/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Skal hjulbolte være af stål eller alu. ell~
Fra : Mads Eriksen


Dato : 14-12-06 17:09

Jeg er ved at anskaffe mig et reservehjul.
Min vogn har Alu hjulfælge. Som reserve har jeg købt en
fælg af stål (for at spare penge) og fået den monteret med
dæk.
I en CV vejledning står der at monterer man et reservehjul
med stålfælg, så SKAL hjulboltene være af stål og at
hjulbolte til Alu. fælge ikke må anvendes til stålfælge.

En lokal dækspecialist, som har monteret dæk på biler de
sidste 20 år, siger, at det er det rene sludder.

Hvad skal man nu stole på?


--
Venlig hilsen Mads



 
 
Sten Bo (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 14-12-06 18:32


"Mads Eriksen" <me@ingen.emails_tak> skrev i en meddelelse
news:4581776a$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg er ved at anskaffe mig et reservehjul.
> Min vogn har Alu hjulfælge. Som reserve har jeg købt en
> fælg af stål (for at spare penge) og fået den monteret med
> dæk.
> I en CV vejledning står der at monterer man et reservehjul
> med stålfælg, så SKAL hjulboltene være af stål og at
> hjulbolte til Alu. fælge ikke må anvendes til stålfælge.
>
> En lokal dækspecialist, som har monteret dæk på biler de
> sidste 20 år, siger, at det er det rene sludder.
>
> Hvad skal man nu stole på?
>
>
> --
> Venlig hilsen Mads



Mine bolte til alufælge er stål. og det er de vist alle sammen,

Det der menes må være at hovedet på bolten skal passe til profilen i hullet
i fælgen. Der er flere typer og størrelser - og en forkert vil 100% sikkert
ødelægge anlægget i alufælgen så bolten derefter kan arbejde sig løs og i
risikere at tabe hjulet.

Så begge har sådanset ret.

Obs på at aluhjul skal tilspændes med moment, køre og derefter efterspændes!

Nogle fælge og herunder vel altid stålfælgene, har koniske huller hvor
boltene, når de spændes, centrere i hullerne - og så har jeg haft alufælge
med fladt anlæg for bolten, men hvor diameter på hovedet og bolten passede
præcis i hullet i fælgen. Hvilket bevirkede at hullerne, da fælgene blev
gamle, blev ovale og da centreringen pga. huldiametrenn om navet heller ikke
passede på 100/ dele mere, kasserede vi fælgene da hjulene altid virkede
ubalancerede. Sad simpelthen ikke ordentlig fast når der blev fyret op.

Der er sikkert nogle der både er koniske og passer præcis i hullet.

Igen, bolten skal passe til fælgen. Du må ha spurgt lidt 3 kantet.

Helt ærligt har jeg aldrig haft fat i de4 nuværende og aner ikke hvordan de
ser ud. Det ordner dækmanden.

For øvrigt har netop afbalancering og pasning fælgens centerhullet om navet
på CV været oppe før. Det sigers at det kan mærkes hvis cv hjulene ikke er i
balance.Og folk fortalte, at man ofte så stort på det. Er hullet i fælgen
for stort kan man få en mellemring.

Jeg mener at vognen og bilen kasseres til syn hvis centerhullet er for
stort! Hvis det opdages selvfølgelig.

Men det er vel rutine i et dækcenter.

mvh




Bent (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Bent


Dato : 14-12-06 18:32

Hej Mads

Stol du trygt på din instruktionsbog, hvis du ser udkravningen i stålfælge
og alu. hjul vil du se stiningen ikk er ens så derfor.

Bent

"Mads Eriksen" <me@ingen.emails_tak> skrev i en meddelelse
news:4581776a$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg er ved at anskaffe mig et reservehjul.
> Min vogn har Alu hjulfælge. Som reserve har jeg købt en
> fælg af stål (for at spare penge) og fået den monteret med
> dæk.
> I en CV vejledning står der at monterer man et reservehjul
> med stålfælg, så SKAL hjulboltene være af stål og at
> hjulbolte til Alu. fælge ikke må anvendes til stålfælge.
>
> En lokal dækspecialist, som har monteret dæk på biler de
> sidste 20 år, siger, at det er det rene sludder.
>
> Hvad skal man nu stole på?
>
>
> --
> Venlig hilsen Mads
>
>



Ebbe Rasmussen (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Rasmussen


Dato : 14-12-06 20:06

Mads Eriksen wrote:
> Jeg er ved at anskaffe mig et reservehjul.
> Min vogn har Alu hjulfælge. Som reserve har jeg købt en
> fælg af stål (for at spare penge) og fået den monteret med
> dæk.
> I en CV vejledning står der at monterer man et reservehjul
> med stålfælg, så SKAL hjulboltene være af stål og at
> hjulbolte til Alu. fælge ikke må anvendes til stålfælge.
>
> En lokal dækspecialist, som har monteret dæk på biler de
> sidste 20 år, siger, at det er det rene sludder.
>
> Hvad skal man nu stole på?

