænker at der sikkert er noget godt i
skabet. Jeg er ikke helt klar hvad hun bedst kan lide, så jeg må prøve
mig frem. Jeg har bare aldrig tænkt på at kød og fisk i rå tilstand
var noget man sådan uden videre måtte fodre med, men hun spiser da
også mus og mindre fugle, når hun fanger dem. Det gjorde Mivser
aldrig. Han lagde dem foran Mini som en gave til hende, og de blev
også ædt rub og stub. Det kan godt forbavse mig hvor stor forskel der
kan være på katte i den samme "husholdning", men dejligt at jeg fik
lidt klarhed, for jeg har altid troet at alting skulle koges, eller på
anden måde tilberedes inden de måtte få det.

Fra : pwh

Dato : 15-12-06 08:53

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> lidt klarhed, for jeg har altid troet at alting skulle koges, eller på
> anden måde tilberedes inden de måtte få det.

Jeg har jo i princippet fodret min kat på den måde i 9 år,
og han har da aldrig haft en sygedag på den konto.
Hvis du ligefrem vil droppe tørkosten helt skal du nok
lige læse et par bøger om det først.
Så du er sikker på at du fodrer med noget som katten også kan leve af,
i naturen lever de jo primært af smågnavere, og det vil nok blive ½-dyrt
hvis du skal til at fodrer med mus og hamstere.
Det ville du heller ikke kunne få over dit hjerte Tove
Bare og erstatte tørkosten med fisk og hjerter og kød ville jeg
ikke selv turde sådan bare lige, det med vitaminer og mineraler
skal man altså lige have på plads først.
Jeg tror næsten det er nemmere at råfodrer en hund,
de er jo altædene, katte er jo kødædere.

/Jens (hvis kat kan lide at bide næser, så måske er det godt foder)

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-12-06 11:04

pwh wrote:

> Jeg har jo i princippet fodret min kat på den måde i 9 år,
> og han har da aldrig haft en sygedag på den konto.
> Hvis du ligefrem vil droppe tørkosten helt skal du nok
> lige læse et par bøger om det først.

Jeg vil under ingen omstændigheder droppe Olivers tørfoder. Hun trives
godt på det (blank pels o.s.v.). Jeg kunne bare godt tænke mig at
supplere med noget andet, så der er lidt afveksling.

> [...]
> blive ½-dyrt hvis du skal til at fodrer med mus og hamstere.
> Det ville du heller ikke kunne få over dit hjerte Tove

Det har du helt ret i Jens. Hvis jeg fanger en mus inden døre, eller
hvis jeg kan få fat i én som Mini endnu ikke har nået at gnaske i så
tager jeg den (med hånden ) og bærer den ud på marken (vi har
marker til 2 sider) og slipper den løs, (der må gerne grines her). De
eneste "dyr" jeg hader er myg og mitter. Jeg er blevet stukket hele
sommeren ustandselig det har været meget ubehageligt, og der er ved
gud myg endnu på grund af de milde vejr.

> [...]
> skal man altså lige have på plads først.
> Jeg tror næsten det er nemmere at råfodrer en hund,
> de er jo altædene, katte er jo kødædere.

Som jeg skrev tidligere, det skal kun være et supplement. Hun ææælsker
sit Olivers.

> /Jens (hvis kat kan lide at bide næser, så måske er det godt foder)

Herlig kat

Fra : pwh

Dato : 15-12-06 11:50

Tove Krieger, skrev:

> Som jeg skrev tidligere, det skal kun være et supplement. Hun ææælsker
> sit Olivers.

Jeg regnede heller ikke at du ville skifte helt over, det vil jeg måske selv på sigt,
nu skal jeg lige lærer det ordentligt med hundene først.
Katte er jo som sagt et helt andet dyr, så bare at kører efter samme opskrift
som til hundene, er jeg sikker på ikke går. Men mange af principperne kan
da uden tvivl også bruges, problemet er bare at min kat er lidt kræsen,
det er mine hunde bestemt ikke, alt mad er godt synes de

> Herlig kat

Synes du.. det gør faktisk forbasket ond at få dens sylespidse tænder i snablen

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-12-06 12:03

pwh wrote:

> Synes du.. det gør faktisk forbasket ond at få dens sylespidse
> tænder i snablen

Jamen, så må du jo bare lære at opføre dig ordentligt

Jeg har som tidligere nævnt "kun" prøvet det i håndleddet med
stivkrampesprøjte og penicillin til følge. Skylden var udelukkende min
fordi jeg var for vild da vi legede, så jeg *har* lært det

Fra : pwh

Dato : 15-12-06 12:24

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> stivkrampesprøjte og penicillin til følge. Skylden var udelukkende min
> fordi jeg var for vild da vi legede, så jeg *har* lært det

Nej jeg lærer det aldrig, det er da så hyggeligt at gnubbe snude
med sin kat, engang imellem synes den bare at der også lige skal hapses

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 12:15

> /Jens

Hehe sådan en kat har jeg haft, Det er sjovt, at jeg savner, at blive vækket
med
et bid i tuden.
Men han var klog, for jeg vågnede hver gang.

