Reklmationsret / garanti
Fra : Jesper Vels

Dato : 14-12-06 16:26

Hej

Jeg står i en lidt "træls" situation

6 måned 2005 køber mit firma en bærbar
9 måned 2005 køber jeg selv privat bærbaren af mit firma (skal siges
mit firma udvikler software, og normalt ikke har noget med hardware
salg af gøre)

den indkøbte bærbar er der 1 års garanti fra producenten. dvs den
garanti er udløbet.

jeg oplever nu problemer med min bærbar, kontaktede producenten som
køre garanti, får at vide det er synd, garanti er udløbet. Jeg kunen
kontakte deres service partnere for at høre hvad de skal have for at
udføre en reperation.

Er jeg virkelig i den situation at jeg bare kan "punge" ud hvis jeg vil
have lavet det? (ingen reklmationsret eller noget, ud over til mit eget
firma)

Hvordan ville jeg have vært stillet hvis jeg købte den bærbar
computer hos en computerbutik som privat?

Mvh
Jesper Vels

Fra : christian

Dato : 14-12-06 16:36

Jesper Vels wrote:
> [...]
> firma)
>
> Hvordan ville jeg have vært stillet hvis jeg købte den bærbar
> computer hos en computerbutik som privat?

Dit firma står med reklamationsproblemet overfor dig.
Den oprindelige sælger har en erhvervs aftale med dit firma, hvorved de
rettigheder man altid har ved forbrugkøb ikke gør sig gældende.

Havde du oprindeligt købt den som privatperson havde du haft 2 års
reklamations ret.

Fra : christian

Dato : 14-12-06 16:53

christian wrote:
> [...]

Ups overså at du havde været hos producenten og ikke den oprindelige sælger.

Men ja. Producenten yder her 1 års garanti, og når det er udløbet så
hæfter han ikke for mere over for privatpersoner.

Fra : Holst

Dato : 14-12-06 16:46

Jesper Vels wrote:

> [...]
>
> Er jeg virkelig i den situation at jeg bare kan "punge" ud hvis jeg vil
> have lavet det? (ingen reklmationsret eller noget, ud over til mit eget

Nej, du skal (som forbruger) bare henvende dig til sælger (som i dette
tilfælde er dit firma). Det er over for dem, du skal gøre din
reklamationsret gældende.

> Hvordan ville jeg have vært stillet hvis jeg købte den bærbar
> computer hos en computerbutik som privat?

På samme måde, som du er nu. Du skal gå til sælger, ikke til producenten.

Fra : Jesper Vels

Dato : 14-12-06 17:59

christian skrev:

> [...]
>
> Men ja. Producenten yder her 1 års garanti, og når det er udløbet så
> hæfter han ikke for mere over for privatpersoner.

Oversat, mit firma skal altså reelt fixe en ny laptop til mig?
Og mit firma kan ikke gøre noget i forhold til hvor de har købt? Da
producent garanti er udløbet... right?

Mvh
Jesper Vels

Fra : christian

Dato : 14-12-06 19:03

Jesper Vels wrote:

> Hej
>
> Oversat, mit firma skal altså reelt fixe en ny laptop til mig?

Ja

> Og mit firma kan ikke gøre noget i forhold til hvor de har købt? Da
> producent garanti er udløbet... right?

Måske....
Ved erhvervskøb kan man aftale stortset hvadsomhelst.
Du kan jo prøve at kontakte dem (som dit firma).