Hej Mads

Alle hjulbolte er af stål, forskellen på bolte til stål- og alufælge er
længden på bolten, som er længere til alufælge. Nogle er så lange at de,
hvis de bliver brugt til stålfælge, skraber på calibre eller endog
forhindrer hjulet i at køre rundt.

--
Mvh
Ebbe



Mads Eriksen (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Mads Eriksen


Dato : 14-12-06 20:29

>
> Alle hjulbolte er af stål, forskellen på bolte til stål- og alufælge er
> længden på bolten, som er længere til alufælge. Nogle er så lange at de,
> hvis de bliver brugt til stålfælge, skraber på calibre eller endog
> forhindrer hjulet i at køre rundt.
>

Jamen, kan man så ikke bare bruge den lidt mindre version til begge
fælgtyper.

--
Venlig hilsen Mads



Ebbe Rasmussen (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Rasmussen


Dato : 14-12-06 21:00

Mads Eriksen wrote:
>> Alle hjulbolte er af stål, forskellen på bolte til stål- og alufælge
>> er længden på bolten, som er længere til alufælge. Nogle er så lange
>> at de, hvis de bliver brugt til stålfælge, skraber på calibre eller
>> endog forhindrer hjulet i at køre rundt.
>>
>
> Jamen, kan man så ikke bare bruge den lidt mindre version til begge
> fælgtyper.

Hej Mads
Med "mindre" regner jeg med du mener den "korte" version. Det kan da da
sagtens, så kan du også indgå væddemål med venner og bekendte om hvor længe
det varer inden boltene ikke kan holde mere. I nogle tilfælde holder kun 3-5
gevind, og det er for lidt. Men fortæl mig lige hvor og hvornår du kører
sådan, jeg vil ikke være der når du mister et hjul eller flere. Du kan dog
også være så heldig så du skruer gevindet over når du strammer, men så sker
der da ikke noget under kørslen. Boltenes længde er afpasset så de lige når
gennem flangen, som vel i almindelighed er omkring 8-10 mm tyk. God tur.
--
Mvh
Ebbe



Mads Eriksen (14-12-2006)
Kommentar
Fra : Mads Eriksen


Dato : 14-12-06 23:06

Hej igen Ebbe,

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87fup@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4581ad3e$0$4167

> Med "mindre" regner jeg med du mener den "korte" version. Det kan da da
> sagtens, så kan du også indgå væddemål med venner og bekendte om hvor
længe
> det varer inden boltene ikke kan holde mere. I nogle tilfælde holder kun
3-5
> gevind, og det er for lidt.

Hos dækspecialisten købte jeg 5 hjulbolte som har gevind på lidt over ca. 2
cm og
de 2 cm ser ud at gå helt i flangen med ca. 14 gevind.
Det er min korte bolt. Måske tænker du på endnu kortere version.
Mine gamle og lange bolte har 18 gevind på ca. 2,5 cm.
De 18 gevind går ikke alle i flangen da tykkelsen af alu-hjulets væg er
et par mm. tykkere, så mon ikke det også er 14 på aluhjulet.
Dvs. at forskellen på kort og lang er 0,5 mm/3,5 gevind.
Altså rækker min korte 3,5 gevind mindre ind i flangen end den
lange.

> Men fortæl mig lige hvor og hvornår du kører
> sådan, jeg vil ikke være der når du mister et hjul eller flere. Du kan dog

Jeg kører til Cotê Azur i april når temperaturen der er > 15-18 C grader.

> også være så heldig så du skruer gevindet over når du strammer, men så
sker
> der da ikke noget under kørslen. Boltenes længde er afpasset så de lige
når
> gennem flangen, som vel i almindelighed er omkring 8-10 mm tyk. God tur.
> --

Hvis du mener at 10 mm i flangen er OK, så er der vel ikke noget problem,
da den nævnte korte vil gå næsten 20mm i flangen.
Dog, jeg monterer altså ikke reservehjulet uden det bliver nødvendigt
og så får jeg det afmonterede repareret snarest og skifter igen.
Mit reservehjul er ikke beregnet til at køre langt med, det skal blot
holde indtil jeg kan få mit rigtige aluhjul ordnet og monteret igen.

Men, nu er da du advaret og jeg forventer at køre rundt syd EU
usikker i en 4-5 mdr.!

--
Venlig hilsen Mads



Henning Mikkelsen (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Henning Mikkelsen


Dato : 15-12-06 12:25


"Mads Eriksen" <me@ingen.emails_tak> skrev i en meddelelse
news:4581776a$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg er ved at anskaffe mig et reservehjul.
> Min vogn har Alu hjulfælge. Som reserve har jeg købt en
> fælg af stål (for at spare penge) og fået den monteret med
> dæk.
> I en CV vejledning står der at monterer man et reservehjul
> med stålfælg, så SKAL hjulboltene være af stål og at
> hjulbolte til Alu. fælge ikke må anvendes til stålfælge.
>
> En lokal dækspecialist, som har monteret dæk på biler de
> sidste 20 år, siger, at det er det rene sludder.
>
> Hvad skal man nu stole på?
>
>
> --
> Venlig hilsen Mads

Hej Mads



Du skal være opmærksom på at anlægsfladen "konus", højest sandsynlig er
forskellig, for stål contra alufælg.