Mvh Allan

Fra : pwh

Dato : 15-12-06 12:26

Allan, skrev:
> [...]
> vækket med
> et bid i tuden.
> Men han var klog, for jeg vågnede hver gang.

Jeg har katte mistænkt for at midsunde os vores lange næser,
de har jo kun en fladtrykt af slagsen selv

/Jens

Fra : Siri

Dato : 15-12-06 23:08

> pwh skrev:

> Jeg har katte mistænkt for at midsunde os vores lange næser,
> de har jo kun en fladtrykt af slagsen selv
>
> /Jens

Hii hii, især hvis man har perser (juhu!) eller exotic (ak ak) - så ser
de ud, som om nogen har trykket en knap lige midt ind i fjæset på dem -
båt! Meget, meget nuttede! Min Gia ligner en hornugle uden næb - der
sidder knappen så
Og rå-spændende, om jeg så må sige, for jeg troede jo, at jeg skulle
have en kødkrævende dreng i huset.... Ak ja.
Madmæssigt er Gia superglad for sine forskellige RC tørfoder - hver for
sig, tak, ikke blandet, det rører hun ikke.
Hun er en fin lille dame: Når vi nusser, og hun synes, at nu er det for
meget, så lægger hun en lille blød pote - med kløerne inde - blidt på
min arm, og jeg kan næsten høre hende sige 'Tak, det er nok' med en
yderst kultiveret stemme.
Nu snakker jeg Gia igen - elsker den kat, og vi næse-snuser også flere
gange dagligt - man hilser vel pænt på hinanden, vi civiliserede
Nu får jeg ikke lov at skrive mere, damen vil underholdes og kalder højt!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Leyna

Dato : 18-12-06 15:11

On Fri, 15 Dec 2006 11:03:45 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>tager jeg den (med hånden ) og bærer den ud på marken (vi har
>marker til 2 sider) og slipper den løs, (der må gerne grines her).

Jeg smiler bare lidt, for jeg gør altså det samme.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-12-06 16:00

Leyna wrote:

> Jeg smiler bare lidt, for jeg gør altså det samme.

Tusind tak for det Leyna. Jeg var bange for at blive kaldt for
skrupskør (men det bliver jeg måske nok alligevel af visse personer,
så pyt med det).

Fra : Mette Lambert

Dato : 18-12-06 21:44

> [...]
>
> Tusind tak for det Leyna. Jeg var bange for at blive kaldt for
> skrupskør (men det bliver jeg måske nok alligevel af visse personer,

Ok nej - ikke af mig i hvert fald :). I sæsonen er jeg da ofte oppe på 5
mus pr. dag, der pænt bliver båret afsted. Det er meeeeget sjældent, de
bliver slået ihjel her i huset.

Mvh
Mette

Med venlig hilsen
Mette Lambert
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle Andersen

Dato : 16-12-06 02:05

Alle mine killinger vokser op på en blanding mellem
forskelligt færdigproduceret kattemad og hjemmelavet
mad.

Hakket okse er et stort hit, men for nogle enkelte har det
givet lidt maveproblemer i starten - dog intet alvorligt. Råt
kyllingekød er også fint og kyllingehjerter er skønne at
spille bold med inden man æder dem

Jeg ville dog holde igen med sildefiletter. Sild er en meget
fed fisk og kan være for voldsom for en kattemave, for
ikke at tale om, at det sætter sig på sidebenene.

Hvis du kan få tilranet dig nogle daggamle kyllinger vil du
sikkert blive evigt populær. Det er rigtig god aktivering og
en mægtig god næringskilde.

Helle Andersen
Tick-Tag Abyssiniere
http://abyssinian.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-12-06 10:41

Helle Andersen wrote:
> Alle mine killinger vokser op på en blanding mellem
> forskelligt færdigproduceret kattemad og hjemmelavet
> mad.

Hej Helle.
Mange tak for dit svar. Dåsemad har jeg skippet forlængst, jeg synes
ikke at kvaliteten er så god, og Mini er ikke ret glad for det,
hverken "Whiskas" eller "Pussi". Så vil hun hellere have Olivers
Jeg har dog prøvet med "Sheba". F.eks. laksepaté'en er lækker. Der et
par mundfulde i en lillebitte rund dåse, og så ligger prisen på samme
niveau som kaviar (næsten)

> givet lidt maveproblemer i starten - dog intet alvorligt. Råt
> kyllingekød er også fint og kyllingehjerter er skønne at
> spille bold med inden man æder dem

Jeg prøver med lidt hakket okse, det lyder godt. Kyllingehjerterne
skal nok blive et hit, hun er jo meget glad for svinehjerter.

> Jeg ville dog holde igen med sildefiletter. Sild er en meget
> fed fisk og kan være for voldsom for en kattemave, for
> ikke at tale om, at det sætter sig på sidebenene.

Der er nogle der har skrevet om laks. Er det ikke en federe fisk end
sild ? Jeg tror jeg prøver en ganske lille smule af begge dele,
ellers vil jeg også tage rådet om Aldi's sejfileter til mig. Det er jo
en mager fisk.

> Hvis du kan få tilranet dig nogle daggamle kyllinger vil du
> sikkert blive evigt populær. Det er rigtig god aktivering og
> en mægtig god næringskilde.

LOL Som skrevet tidligere, så falder det mig lidt svært med de små
døde kyllinger ( jeg er noget af en pjattemås i den retning). Jeg har
dog tænkt mig at prøve kyllingevinger, de er sikkert lige så populære
i kattekredse.

Endnu en gang tak til alle. Jeg må sige at jeg er overvældet af alle
de gode råd

Fra : Siri

Dato : 16-12-06 12:20

> Tove Krieger skrev:
>. Dåsemad har jeg skippet forlængst, jeg synes
> ikke at kvaliteten er så god, og Mini er ikke ret glad for det,

---- jamen, alle de katte-erfarne siger også, at dåsemad er noget skidt,
rent ernæringsmæssigt, det er ligesom dårlig fastfood.

> [...]

> i kattekredse.
> Endnu en gang tak til alle. Jeg må sige at jeg er overvældet af alle

Jeg siger også tak for rådene - det er godt, at du spurgte, Tove, og du
er ikke den eneste, der stejler lidt ved tanken om daggl. kyllinger osv
i den dur - jeg er lige så "pivet".
Jeg er så i tvivl om mængder - og opbevaring.
Hvor meget skal katten have (f eks en kat på 3-4-5 kg)?
Hvordan opbevarer man bedst, dvs kan man selv nedfryse passende
portioner? Og så tø flere portioner op og så have dem klar i køleskabet
- hvor længe kan de holde sig der?
Undskyld, hvis jeg spørger dumt - men selvom jeg er vokset op på landet
med at svin og fjerkræ fra grunden og i fryseren, så hjalp jeg kun til -
havde ikke tjek på detaljerne. Og så har jeg været madglad vegetar
siden. Derfor aner jeg ikke et klap om typer af kød, priser, og
opbevaring.
Men ens kat(te) skal have det optimalt, så hvis jeg må spørge?

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-12-06 12:42

Siri wrote:

> [...]
> kød, priser, og opbevaring.
> Men ens kat(te) skal have det optimalt, så hvis jeg må spørge?

Jeg plejer gerne, (hvis det drejer sig om rejer, som hun en gang
imellem får i weekenden), at dele en alm. portion dybfrosne rejer op i
2 portioner, så er der til lørdag og søndag. De kan godt ligge optøet
i køleskabet en enkelt dag.

Jeg har så tænkt mig, at fryse små pakker med kød og fisk ned, så der
er til en dag ad gangen. Det er jo nemt nok at tage en ny pakke op af
fryseren, og lægge i køleskabet når man serverer det man har tøet op.

Da jeg kun vil bruge det som supplement vil jeg ikke lave for store
portioner, hvis hun er mere sulten må hun spise videre af tørfoderet
(som jo er "ad libitum"). Katte er meget individuelle hvad portioner
angår, nogle er meget madglade medens andre nipper lidt mere til
maden. Jeg vil hellere lave lidt mindre portioner, da kød og fisk
helst ikke skal stå for længe i stuetemperatur inden det bliver spist,
levninger skal smides ud inden for et par timer. Jeg ville heller ikke
lade optøet mad ligge længere end et døgn i køleskabet.

Jeg tror at det vil blive svært at give en rettesnor for, hvor meget
en 3-4-5 kg's kat spiser.