Bruger du en bolt med forkert konus, kan du ødelægge både fælg og bolt, og i
værste fald risikere at tabe et hjul!

Find dig en ny dækmand, ham du har talt med, er bestemt ikke specialist.



Mvh

Henning



Mads Eriksen (15-12-2006)
Kommentar
Fra : Mads Eriksen


Dato : 15-12-06 21:48

> Du skal være opmærksom på at anlægsfladen "konus", højest sandsynlig er
> forskellig, for stål contra alufælg.

Jeg har målt med en skydelære og de er ens på aluerne og den nys
købte fælg

> Bruger du en bolt med forkert konus, kan du ødelægge både fælg og bolt, og
i
> værste fald risikere at tabe et hjul!

Den eneste forskel på boltene er længden, som til stålfælgen er
ca. 5 mm mindre. konus er ens på de lange og mindre lange

> Find dig en ny dækmand, ham du har talt med, er bestemt ikke specialist.

Hm, jeg synes faktisk at han har givet mig det rigtige. Jeg kan ikke
se at der er noget som konflikter med anbefalingerne fra jer i gruppen.

Ja, der manglede måske en regning, men det kan jeg leve med.

Så, tak for alle svarene, som jeg har studeret dem seriøst.

--
Venlig hilsen Mads



sæbelaursen (25-12-2006)
Kommentar
Fra : sæbelaursen


Dato : 25-12-06 15:23


>> Du skal være opmærksom på at anlægsfladen "konus", højest sandsynlig er
>> forskellig, for stål contra alufælg.
>
> Jeg har målt med en skydelære og de er ens på aluerne og den nys
> købte fælg
>
>> Bruger du en bolt med forkert konus, kan du ødelægge både fælg og bolt,
>> og
> i
>> værste fald risikere at tabe et hjul!
>
> Den eneste forskel på boltene er længden, som til stålfælgen er
> ca. 5 mm mindre. konus er ens på de lange og mindre lange
>
Og så en RIGTIG historie fra den VIRKELIGE verden.
Min søn, der er "verdensmester" og vi andre alle idioter
Havde købt alufælge ved en kammerat.

Men efter nogle dage kom han og fortalte at der desværre var noget galt med
styrtøjet.
og sikkert også med hjulophænget for det bankede nogle gange .

Jeg prøvekørte og kunne ikke høre noget -
Men det blev værre og værre sagde han.

Så måtte vi en tur til mekaniker - og UHA UHA hvad koster det nu !!!

Efter en kort køretur kunne mekanikeren ikke høre noget men ville gerne at
Jan (min søn) kørte bilen

Og vupti efter to start og landing samt nogle sving var svaret der.

KØR HJEM TIL VÆRKSTEDET.

Af med hjulene på med hjulene og de rigtige hjulbolte.
Nu sad hjulene fast og bankelydene var holdt op -
hjulene havde taget skade- men ikke mere and det var forsvarligt med nye
rigtige bolte.

Så - læs din instruktionsbog - følg forskrifterne for konus og få køreglæde.

venlig hilsen
Carsten Laursen



Per Henneberg Kriste~ (26-12-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-12-06 09:21

sæbelaursen wrote:

> Og så en RIGTIG historie fra den VIRKELIGE verden.
> Min søn, der er "verdensmester" og vi andre alle idioter
> Havde købt alufælge ved en kammerat.

For en del år siden kom jeg tilfældigvis forbi en campingvogn, der havde
tabt et hjul. Fælgen havde arbejdet sig igennem boltene. Fælgene havde han
lige monteret for at campingvognen så smart ud.

Han har nok ikke vidst noget om konus og så´en noget.

--
Per, Esbjerg



Jens (26-12-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 26-12-06 19:49


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4590db84$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> sæbelaursen wrote:
>
>> Og så en RIGTIG historie fra den VIRKELIGE verden.
>> Min søn, der er "verdensmester" og vi andre alle idioter
>> Havde købt alufælge ved en kammerat.
>
> For en del år siden kom jeg tilfældigvis forbi en campingvogn, der havde
> tabt et hjul. Fælgen havde arbejdet sig igennem boltene. Fælgene havde han
> lige monteret for at campingvognen så smart ud.
>
> Han har nok ikke vidst noget om konus og så´en noget.
>
> --
> Per, Esbjerg
>

Min "dækmand" siger at til ALU-fælge skal konus på boltene passe til fælgen
og de er som regel ogsp længere (da godstykkelsen på fælgen er større), men
at det på en stålfælg er ligemeget med konus - der kan boltene fra
ALU-fælgende sagtens bruges med mindre de nu er for lange så de støde på
et-eller-andet bag ved. Det med konus og stål-fælg betyder intet - i.flg. en
prof. dækmand.

/Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste